A csak 2019 óta működő vietnámi Vinfast óriásit fejlődött az elmúlt két évben: a BMW alapú félig licencmodellektől eljutott első igazán saját fejlesztésű típusaiig. Az elektromos Vinfast e35 és e36 idén Európában is piacra lép.
A vietnámi óriáscéghez, a biztosítástól a kereskedelmen át az építőiparig sok mindennel foglalkozó Vingroup-hoz tartozó márka 2017-es megalapításakor a „vietnámi nép autóba ültetése” volt a kitűzött cél. A 96 milliós ország újautó piaca mindössze évi 300 000 darab körüli. Ez a küldetéstudat mára kissé megkopott, hiszen a 2019-ben bemutatott induló paletta csupán egyetlen típusa, a GM-Opel (Opel Karl, Chevrolet Spark) licencben gyártott, átszámolva alapkivitelében is 5,9 millió forintos Fadil tartozik az átlagpolgár számára legalább valamelyest elérhetők közé.
A Hai Pong városában felépített vadonatúj üzem a Fadil mellett ma is gyártja a BMW 5-ös moduláris padlójára épített Lux S szedánt és X5-öst idéző testvérét, a Lux SA-t. A bajorok a gyártástechnológiával egy motort is adtak. A négyhengeres 2,0 l-es turbós benzines szerkezetébe az osztrák AVL kicsit belenyúlt, hogy egyszerűbb és olcsóbb legyen gyártani.
A közvetlen befecskendezéses gép ma 175 és 230 LE-s változatban fut a Vinfast-nál, de a Lux SA, President nevű csúcsváltozatát a General Motors 6,2 l-es, 420 LE-s szívó V8-asa viszi!
A fejlesztés és a gyártás vezetői kipróbált amerikai és ausztrál autóipari szakemberek, sőt tavaly nyáron sikerült az Opel éléről átcsábítani a PSA uralma alatt sikereket produkáló Michael Loschellert, aki mellesleg éppen mostanában mondott fel a Vinfastnál, hogy visszatérhessen Európába. Hogy hová szerződik, egyelőre titok.
Újdonságok:
Az erőltetett fejlesztés és a koronavírus 2020 óta csak veszteséget termelt a márkánál, de a Vingroup sok lábon áll. Így a terjeszkedés nem állt le. A modellsor 2021-ben három Pininfarina formatervű újdonsággal, az e34-gyel, az e35-tel, és az e36-tal bővült. Természetesen a korszellemhez igazodva mindegyik SUV. Az alapok már saját fejlesztésűek. A még idén nyáron néhány európai országban is bemutatkozó két nagyobb modell hozzánk (a legnagyobb EU-s villanyautó-piacokra) és az USA-ba is kizárólag tisztán elektromos hajtással érkezik. A közös műszaki részletek még nem teljesen ismertek, de azt tudni, hogy a 2950 mm-es tengelytávú, 4,75 m hosszú Vinfast e35 ötülésesként az 5,12 m-es e36 (tengelytáv: 3150 mm) pedig hétszemélyes kivitelben jön.
A csúcsmodellekben két vízhűtéses villanymotor dolgozik (egy elöl, egy hátul). Egyenként 204 LE-vel, a Vinfast e35 folyadékhűtésű, lítiumionos akkuja 90, az e36-osé ugyanilyen, de 106 kWh-s; ezekkel a gyári hatótáv 500 és 550 km. A 800 V-os, 150 kW-os egyenáramú gyorstöltésre is felkészített újdonságokkal gazdag kényelmi és biztonsági alapfelszerelés jár (körbelátó kamerarendszer, vezetői asszisztensek, navigáció, automata parkolás stb.). Így minden változat 3-as szintű önvezetésre képes (a vezetőnek a helyén kell ülnie, de nem kell mindig az utat figyelnie). Az új Vinfast páros elöl kettős kereszlengőkaros, hátul oldalankénti többkaros felfüggesztésen gurul, akkumulátorukat az utastér padlója alá építik be.
Melyik piac?
A vietnámiak természetesen az amerikai (és a kanadai) piactól várják a legtöbbet. A sikerektől függően 2024-től akár a tengerentúli gyártást is fontolgatják. Az USA-ban addig is 60 tagú gyári tulajdonú (!) kereskedői hálózattal indítanak, bár az online értékesítésben látják a jövőt. Árakat egyelőre nem közöltek, de azt nyíltan kimondták, hogy az e35-öst közvetlenül a Tesla Model Y ellenfelének szánják. Ez 50 000 dollár körüli belépő szintet sugall. Érdekes fejlemény, hogy néhány nappal lapzártánk előtt a Vinfast közölte,
két újdonságát a közel-keleti országokban a BMW féle 2,0 l-es turbós benzinessel (230 LE, 350 Nm, nyolcfokozatú automata) is piacra dobja, hogy hibridként megjelennek-e, az egyelőre titok.
A tervezett alapgarancia az USA-ban és Európában is 10 év.