Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Cison FG-VT9 modellmotor – Minidög

A kínai Cison modellmotor-specialista, kínálatának egyik különlegessége a mindössze 9 köbcentis, de tökéletesen működőképes miniatűr Harley-Davidson Panhead V2-es.

A kínai Cison modellmotor-specialista, kínálatának egyik különlegessége a mindössze 9 köbcentis, de tökéletesen működőképes miniatűr Harley-Davidson Panhead V2-es.

Ezen a képen jól látható mekkora is a mindössze 1,5 kilós, 9 köbcentis apró Harley Panhead V2-es. A kidolgozási és megmunkálási minőség nagyon magas. (Fotók: Stirlingkit.com)
Ezen a képen jól látható mekkora is a mindössze 1,5 kilós, 9 köbcentis apró Harley Panhead V2-es. A kidolgozási és megmunkálási minőség nagyon magas. (Fotók: Stirlingkit.com)

A Cison márkánál érdemes alaposabban is szétnézni, mert csupa különlegességet találunk. Gyártanak vízhűtéses V8-asokat 44 köbcentivel, és sokféle négyhengerest is – előbbiek ára jóval 2000 dollár felett indul. Egyik legkisebb négyüteműjük azonban mindössze 9 köbcentis, léghűtéses és a Harley–Davidson legendás – 1948-tól egészen 1965-ig gyártott – Panhead V2-esét mintázza.

Cison FG-VT9 modellmotor: Az „igazi” motorokon ez a primer hajtás oldala, azaz itt forog a kuplung. Itt ilyen nincs, de így könnyebb az akkus fúrós, vagy berántós indítás
Cison FG-VT9 modellmotor: Az „igazi” motorokon ez a primer hajtás oldala, azaz itt forog a kuplung. Itt ilyen nincs, de így könnyebb az akkus fúrós, vagy berántós indítás

Az eredeti motor 1000 és 1200 köbcentivel (50-55 LE) készült, könnyűfém forgattyúsházzal, öntöttvas hengerekkel, alu-hengerfejekkel, és nyomórudas, egyvezérműtengelyes OHV-vezérléssel. A Cison nem reklámozza, hogy a Harley Panhead (Panhead: Tepsifej. Szelepfedeleinek formája miatt kapta ezt a becenevet) gépe volt a minta, de elég csak ránézni az FG-VT9 néven kínált mini V2-esre.

BYD DOLPHIN

A hengerszög az eredetivel azonosan 45 fok, a forgattyús ház mart alu, és a dugattyúk, a hengerek és a hengerfejek anyaga is könnyűfém, az eredetit utánzó egy forgattyús-csapos, két hajtókaros főtengely vas, és ebből készülnek a préselt hengerhüvelyek is. A fogaskerék hajtású vezérműtengely a főtengely menetirány szerinti jobboldali vége felett forog, a motorfedél alatti házban, anyaga, akárcsak a nyomórudaké a szelepeké és a himbáké, acél.

A motor hátulnézete. A kipufogók anyaga sárgaréz, igazi hollanderek rögzítik őket a hengerfejekhez. az igazi Panhead-eken a hátsó henger nyomórúdjainak alsó vége alatt van az olajszivattyú, a modell azonban keverékkenésű
A motor hátulnézete. A kipufogók anyaga sárgaréz, igazi hollanderek rögzítik őket a hengerfejekhez. az igazi Panhead-eken a hátsó henger nyomórúdjainak alsó vége alatt van az olajszivattyú, a modell azonban keverékkenésű

 

Olajszivattyú az eredetivel ellentétben itt nincs, a kis motort négyüteműsége ellenére 1:25 keverési arányú kétütemű motorolaj-benzin keverékkel kell járatni, a nyomórudakat és a szelephimbákat pedig meg kell egy kicsit kenegetni műszerolajjal, még az összeszerelés előtt (a kezelést időnként jó megismételni), a vezérműtengely házát pedig ajánlott szinte teljesen feltölteni vele.

A kis motort készen, összeszerelt állapotban is árulják, de ha szeretnénk építőkészletben, darabokban érkezik. Szelepeit, szeleprugóit, hengereit, nyomórúdjait mind-mind külön kell beépíteni, csak a főtengelyt és a hajtókarokat kapjuk készen, a dugattyúkra fel kell tenni a gyűrűket (egyet-egyet), a csapszegek apró bronzperselyek, a főtengely pici golyóscsapágyakon forog. A forgattyús mechanizmust jó egy kicsit megkenni összeszerelés előtt, mert egyébként csak annyi olajat kap, amennyi a dugattyúk mellett a hengerfalakon lejut.

 A gyújtás 12 V-os (külön akkuról kell táplálni), az apró gyertyák minden szempontból valódiak
A gyújtás 12 V-os (külön akkuról kell táplálni), az apró gyertyák minden szempontból valódiak

A Cison külön, 12 V-os akkuról táplálható elektronikus gyújtással és két apró gyertyával szállítja az FG-VT9-est, a kipufogók igazi hollenderekkel rögzíthető leömlői rézből készülnek, a miniatűr karburátor fojtószelepes. Indítani a főtengely megforgatásával lehet, mondjuk akkumulátoros fúróval; a szerkezet szabadonfutós, így ha a motor elindul nem csavarja ki a kezünkből a fúrót! Az alapjárat 2000/perc, a csúcs 9000.

A 600 dollár körüli alapáron kínált készletben nincs benzincső és benzintank sem, de felárért légszűrőt, és díszes fatalapzatot is lehet hozzá rendelni, sőt, apró a főtengely indító-szabadonfutóját lánccal forgató berúgókart is árulnak, amivel egy jól időzített hüvelykujjnyomással is életre kelthető az eredetihez hasonló orgánumú aprócska szerkezet.

A készen 1,5 kilós, 16,67 mm-es furatú, 21,0 mm lökethosszú mini V2-es nem csak dísznek jó, távirányítós autók, hajók és repülők mozgatására is alkalmas, csúcsteljesítménye 0,8 LE (8000/percnél).

 

Cison FG-VT9 modellmotor: A teljes készlet, fontos feláras kiegészítőkkel, benzintankkal és olajfilmes légszűrővel
Cison FG-VT9 modellmotor: A teljes készlet, fontos feláras kiegészítőkkel, benzintankkal és olajfilmes légszűrővel

Érdekesség, hogy egy másik Harley-Davidson erőforrást is gyárt a cég, azonos építési elvekkel: a Panhead utódját, az eredeti formájában 1966 és 1984 között gyártott 1200-1340 köbcentis Shovelhead-et (Lapátfej). Ez a készlet nagyobb, 15,7 köbcentis, változatlanul 0,8 LE-s teljesítménnyel, de az igazi nyalánkság egy másik márka terméke: a szintén kínai Retrol R29-ese az 1936 és 1947 között gyártott egyliteres Knucklehead (Ökölfej) Harley motor miniatűrje, mindössze 4,2 köbcentivel (!), 13 mm-es furattal és 16 mm-es lökettel!

Ezt csak összeszerelt, kész formában árulják az összes fontos kiegészítővel együtt, így 800 dollár az alapára, de a különböző extrákra (kipufogók, berúgós indítás, berántó rendszer stb.) itt is el lehet még költeni akár kétszer ennyit. A Retrol R29 készen 1,2 kilót nyom, és 0,4 LE-t teljesít 8000/percnél. Ugyanezzel a 4,2 köbcentis műszakisággal a Harley-Davidson későbbi, Evolution gépét is gyártja a Retrol!

SZG

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek

Jawa 42 FJ

Jawa 42 FJ – Több benne a roadster

Itt a 2025-ös Royal Enfield 350 Classic. Az egykori brit, de 1955 óta Indiában gyártó márka alapgépén új a tank és az ülés, átdolgozták a műszerfalát, és nagyobb az első fék.