Melyik használt autó a legmegbízhatóbb?

Vajon melyik használt autó a legmegbízhatóbb? A Dekra felmérése megmondja.

Megjelent a németországi műszaki vizsgáztatásokat végző Dekra legfrissebb kutatása arról, hogy melyek a legkevesebb hibát produkáló típusok. A Dekra régóta készít ilyen riportokat, tapasztalatuk óriási, hiszen az Európa legnagyobb autópiacán műszaki vizsgázó autók adataiból dolgoznak, meghatározott kritériumrendszer szerint. A 2015 februárjában publikált adatsor kapcsán több figyelemreméltó körülményre felhívják a figyelmet. Ilyen a sportos szabadidőautók (SUV) látványos térhódítása, amely immáron a használtautók piacán is érzékelhető. Míg 2013-ban még csak 44 SUV modellt regisztráltak adatbázisukban, addig tavaly már 53 különböző típust, miközben a többi nyolc szegmensben nem volt érdemi változás. Ma már a szabadidő autók kategóriája a második legnépesebb, alig marad el a kisautóktól. Ez a tendencia egyébként Magyarországon is megfigyelhető, az új autó piacon a SUV-ok osztálya az alsó-középkategóriások után a második legnépszerűbb.

A riportban a Dekra 15 millió, két év alatt „képződő” műszaki vizsga eredményeit értékelik ki. Azok a hibák kerülhetnek be a statisztikába, amelyek az egyes járműmodellek értékelésekor relevánsak tekinthetők, vagyis a tipikus karbantartási hiányosságokat, amelyekért a tulajdonos felel (kopott gumiabroncs vagy ablaktörlő, stb.), azokat nem veszik figyelembe. Kizárólag olyan modellek szerepelnek a statisztikában, amelyek legalább 1000 példánnyal képviseltették magukat a Dekra műszaki vizsgáin. 2015-ös jelentésben összesen 456 típus szerepel. Az értékelés mérőszáma évek óta a Dekra Hiba Index (DMI), ezzel a súlyos és a kisebb hiányosságokat egyaránt meg tudják jeleníteni. Ugyanakkor a bukást okozó hibákat nagyobb súllyal számítottak, mint azok, amelyektől az autó még teljesíti a műszaki vizsgát feltételeit.

A még kapható autók között a Skoda Octavia meglepően gyengén muzsikál a 0-50 ezer km közötti kategóriában, de nagyobb futásteljesítménynél némileg javít

A még kapható autók között a Skoda Octavia meglepően gyengén muzsikál a 0-50 ezer km közötti kategóriában, de nagyobb futásteljesítménynél némileg javít

Kilenc osztályba sorolták az autókat, a vizsgálatokat kezdetek óta kiértékelik futásteljesítmény szerint is. Tapasztalataik szerint ez utóbbi döntő szerepet játszik a hibagyakoriságnál, sokkal inkább, mint az autó életkora. A modelleknél minden osztályban három futás teljesítmény sávot szabnak meg, 0-50 ezer, 51-100 ezer és 100-150 ezer kilométeres tartományokba rendezték a járműveket. A minősítési rendszerben a legmagasabb DMI indexű járművek a legmegbízhatóbbak. A Dekra nemcsak kategóriánként értékel, hanem összetett győztest is hirdet. Az a típus az abszolút első, amelyik mindhárom futásteljesítmény kategóriából a legjobb átlagot hozza. Ezt a babérkoszorút (nem először) a Mercedes E szerezte meg 93,8-as értékkel, mögötte az Audi Q5 (90,0) és Mercedes GLK (89,1) következik; egy átfogó, 0-150 ezer kilométerig vizsgált használati periódus az értékelés alapja. A német autók a három futásteljesítmény kategóriában összesen 19 első helyet zsebeltek be, négy első helyre japán, kettő-kettőre francia és svéd, míg egyre olasz típus került.

1.Az E46-os BMW 3-as nagyon népszerű az importautók között, a Dekra szerint nem sok gondot okoz tulajdonosának; a motor, a karosszéria és az elektromosság a különösen erős pontja

Az E46-os BMW 3-as nagyon népszerű az importautók között, a Dekra szerint nem sok gondot okoz tulajdonosának; a motor, a karosszéria és az elektromosság a különösen erős pontja

A 2015-ös riportban megjelent az „Új belépő” kategória, de az itt szereplő autókról nem készült külön értékelés. A www.gebrauchtwagenreport.com oldalon ugyanakkor meg lehet nézni, hogy az egyes típusoknál (0-50 ezer kilométeres futásteljesítmény között) milyen arányban nem fordult elő lényeges hiba, illetve hogyan alakult a kisebb és komolyabb hibák száma. A legjobban három Mercedes, az SLK, az A és a B-osztály szerepelt 99,5 százalékos hibamentességgel, míg a sereghajtó a Dacia Sandero 87,3 százalékkal. A harmadik esztendő az idei, amikor az úgynevezett klasszikus tömegmodelleket is szerepeltetik egy külön listában. Ezek olyan autók, amelyeket már nem gyártanak, de fontos szerepet töltenek be a használtpiacon. Ezeknél 200 ezer km-ig ment a vizsgálat, s összesen 146 modellről alkottak véleményt a dekrások. Nagyon széles a spektrum, a Citroën 2CV vagy az eredeti VW Bogár is szerepel benne, s persze azok a nálunk is népszerű modellek (3-as BMW vagy Ford Focus a kilencvenes évek végéről, stb.), amelyeket előszeretettel hoznak be az országba mostanában. Érdemes a riport honlapját böngészni (akár angolul vagy franciául is elérhető), az egyes modellekről szöveges értékelés is megjeleníthető, az autókat össze lehet hasonlítani, így hasznos segítség lehet vásárlás előtt.

KaMi