Aktuális: Kivonul a Chevrolet Európából

Fokozatosan építi le európai hídfőállásait a Chevrolet, 2015 végére nálunk is megszűnik az autók forgalmazása.

Daewoo-emblémás típust hivatalosan 1995-ben láthatott először a magyar közönség a hazai utakon, akkor kezdődött a Daewoo Racer néven újjászületett Opel Kadett E forgalmazása. Még abban az évben jött a Nexia is, amely szintén Kadett volt, csak gömbölyded orr- és farrésszel, némileg modernizált belsővel próbált híveket szerezni a márkának.

A dél-koreai cég fokozatosan építkezett és mutatott be újabb típusokat, s az olcsó, ám viszonylag strapabíró jószágok el is nyerték a hazai vevők kegyeit: már 1996-ban az eladási lista harmadik helyére jutottak fel. Állandósult a pozíciójuk az 5-7. hely környékén, bár amikor 2000 novemberében a Daewoo bejelentette, hogy csődvédelmet kér, az meglátszott a következő évi eladásokon is. 2005 januárjában az akkorra már a General Motors (GM) tulajdonában lévő autógyártó modelljeinek orrára a jól ismert arany csokornyakkendő költözött: Európában a Daewoo márkanevet a Chevrolet váltotta.

A magyar piac nem várja meg az elektromos Spark érkezését

A magyar piac nem várja meg az elektromos Spark érkezését

Fokozatosan cserélték le a modellpalettát, a GM támogatásával a korábbinál sokkal versenyképesebb modellek jöttek: az olcsó Lacettit leváltó Cruze, a Kalos-utód Aveo, a Tacumát leváltó Orlando, a Matiz helyét átvevő Spark s a Captiva terepjáró, valamint a legújabb típusuk, az éppen most bemutatott Trax szabadidő-autó. Ám ezek sem Európában, sem itthon nem tudtak meggyőzni elég vevőt, így a Chevrolet lényegében eltűnt az autópiac fősodrából. A teljes uniós piacon 2012-ben 169 ezer Chevrolet-t vettek, tavaly már csak 138 ezret, azaz 18,4 százalékkal kevesebbet. Magyarországon a válság előtti utolsó „békeévben” még több mint 7 ezer modell kelt el, 2012-ben viszont már csak 896, tavaly pedig 686. A Chevrolet sajtóközleménye szerint éppen a sikertelenség és ezzel párhuzamosan a be nem teljesült üzleti elvárások vezettek ahhoz a döntéshez, hogy a koreai modellek értékesítése befejeződik Nyugat- és Közép-Európában.

A kivonulás előkészületeinek első lépésein már túl vagyunk, a tervek szerint 2015 végére teljesen leáll a Chevrolet újautó-értékesítés. Egyelőre azonban még nem zavarják el a vevőket, ellenkezőleg, az új rendeléseket is teljesítik, a lényeg, hogy az adásvételi eljárás záruljon le jövő év végéig.

A tavaly decemberi bejelentéssel párhuzamosan levelet kaptak a jelenlegi Chevrolet-tulajdonosok, amelyben tájékoztatják őket a helyzetről. Itt teljesen más a szituáció, mint például a Saabnál, amely a gyár leállása miatt gyakorlatilag magára hagyta ügyfeleit. Mivel a GM továbbra is él és virul, s Közép-Európától keletre az értékesítés sem szűnik meg (igaz, az ottani autók specifikációja más, mint az uniós piacon eddig eladottaké), a Chevy-tulajdonosok elvileg nem éreznek majd semmit a kivonulásból. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy hány márkaszerviz működik majd tovább, de a hálózatjelleg bizonyára megmarad. Most 25 szervizpont van az országban (és 18 helyszínen zajlik értékesítés is), ezek egy része jelenleg is Opellel (vagy valamilyen más márkával) közös, közülük várhatóan egy sem zár be. Fontos kérdés, hogy mi lesz a garanciával és az alkatrészellátással. Az utóbbi időszakban már 5 év vagy 150 000 km jótállással kínálták a Chevrolet-modelleket (a mostani vásárlók is még ezzel számolhatnak), ezt sem érinti a kivonulás, hiszen a vevőszolgálati ügyeket továbbviszik és kezelik. Az eredeti alkatrészek utánpótlása (legyen szó a napi karbantartáshoz elengedhetetlen kellékekről vagy akár karosszériaelemekről) legalább 10 évig folyamatos lesz, ígéri a forgalmazó.

Ugyanígy eljutnak a hazai ügyfelekhez az esetleges visszahívási akciók, és a szükséges javításokat a felhatalmazott szervizek elvégzik. Mivel a döntés friss, a márkakereskedésekkel és szervizekkel is most folynak az egyeztetések, egyelőre tehát azt sem lehet tudni, hogy melyik partner zár be akár már 2015 év vége előtt, és melyik szerviz marad hivatalos Chevy-javító.

Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke azt mondja, a kereskedők számára a bejelentés nem derült égből villámcsapásként jött, hosszú ideje benne volt a levegőben egy ilyen lépés lehetősége is. A Chevrolet-vel foglalkozó cégek az utóbbi időszakban jellemzően veszteségesek voltak a piacból egyre kisebb tortát kihasító márkával, csak a dílerek körülbelül 10 százaléka tudott profitot elérni a koreai modellekkel. Ezzel együtt úgy látják, az egyébként jó minőségű terméket nem lesz könnyű pótolnia más márkával annak a kereskedőnek, aki továbbra is az autósterületen akar maradni.

A GM nem tervezi, hogy bármilyen kárpótlást nyújt a mostanáig Chevrolet-t vásárló ügyfeleknek a kivonulás miatti esetleges értékcsökkenés ellentételezéseként. Hivatalos tájékoztatásuk szerint „az egyes márkák piacról való kivonulására vonatkozó közelmúltbeli példák azt mutatják, hogy ez által nem következik be jelentős értékvesztés az autóknál.” Várkonyi Gábor, független autóvásárlási tanácsadó úgy gondolja, a használtpiaci árakat ez a döntés nem befolyásolja, a márka modelljeit eddig is az átlagosnál nagyobb értékvesztéssel lehetett eladni. Ugyanakkor szerinte nagyon nehéz dolguk lesz a márkakereskedőknek, hiszen az elkövetkezendő két évben olyan terméket kell árulniuk, amely a későbbiekben már nem lesz elérhető a piacon. A vevők ilyen helyzetben elvárják az extra kedvezményt, emiatt valószínűleg a már meglévő készleteket is csak veszteségek árán lehet elpasszolni.

Egyelőre nem tisztázott, hogy mi lesz a nem Koreában gyártott Chevrolet-modellekkel, így a Corvette-tel vagy a Camaróval, s visszatér-e Magyarországra például a korábban már forgalmazott GM-márka, a Cadillac. Ha a korábbi szereplésüket nézzük, valószínűleg nem.

KaMi