Suzuki SX4

Az itthon készülő, s a hazai szalonokban már kapható SX4-et egyelőre nemzetközi bemutatóján, külföldön vezethettük.

Az összkerekes verzió súlytöbblete 60 kilogramm, az alsó-közép átlagnál 10 centivel magasabb SX4 üléspozíciója kellemesen magas, fejtere bő

Az Autó2 2006. januári számában már bemutatott, ám hazánkban nem kapható Fiat Sedici Suzuki emblémás megfelelője az SX4. A közös fejlesztésű (a Fiat 1,9 literes turbódízelmotorját adta, minden más műszaki elem Suzuki, a forma Giugiaro) párosból évente 60 000 példányt terveznek gyártani

A tetősínek csak az összkerékhajtású kivitelekhez járnak. Az alapverzió 195/65 R15-ös, a csúcs 205/60 R16-os abroncsokat kap

Esztergomban, ebből 40 ezer SX4, az idei hazai eladási terv 8000 darab. Az alsó-középkategóriás méretű (4140x1730x1555 mm – az összkerekes 6,5 centivel magasabb), a Liana utódjának számító ötajtós motorkínálata három tagú – 1.5: 99 LE, 133 Nm; 1.6 VVT: 107 LE, 145 Nm; 1.9 DDiS: 120 LE, 280 Nm. Az automata váltóval is kínált erősebbik benzines és a dízel összkerékhajtással is rendelhető, az öngyújtós váltója hatgangos. Az alapvetőn elsőkerékhajtású SX4 elektronikus összkerékhajtási rendszerével a hátsó tengely 60 km/óráig fikszen a hajtásba vonható, felette az automatikus kapcsolást adó üzemmód lép életbe, a kézifék melletti üzzemód-kapcsoló tiszta fronthajtást is kínál. A fikszre is kapcsolható, de "biztos ami biztos" automata-módot is kínáló összkerékhajtással az SX4 jó eséllyel küzd meg havas- vagy akár felázott földutakkal is. Gazdaságos kétkerekes üzemmódja az elülső kerekek hajtásával a hátsókerekeseknél biztonságosabb és könnyebben uralható hajtást kínál.

A Swift nyújtott padlólemezére és áthangolt (elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros) felfüggesztéseire tett karosszéria térkínálata (hossz, fejtér, szélesség) elöl-hátul kellemes, az üléspozíció magas, a hátsó sor

A kemény műanyagból épített műszerfal gusztusos, alsó része világosabb tónusú, az összkerékhajtás a kézifék mellől kapcsolható

az elülső, kifejezetten kellemes tartású székeknél is magasabban fekszik. A hátsó középső hely a szélsőknél keskenyebb, lábtere a kardánalagút miatt igen korlátozott, a szélsőkhöz 3-pontos Isofix-gyerekülésrögzítő pontokat szerelnek. Az üléshajtás egyszerű: (2/1 osztással) a támlák lehajtása után az ülőlap is előre billenthető.

A hátsó lábtér nagy, a középső hely a kardánalagút és a keskenyebb ülés miatt legfeljebb gyerekeknek ajánlható

A csomagtér (270-625 l.) síkokkal határolt, aljában a pótkerék helyett rekeszek is lehetnek. Noha az elülső és még a hátsó ajtók csenevész rekesze is palacktartós, pakolórekeszekkel mai viszonylatban nincs jól eleresztve az SX4; az alapszereltség kivételével az utasülés alá fiók kerül, háttámláján mindegyik kivitel zsebet kínál.

A menetpróbán a változó szelepvezérlésű 1,6-os, összkerékhajtással párosított kivitelét vezethettük. A 107 lovas sík úton még városban is szívesen vette az ötödik fokozatot, 2000-res fordulattól gyorsított. Autópályán 140 km/óránál ötödik fokozatban percenként 4000-ret fordult a főtengely), a motorzaj már 130-as tempónál jelentős, a méretes külső tükröktől szélzaj is érkezik, a zajhatár 120 km/óránál van, alatta kellemesebb haladni az SX4-gyel. Országúton városban, egyaránt kellemes utazótársnak bizonyult a Suzuki új alsó-középkategóriása, a fogasléces kormánymű a rövid próba során precíznek, a valamennyi kivitelnél blokkolásgátlós,

A csomagtérajtó teljes szélességben nyílik, lehúzófüle is van. A raktér könnyen, bár küszöbön keresztül pakolható

de hátul dobféket adó fékrendszer finoman adagolhatónak tűnt, a gördülési zaj az összkerekesen 205/60 R16 méretű Bridgestone Turanza abroncsokkal az átlagosnál magasabbnak érződött. A meglepően jó úthibaelnyelésű, a fekvőrendőrökön is kényelmesen átúszó futómű magasabb tempó és egyenetlen útfelület mellett sem billegtette a karosszériát.

Az SX4 induló-ára 2 698 000 Ft, az 1.5 GC alapszereltségben a két elülső légzsák, az állítható magasságú kormányoszlop, az elektronikus fékerőelosztós blokkolásgátló, az állítható magasságú elülső övek erőhatárolója és feszítője, a biztonsági pedálkioldó rendszer, a magasságában állítható kormánykerék és szervorásegítése alapáras. Oldal- és függönylégzsák, kitörésgátló egyaránt elérhető, az 1,6-os benzines és a dízel kulcsnélküli nyitással, indítással is rendelhető.

A EuroNcap törésteszten utasvédelemből 4, gyerek- és gyalogosvédelemből 3-3 csillagot elért SX4 kedvező alapárával és a csakis csúcs-szereltséggel kínált összkerekes magasabb, ám méretosztályának még mindig legolcsóbb 4×4-es árával (1.6 GS 4WD – 4 150 000 Ft) a piac értékes ajánlata.

Katona Mátyás

Képgaléria

Az Autó2 újság 2006/4. számában megjelent cikk rövidített változata