2,5 tonna tömény csúcstechnika, amiből hat és félmázsányit nyomnak csak az akkumulátorok – tényleg ez a jövő?
A GLC alkatrészeinek nagyjából ötöde található meg az EQC-ben is. Az automata távfény nem mindig működött, és a vakításmentes kitakarást sem tudta hibátlanul
Karosszéria, utastér
A méretek a GLC-hez igazodnak (a két modell egy gyártósoron is készül), és a Mercedesnél fontos a tradíció: az EQC orrára még jutott hagyományos, nagy csillagos hűtőmaszk. A beszállás a szélesre kitárható ajtókon át könnyű, a pult a digitális műszerekkel a legújabb márkatrendhez igazodik, de a hűtőbordás betétek és rézszínű dekorációk az EQ-család privilégiumai. Minden a helyén van, aki Mercedeshez szokott, azonnal feltalálja magát, de „alapról indulva” sem rémisztő az infotainment (a kormányról dirigálni sokkal jobb, mint a körülményes egérpaddal), van hangvezérlés (Hey Mercedes megszólítással indítható), a légkondi is egyszerűen kezelhető. Az ülések kényelmesek, bőven van hely, elegendő a fedélzeti tárolók száma is, az anyagválasztás – a középkonzoli olcsó, karcolódó, zavaróan tükröződő műanyagot leszámítva – színvonalas, akárcsak az összeszerelés (egyedül a kalaptartó zörgött hátul). A második sorban középen ülni rossz, de a széleken minden irányban jól elférünk, ide is jutott többféle kacattartó, a friss levegő temperálható. A magas rakodóperemű, álpadlós csomagtartó 500 l-es.
Ízléses a belső, a pultnál újrahasznosított anyagokat is használnak. A kezelés semmiben sem tér el a hagyományos Mercedesekétől, sok funkció okostelefonról is elérhető
Motor, erőátvitel
Tengelyenként egy-egy villanymotor hajt, az összkerékhajtás mechanikus kapcsolat nélküli, a teljesítmény 408 LE (760 Nm), váltó nincs, az egyetlen áttétellel 180 km/h a végsebesség. A vízhűtéses, lítiumionos, 652 kilós és 80 kWh-s akkucsomagot az autó aljára erősítik, emiatt a hasmagasság szerény. A WLTP szerinti hatótáv – kiviteltől és használattól függően – 374-417 km, nálunk teljesen feltöltve maximum 340-et jósolt a számítógép, ám az egyébként energiatakarékos, hőszivattyús fűtést bekapcsolva azonnal 255-re esett az érték.
Semmit a szemnek! Villanymotorból jutott hátra is, de a hajtás jellemzően az első kerekeké
A fagypont körüli külső hőmérséklet miatt a tesztet „melegben ülve” végeztük, s így 39,4 kWh/100 km-es fogyasztást mértünk (csak városban 40-45 kWh fogyott százon), de futottunk egy kört kikapcsolt fűtéssel is, melynek végén jelentősen kevesebbet, 24,3 kWh/100 km-t használtunk el. A napközbeni tankolás, különösen így a hideg napokon az utcai, jellemzően 7,4 kW-os töltővel (E-mobi) hosszadalmas. Gyorstöltés legfeljebb 110 kW-tal mehet, ez ma átlagos teljesítmény.
Középen nagyon magas a púp a padlón, az ülőlap hossza itt 470 mm
Vezetés, menettulajdonságok
Az 1,8 tonnát vontatni képes EQC nem terepjáró, a SUV-os fazont a divathóbort szülte, az autó tulajdonságai (terepszögek, hasmagasság, tetemes saját tömeg) pedig előnytelenek, ha a tükörsima aszfaltról letérünk. A 0-100-as gyorsulás 5,1 s-os ideje papíron sem rossz, de ahogy a 408 LE és 760 Nm cibálja ezt a 2,5 tonnát, az szürreális. A rugalmasság 100 km/h-ig elképesztő, pláne Sport üzemmódban, ahol 50-nél lepadlózva olyasmi történik, mintha a mohácsi csatában törökök közé lőtt ágyúgolyón ülnénk. Az erőtartalék autópályás tempónál is megvan, de már sokkal szerényebb előadással. A 2,2 fordulatos kormánnyal lézerpontos az irányítás, a bizonytalan nyomáspontú féket viszont meg kell szokni – a villanyautók először elektromosan lassítanak, ez sokaknak zavaró lehet. Ellenben, aki ráérez, nagyon fogja élvezni az egypedálos vezetést!
Nem zegzugos a csomagtartó, jól kihasználható a papíron 500 l-es tér
A kormányfülekkel két lépcsőben szabályozható a motorfék (a visszatöltés) erőssége, ami olyan hatékony, hogy felvillannak a féklámpák is. Van továbbá a másik véglet, amikor a lendületből gurulás a fontosabb – itt egy szintet tudunk feljebb lépni a normál állapothoz képest. Szintén dicsérhető a meglepően gyors parkolósegéd, amely a helyet megtalálva mindent elvégez: kezeli a féket, a gázt és az irányváltást is. Az alacsony súlypont becsapós, az EQC nem kanyarbajnok, a karosszériamozgások jelentősek és érezni, hogy nagyon nehéz a gép – közúton nem is feszegettük a határait. A kisebb úthibák mintha nem is léteznének, a Mercedes halkan, alig érezhetően siklik át rajtuk, viszont a nagyobb akadályokon, fekvőrendőrökön kellemetlenül felüt – a kategóriában megszokott légrugózás itt pluszpénz ellenében sem kérhető. Motorhang nincs, a hangszigetelés jól semlegesíti a menetszél és a gördülés zajait, az utazás városban és hosszabb távon egyaránt pihentető.
Koccanások ellen védett a karosszéria, a krómdíszítés a hagyományos kipufogó illúzióját kelti
Felszereltség
A legolcsóbb EQC listaára 26,3 millió forint, ennyiért már minden fontos tartozékot megad, de a márkára jellemzően rengeteg az extra, a személyre szabható részlet.
Műszaki adatok
2 darab mágneses szinkronmotor. Összteljesítmény: 408 LE/300 kW. Nyomaték: 760 Nm. Folyadékhűtéses, 384 cellás, lítiumionos akkumulátor. Energiatároló képesség: 80 kWh. Egyfokozatú erőátvitel, összkerékhajtás. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink felfüggesztés. Elöl-hátul tárcsafékek, ESP. Csomagtér: 500 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4761 x 1884 x 1623 mm. Tengelytáv: 2873 mm. Gumiméret: elöl 235/55 R19, hátul 255/50 R19. Saját tömeg: 2495 kg-tól. Gyorsulás: (0-100 km/h): 5,1 s. Végsebesség: 180 km/h. Áramfogyasztás (NEDC): 19,7 kW/100 km. Tesztfogyasztás: 39,4 kW/100 km. Általános garancia: 4 év vagy 120 000 km. Védőszárny szolgáltatás: 6 év vagy 150 000 km. Fényezési garancia: 2 év. Rozsdagarancia: 30 év. Garancia az akkumulátorra: 8 év vagy 160 000 km. Szervizciklus: rugalmas.