BYD ATTO3 elektromos autó

Technika: Obrist HyperHybrid – Ésszel, lélekkel

Egy kis osztrák kutató-fejlesztő vállalkozás hatékony, és olcsó hibrid hajtásláncot tervezett. Hogy felhívja rá a figyelmet egy Tesla Model 3-asba építette be a prototípust.

David Helfgott

2023. október 24.
SZG

Egy kis osztrák kutató-fejlesztő vállalkozás hatékony, és olcsó hibrid hajtásláncot tervezett. Hogy felhívja rá a figyelmet egy Tesla Model 3-asba építette be a prototípust.

Technika: Obrist HyperHybrid - Ésszel, lélekkel - hibrid motor
Az Obrist rendszerének felépítése. Az akku elfér a hátsó ülések alatt, így a Tesla hátsó csomagtere változatlan marad, igaz az elsőt nagyrészt elfoglalja a 999 köbcentis hatótávnövelő benzinmotor

A cégről:

Az Obrist Engieering autóipari fejlesztésekkel foglalkozik, nagy márkáknak és azok beszállítóinak tervez főleg hűtő- és fűtő-rendszereket, de jó tíz éve hajtáslánci kutatásokat is folytat. A csupa jól képzett mérnökből álló vezetőséget régóta foglalkoztatják a villanyautózás alapproblémái. Nem csak a töltés és az energiatárolás, de ezzel összefüggésben az optimális akkuméret megtalálása is. Tény ugyanis, hogy a ma általános lítiumionos technológiákkal nem csak drága sok száz kilométeres hatótávot zsúfolni egy-egy villanyautóba, de sok esetben kontra produktív is, hiszen a nagyméretű akku, jelentős tömegét (a hosszú hatótáv lehetőségét) akkor is cipeli magával a villanyautó, ha csak rövid utakra használják, és ez önmagában is rontja a hatótávolságot.

Technika: Obrist HyperHybrid - Ésszel, lélekkel - hibrid motor
A Model 3 szerkezeti kialakításából adódóan előre is beépíthető egy villanymotor

A hajtásláncról:

Az Obrist ötlete nem új, hiszen valójában hatótávnövelős hibridet tervezett, de az alapokat nagyon okosan dolgozta át. A hagyományosabbnak tekinthető ilyen hajtásokban, amint kimerül az autót mozgató villanymotort tápláló akku, beindul egy általában elég kicsi, de jó hatásfokú benzines. A generátort forgatva annyi áramot termel, hogy mérsékelt menetteljesítményekkel, de mégiscsak úti céljához juttassa a kocsit. Az osztrák csapat elve szerint azonban a hatótávnövelő benzines szinte állandóan, közel teljes terhelés mellett dolgozik. Akkor is, ha még van tartalék az akkuban, igaz csak olyankor forog, ha az autó is gurul. A 2020 tavaszán bemutatott legfrissebb Obrist prototípus, a Tesla Model 3 karosszériájába épített HyperHybrid II szerkezeti felépítése meglepően egyszerű. Az Obrist-féle különleges, 999 köbcentis, soros kéthengeres, OHV-vezérlésű, hengerenként csak kétszelepes és vízhűtéses benzinmotor az autó orrában dolgozik.

BYD DOLPHIN

Technika: Obrist HyperHybrid - Ésszel, lélekkel - hibrid motor
A hatótávnövelő két főtengelyes, kéthengeres benzinmotor szívó változata a generátorokkal és azok elektronikáival együtt is csupán 95 kilót nyom

Műszaki:

Az alapmodell szívó, szívócső befecskendezéses, benzines és 55 LE-s. Felépítése különleges, mert a két henger két külön, egymással szemben forgó főtengelyre dolgozik. Így külön-külön is forgat egy-egy nagyfeszültségű generátort. Az ezzel a kialakítással tökéletesen simán működő. Mindössze 60 centi széles, 50 magas, és csak 12 cm vastag dobozba beépített kisgépből létezik turbós is, ugyanilyen szerkezettel és méretekkel (csak a vastagság több, 7 centivel) de 116 LE-vel. A szívó változat a generátorok elektronikáival együtt is csak 95 kilót nyom, és a turbós sem nehezebb 120-nál. A hátsó ülések alá beszerelt, alapesetben 17,3 kWh-s (420 V névleges feszültségű), tartósan 150, rövid ideig azonban 270 LE feletti villamos teljesítmény leadására képes. Hálózatról is tölthető (plug-in) lítiumionos akkucsomag léghűtéses (de létezik vizes változatban is). Így a prototípus WLTP szerinti hatótávolsága, csak villannyal 96 km.

Technika: Obrist HyperHybrid - Ésszel, lélekkel - hibrid autó
Az Obrist HyperHybrid II kívülről megtévesztően Tesla, a benzines kipufogóját az első futómű mögött vezetik ki a padló alá

A benzinmotor azonban városi sebességek felett mindig jár (a generátorok indítják be). Így a 30 l-es tankkal és a 2,01 l/100 km-es vegyes fogyasztással számolva az összes hatótáv 1500 km feletti, miközben a kombinált CO2 emisszió mindössze 23 g/km. A prototípus hőszivattyús fűtését a benzines vízhűtő-köre is támogatja, a légkondi pedig villanymotoros hajtású. Az Obrist szerint a Model 3 hátuljában akár két 17,3 kWh-s akkunak is van helye, ami tovább növeli a tisztán villanymotoros hatótávolságot. A prototípus hátsókerék-hajtású, villanymotorja 136 LE-s, fix áttételes hajtása minden elemében a Tesláé. A még csak tervekben létező kétakkus változat villanymotorból is erősebbet (272 LE) kap, és a Tesla alapszerkezetéből adódóan előre is könnyen beépíthető egy külön villanygép.

Technika: Obrist HyperHybrid - Ésszel, lélekkel - hibrid motor
A prototípus hajtáslánca a valóságban. A tervezők szerint akkuból kettő is elfér egymás mellett

Az Obrist most gyártó partnert keres, számításaik szerint, évi 250 000 darabos sorozatnál az alapkivitelű (léghűtéses akku, egy, 136 LE-s villanymotor) hajtáslánc teljes ára 4500 euró körüli. Így a Tesla Model 3 végára megállna 20 000 euró alatt!

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Lorenna McKennitt

Kapcsolódó cikkek