Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

A McLaren Artura hajtáslánca – Benyomások

A McLaren friss V6-ost és villanymotort épített új, plug-in hibrid hajtásláncú gépébe. A végeredmény 680 LE és 720 Nm.
2021. április 12.
SZG

A McLaren friss V6-ost és villanymotort épített új, plug-in hibrid hajtásláncú gépébe. A végeredmény 680 LE és 720 Nm.

A plug-in hibrid Artura alapjaiban is friss konstrukció, bár megjelenése erősen emlékeztet a márka többi modelljére, karosszériája alatt szinte mindene új.

McLaren
Az Artura 4,54 m hosszú, és üresen csak 1395 kilót nyom. Tengelytávja 2640 mm.

Felépítése:

A többrétegű szénszálas váz is az, ami hagyományosan a McLaren saját gyártmánya, és mindössze 82 kilót nyom. Éppen a hibrid hajtáslánc akkuja miatt kellett áttervezni: a kicsi, csak 7,4 kWh-s, öt részből álló vízhűtéses telepet a padlójába építették be, úgy, hogy a hajtás elektronikáinak is maradt mellette hely. A sütött szénszálas szerkezethez csavarokkal kapcsolódik a más McLarenekből is ismerős első, és hátsó könnyűfém váznyúlvány – az első rész lényegében csak a csupa aluszerkezetű, kettős keresztlengőkaros első futóművet tartja.

BYD DOLPHIN

McLaren szénszálas váz
A váz szénszálas része mindössze 82 kilót nyom.

 

Itt külön érdekesség, hogy a felső lengőkarok közvetlenül a szénszázas kerethez kapcsolódnak. A hajtáslánc minden porcikájában új, és a McLaren majdani teljes hibrid-sorának alapjait is lefekteti. A mérnökcsapat tiszta lappal indulva új motort is tervezett: a cég első V6-osa 2993 köbcentis, kétturbós, csupa aluszerkezetű, kenése szárazkarteres, és 350 bar csúcsnyomású közvetlen befecskendezés táplálja. Hengerenkénti négyszelepes DOHC-vezérlése a kipufogó- és a szívó oldalon is folyamatosan változó, hengerszöge pedig meglepően nagy: 120 fokos, így mindkét fix geometriájú (golyóscsapágyas) feltöltő elfér a V belsejében. Az új, hosszában forgó középmotorról egyelőre nem árultak el túl sokat, de annyit igen, hogy kipufogógázait hengersoronként egy-egy részecskeszűrő is tisztítja (ezzel már az Euro7-re is felkészítették), és azt is, hogy hosszúlöketű (furat x löket: 84,0 x 90,0 mm) kialakítású.

„Súlytalanság”:

A márka legendás, 3,8-as V8-asánál 50 kilóval könnyebb, 22 centivel keskenyebb, és 19-cel rövidebb is. Ráadásul minden segédberendezésével együtt is csak 160 kilót nyom. Így a teljes hibridhajtás tömegtöbblete, az akkuval és az elektronikákkal együtt nagyjából 130 kg. A V6-os fordulatszámcsúcsa hosszúlöketűsége ellenére is magas, 8500/perc, maximális teljesítménye 585 LE, és 7500-nál érkezik. Nyomatéki csúcsa is pont ennyi (585 Nm), ráadásul 2250/perctől egészen 7000-ig mind hadra is fogható.

McLaren
A 120 fokos hengerszögű 3,0 l-es V6-os önmagában is 585 LE-s; a motorteret villanymotoros ventilátorok szellőztetik.

A motorról:

A hibridhajtás vízhűtéses háromfázisú villanymotorjának teljesítménysűrűsége állítólag 33%-kal nagyobb a McLaren P1-esben, és a Speedtail-ben dolgozókénál. A 95 LE-s, (225 Nm) villanygép a váltó és a V6-os között dolgozik. Így a kombinált rendszerteljesítmény a két motorral együtt 680 LE (720 Nm). A duplakuplungos váltó a motorhoz hasonlóan friss konstrukció, nyolcfokozatú, de nem csak könnyebb, 4 centivel rövidebb is a korábbi hétsebességeseknél.

Egyelőre csak az Artura használja, hátramenete egyáltalán nincs – csak így fért el a házban a nyolc áttétel – az Artura mindig a villanymotor forgásirányát megfordítva tolat. A nyolc sebesség a hajtáslánc felépítéséből adódóan tisztán elektromos üzemmódban is megvan. Ilyenkor külön tengelykapcsoló választja le a V6-ost a hajtásról. A gyár szerint a csak villanymotorosan megtehető táv 30 km, és a villanygép még 200 km/h felett is be tud segíteni. A teljes elektromos hatótávot kihasználva a WLTP szerinti CO2 kibocsátás 129 g/km. Az Artura üresen 1395 kilót nyom, és kevesebb, mint 3,0 s alatt gyorsul állásból 100 km/h-ra. Végsebességét elektronika korlátozza 330 km/h-nál, és 8,3 másodperccel az indulás után pedig akár már a 200 km/h is meglehet.

McLaren
A három nagyobb és két kisebb vízhűtéses egységből álló akku a szénszálas utascella padlójában ül.

Innováció?

A légkondicionáló kompresszorát külön villanymotor forgatja az orrban, és a rendszer hőszivattyús elven fűteni is tud. Így hidegben, tisztán elektromos üzemben nem kell a motort beindítani csak azért, hogy fűtsön. Hagyományos indítómotor nincs, a V6-ost mindig a hajtás villanymotorja kelti életre. A generátorüzemben (főleg motorfékben) pedig ez tölti az akkut. Sőt, gombnyomásra akár menet közben is tölthet, ha a vezető meg szeretné spórolni a teljes elektromos hatótávot, mondjuk a városi forgalomra. A kerámia kompozit féktárcsás, elektrohidraulikus szervóval támogatott kormányzású kétüléses Artura alapára 185 000 font. A teljes autóra 5 éves, vagy 75 000 km-es garanciát vállal a McLaren, de az akkura keveset, csak hat évet és 75 000 km-t adnak.

McLaren
Comfort, Sport és Track üzemmódban is hibridként dolgozik a hajtás, a tisztán elektromos haladáshoz E-be kell kapcsolni.

SZG

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek