Barion Pixel

Magazin: Pagani Utopia – Hiányérzet

A Pagani Utopia tökéletesen viszi tovább a Zondával elindított és a Huayrával folytatott vérvonalat, holott a lekerekített élekkel ez a „lágyított” forma merőben más, mint korábban.
2025. január 23.
aron

Horacio Pagani az ügyfeleit is bevonta harmadik önálló autójának a Pagani Utopia tervezésébe.

A sportautók különleges tárgyak, a márkák mögött álló filozófiát pedig legtöbbször ugyanaz a vágy, törekvés szüli. Legyőzni valamit, felülkerekedni a többieken. Az elsődleges célpont általában a Ferrari, amely maradandót alkotott a világ versenypályáin, közúti autóiból pedig nem tud, pontosabban nem akar eleget gyártani. A Lamborghini ugyan megteremtette a maga stílusát, de a márka soha nem tudott felnőni maranellói szomszédja mellé.

Ugyanez mondható el Ron Dennisről, a McLaren egykori F1-es csapatfőnökéről, aki annyira utálta a Ferrarit, hogy a közúton is le akarta győzni – mindenáron. Még az olaszok piaci stratégiáját sem volt rest lekoppintani, valami azonban nem működik, mert a McLaren nem tudja beváltani a hozzá fűzött reményeket. A Koenigsegg névadó alapítóját a legnagyobb elérhető sebesség tartja izzásban, a modernkori Bugatti pedig a maximalista és megalomániás néhai VW-vezér, Ferdinand Piëch álma volt: megépíteni a világ legerősebb, leggyorsabb és legdrágább utcai autóját.

Pagani Utopia: Elöl 265/35 R21, hátul 325/30 R22 a Pirelli PZero Corsa gumik mérete – egyedi gyártás, minden abroncson rajta van az Utopia sziluettje. Van téli SottoZero szett is!
Pagani Utopia: Elöl 265/35 R21, hátul 325/30 R22 a Pirelli PZero Corsa gumik mérete – egyedi gyártás, minden abroncson rajta van az Utopia sziluettje. Van téli SottoZero szett is!

Egyetlen márka van a szupersportkocsik között, amely nem áll harcban senkivel és semmivel, a Pagani Automobili.

A Lamborghini egykori mérnökéből lett autógyártó, az argentin születésű Horacio Pagani nem akar eladási, vagy sebességi rekordokat dönteni, és nem érdekli különösebben a versenyzés sem. Ő művész, akinek példaképe Leonardo da Vinci és autókkal fejezi ki az érzéseit.

Ha rajzol valamit, legyen az bármennyire szép, technikai tartalom, funkció nélkül nem lehet tökéletes, ugyanakkor, ha megvan ez az elvárt tökéletesség, a megoldásban a szépség is mindig megtalálható, felfedezhető. Ilyen gondolatok mentén születnek a Paganik, csekély darabszámban, kézi gyártással, de a legszigorúbb előírásoknak megfelelve, mert Horacio Pagani nem használja ki a szabályok adta legális kiskapukat (a szerény mennyiség miatt felmentések illetnék meg), ő csak az imént emlegetett tökéletességben hisz.

BYD DOLPHIN

Nem jellemző rá a kapkodás, vállalatát 1992-ben alapította, első autóját azonban csak 1999-ben mutatta be. Ez volt a C8-as projekt, a Zonda, amelyből aztán tucatnyi kiadás látott napvilágot 2018-ig, holott az utód C9-es, a Huayra már 2011-ben megjelent. Ám éppen ez, hogy a Pagani más dimenzióban működik, magában foglalja a különleges kapcsolatépítés lehetőségét. A névadó tulajdonos pedig élt és él is ezzel, többeknek készít(ett) egyedi autót, köztük Lewis Hamilton F1-es világbajnoknak, aki 2012-ben vette át a monogramját viselő, lila színben rendelt Zonda 760LH-t.

Lebegő hatást keltenek a hátsó lámpák, a négy kipufogóvég elrendezése a Pagani nem hivatalos védjegye. Szupersportkocsi nem létezhet hagyományos ajtókkal
Lebegő hatást keltenek a hátsó lámpák, a négy kipufogóvég elrendezése a Pagani nem hivatalos védjegye. Szupersportkocsi nem létezhet hagyományos ajtókkal

Horacio Pagani a kompozit anya­gok specialistája. Elsősorban ilyen területen dolgozott a Lam­bor­ghininél (ő tervezte a Countach jubileumi, 25th Anniversary kiadását) és első saját vállalkozását (PCR) is ezen a területen indította 1988-ban. Évtizedek óta folyamatosan fejleszt. Újdonságai közé tartozik a monocoque váznál használt Carbo-Titanium és a Carbo-Triax, amikhez elöl-hátul CrMo acélcsövekből épített segédkeretek kapcsolódnak.

Amihez viszont Pagani ragaszkodik (már csak hagyományteremtésből is), az a V12-es Mercedes-AMG erőforrás és a titán kipufogórendszer, amely köralakú keretbe foglalt négy csőben végződik – ha másról nem, erről a részletről bármelyik Pagani modell felismerhető. A C10-es típus, az Utopia első ceruzavonásait Horacio a 2010-es évek közepén vetette papírra, míg az inspirációkkal kapcsolatban úgy vélte, sokat segíthetnek a leghűségesebb ügyfelei. Hiszen épített már sokféle autót és csak a vevők tudják, hogy mire vágynak még. Az igények közül három maradt a fenn azon a rostán, ami a megkérdezettek válaszai között a leggyakrabban felmerült: egyszerűség, könnyedség, élmény.

A Pagani Utopia tökéletesen viszi tovább a Zondával elindított és a Huayrával folytatott vérvonalat, holott a lekerekített élekkel ez a „lágyított” forma merőben más, mint korábban. Nincsenek ormótlan légterelők, szárnyak, a hatékony aerodinamikai tulajdonságokat a kasztniba integrált elemekkel sikerült megoldani. A kompozit anyagoknak köszönhetően a saját tömeg csupán 1288 kg, ez kiváló, akárcsak a hajtáslánc.

BYD DOLPHIN

Akárcsak Leonardo da Vinci a mûvészetben, Horacio Pagani gyönyörű formákkal ötvözi a technikai inspirációt
Akárcsak Leonardo da Vinci a mûvészetben, Horacio Pagani gyönyörű formákkal ötvözi a technikai inspirációt

 

Talán már tudna saját motort fejleszteni a Pagani, de a Mercedes-AMG-vel olyan szoros lett a kapcsolat, hogy mindkét márka élvezi a kialakult helyzetet. Az biztos, hogy a V12-es erőforrás méltó az autóhoz
Talán már tudna saját motort fejleszteni a Pagani, de a Mercedes-AMG-vel olyan szoros lett a kapcsolat, hogy mindkét márka élvezi a kialakult helyzetet. Az biztos, hogy a V12-es erőforrás méltó az autóhoz

A középre hosszában beszerelt Mercedes-AMG erőforrás 6,0 l-es, 60 fokos hengerszögű V12-es, két turbóval és az ügyfelek kívánságára nincs semmilyen villamosítás, csak a hátsó kerekekre zúduló 862 LE (6000/perc) és 1100 Nm (2800-5900/perc) nyomaték. És kéziváltó! A hétfokozatú szerkezet tervezése nem kevés fejtörést okozott, hiszen a hatalmas erő szempillantás alatt összetörhet egy csenevész konstrukciót, de nem a Paganinál.

A biztonság kedvéért a specialista Xtrac készített egy hetes AMT robotváltót is, ezzel szintén megvásárolható az autó. A teljes kipufogórendszer titánötvözet és nem nyom 6 kilót sem a mérlegen, a végződések kerámiabevonatot kaptak a jobb hőelosztás miatt, a négy cső elrendezése pedig magától értetődő…

A felfüggesztés elöl-hátul kovácsolt aluötvözetből készült kettős keresztlengőkaros, a csillapítás adaptív. A karbon kerámia fékeket a Brembóval, a gumikat a Pirellivel közösen fejlesztették, a kovácsolt alufelniket a kaliforniai APP szállítja, előre 21, hátra 22 colos méretben. A felnik pereménél a turbinamintázatú elem funkciója, hogy elszívja a fékektől a forró levegőt, de állítólag javítja az autó alatti áramlást is.

Tömör alumínium a kormánykarima, a pedálok is egy-egy darab ilyen tömbből készülnek. Az Utopia nem hódol be a digitális világnak, nincs érintőképernyő
Tömör alumínium a kormánykarima, a pedálok is egy-egy darab ilyen tömbből készülnek. Az Utopia nem hódol be a digitális világnak, nincs érintőképernyő

Belül az érintőképernyő hiánya a feltűnő, csak a vezető előtti műszeregység közepén van kijelző. A kormány karimája tömör alumínium (középen van légzsák), a váltókar mechanizmusa szabadon van, a működés látványa és csattogó hangja egyaránt unikum.

Hogy a Pagani Utopia gyártása mikor kezdődik és mikor vehetik át az első ügyfelek az autóikat, pontosan nem ismert, ahogy a vételár sem publikus. Csak annyit tudni, hogy 99 példány gyártása van tervben és a rendelés elsőbbsége a márka törzsvásárlóit illeti.

KZ

Megjelent: Az Autó 2023/3.

 

 

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek