Vajon csak kinézetre dögös-e a Celica, vagy sportos vezetési élményt is nyújt?
Minden korábbi Celica-generáció izgalmas formát és műszaki megoldásokat hozott. A mostani modell is merészen átlépett a gömbölyű korszakon, formáival szó szerint az élre hajt, s ez igaz a belső tartalomra is.
Karosszéria, utastér
A háromküllős bőrkormány mögött a 6800-as számnál piruló, nagyméretű fordulatmérő, a szintén nagy sebességóra, valamint a digitális benzin- és hőmérő egyetlen pillantásra is informálnak. A klímaautomata olyan, mint egy modern rádió előlapja. Praktikus a tárolódoboz
Hangsúlyos élekben találkozó felületek, rövid túlnyúlások, hosszú tengelytáv: ideális nyújtózkodó, dinamikus forma. A beltér a masszívan tartó kagylóülésekkel, közöttük a magas kardánalagúttal, csekély textilkárpittal sportos, célszerű, puritán hangulatot áraszt. A 2+2-es kupékhoz mérten elöl szokatlanul tágas, a csomagtér is a kategóriaátlag feletti. A bőr és a műbőr minősége is, kidolgozása is kiemelkedően jó.
Motor, erőátvitel
A 143 lóerős motor jó tulajdonságú, pörgős és meglepően kis fogyasztású, de az autó futóműve és merev karosszériája sokkal nagyobb teljesítményt is elbírna. A hatfokozatú váltó miatt kis lépcsők vannak az áttételek között, különösen a 3. és a 4. fokozat olvad szinte egybe – a Celica ezzel igen robbanékony tud lenni. A 6. fokozatban 3000-et forog a főtengely 120 km/óránál. Ha valaki a sportossághoz a zajt is hozzátartozónak érzi, a csendes motort csak brutális gázadásra tudja „felhangosítani”. A kipufogórendszer nincs sportosra hangolva.
Vezetés, menettulajdonságok
Az autó az alacsony üléshelyzettel, a körbeölelő, masszívan tartó kagylóüléssel, a csaknem függőleges kormánysíkkal a sportkupék legjobb hagyományait képviseli. A hátralátással vannak ugyan nehézségek, de az oldal- és a belső tükrök jól informálnak. A pedálok finoman járnak, taposósíkjuk rövid reakcióidejű kezelést is enged. A fék ritkán tapasztalhatóan hatékony és nagy hőterhelést is elvisel. A váltó nagyon precíz, az autó robbanásszerű mozgáslehetőségéhez illően rövid kapcsolási utakon, de az átlagosnál nagyobb erőszükséglettel működik. A kormány direkt, igen hatékony útvisszajelzést közvetít. A végsebesség közelében a széles gumi és a direkt kormány miatt a nem teljesen sík, kissé hullámos aszfaltúton, akárcsak egy versenyautónál, állandóan munkát ad a sétáló autó sávban tartása. A rövid rugóutakon a kasztni alig mozog, nincs súlypontváltásból adódó tapadásvesztés vagy kitörési hajlam. A nagy test igen nyugodtan, váratlan reakciók nélkül, jóindulatúan reagál, nagyon biztonságosak a kanyartulajdonságai, csak a sebességtartomány felső harmadában mutat enyhe, könnyen kezelhető alulkormányozottsági hajlamot.
Műszaki adatok
Négyhengeres, soros benzinmotor, elöl keresztben beépítve, elektronikus befecskendező, 16 szelep, két felülfekvő vezérműtengely, fokozatmentes beömlőszelep-vezérlés. Hengerűrtartalom: 1794 cm3, furat 79,0 mm, löket 91,5 mm. Teljesítmény: 143 LE/105 kW (6400/min). Nyomaték: 170 Nm (4200/min). Felfüggesztés, elöl McPherson-felfüggesztés, hátul kettős keresztlengőkar, elöl-hátul kanyarstabilizátor. Elöl-hátul tárcsafék, hatfokozatú váltó. Gumiméret: 205/50 R16. Csomagtér: 365 l. Üzemanyagtartály: 55 l. H x sz x m: 4335x1735x1315 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1070/1565 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 8,7 s. Végsebesség: 205 km/h. Fogyasztás (EU, város/városon kívül): 10,3/6,2 l/100 km Ár: 7 390 000 Ft
Előnyei | Hátrányai |
+ Takarékos, pörgős motor + Biztonságos futómű + Kiemelkedően jó fékrendszer + Pontos, rövid kapcsolási utas váltó + Három év garancia + Nagy presztízs | — Nehéz hátralátás — Magas ár — Értékvesztés |
Felszereltség
A szérialistáról: utas- és vezetőoldali légzsák, oldallégzsákok, ABS, szervokormány, övfeszítős övek, automata légkondi, indításgátló, elektromos első ablakemelők, kormány és vezetőülés magasságállítással, alufelni, ködlámpa, indításgátló, elektromos tükörállítás, pollenszűrő, osztva dönthető hátsó ülés, központi zár. Rendelhető: metálfény.
Költség
A vételár tükrözi az autó valós műszaki értékét; a 2+2 üléses kupé „feláras”, úgyszintén a háromévi garancia. Akárcsak elődjeinél, csekély szervizköltségre kell számítani, viszont értékvesztése a sportkupé jelleg miatt nagyobb az átlagosnál.
Az Autó2 újság 2000/8. számában megjelent cikk rövidített változata