Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Bemutató: Vinfast e35 és e36 – Hozott anyag?

A csak 2019 óta működő vietnámi Vinfast óriásit fejlődött az elmúlt két évben: a BMW alapú félig licencmodellektől eljutott első igazán saját fejlesztésű típusaiig. Az elektromos e35 és e36 idén Európában is piacra lép.
2023. október 24.
SZG

A csak 2019 óta működő vietnámi Vinfast óriásit fejlődött az elmúlt két évben: a BMW alapú félig licencmodellektől eljutott első igazán saját fejlesztésű típusaiig. Az elektromos Vinfast e35 és e36 idén Európában is piacra lép.

Bemutató: Vinfast e35 és e36 - Hozott anyag?
Az e35 ötüléses, tengelytávja 59 mm-rel nyúlik túl a Tesla Model Y-én, de hosszuk hajszálpontosan egyforma

A vietnámi óriáscéghez, a biztosítástól a kereskedelmen át az építőiparig sok mindennel foglalkozó Vingroup-hoz tartozó márka 2017-es megalapításakor a „vietnámi nép autóba ültetése” volt a kitűzött cél. A 96 milliós ország újautó piaca mindössze évi 300 000 darab körüli. Ez a küldetéstudat mára kissé megkopott, hiszen a 2019-ben bemutatott induló paletta csupán egyetlen típusa, a GM-Opel (Opel Karl, Chevrolet Spark) licencben gyártott, átszámolva alapkivitelében is 5,9 millió forintos Fadil tartozik az átlagpolgár számára legalább valamelyest elérhetők közé.

Bemutató: Vinfast e35 és e36 - Hozott anyag?
Az e35 és az e36 műszerfala egyforma, kijelző csak a középkonzolon van. Ez érintőképernyőként is működik és 15,4 colos az átlója

A Hai Pong városában felépített vadonatúj üzem a Fadil mellett ma is gyártja a BMW 5-ös moduláris padlójára épített Lux S szedánt és X5-öst idéző testvérét, a Lux SA-t. A bajorok a gyártástechnológiával egy motort is adtak. A négyhengeres 2,0 l-es turbós benzines szerkezetébe az osztrák AVL kicsit belenyúlt, hogy egyszerűbb és olcsóbb legyen gyártani.

BYD DOLPHIN

A közvetlen befecskendezéses gép ma 175 és 230 LE-s változatban fut a Vinfast-nál, de a Lux SA, President nevű csúcsváltozatát a General Motors 6,2 l-es, 420 LE-s szívó V8-asa viszi!

A fejlesztés és a gyártás vezetői kipróbált amerikai és ausztrál autóipari szakemberek, sőt tavaly nyáron sikerült az Opel éléről átcsábítani a PSA uralma alatt sikereket produkáló Michael Loschellert, aki mellesleg éppen mostanában mondott fel a Vinfastnál, hogy visszatérhessen Európába. Hogy hová szerződik, egyelőre titok.

Bemutató: Vinfast e35 és e36 - Hozott anyag?
Az e36 37 centivel hosszabb az e35-nél, egyik modellnek sincs már egyetlen hagyományos izzója sem. A formaterv Pininfarina

Újdonságok:

Az erőltetett fejlesztés és a koronavírus 2020 óta csak veszteséget termelt a márkánál, de a Vingroup sok lábon áll. Így a terjeszkedés nem állt le. A modellsor 2021-ben három Pininfarina formatervű újdonsággal, az e34-gyel, az e35-tel, és az e36-tal bővült. Természetesen a korszellemhez igazodva mindegyik SUV. Az alapok már saját fejlesztésűek. A még idén nyáron néhány európai országban is bemutatkozó két nagyobb modell hozzánk (a legnagyobb EU-s villanyautó-piacokra) és az USA-ba is kizárólag tisztán elektromos hajtással érkezik. A közös műszaki részletek még nem teljesen ismertek, de azt tudni, hogy a 2950 mm-es tengelytávú, 4,75 m hosszú Vinfast e35 ötülésesként az 5,12 m-es e36 (tengelytáv: 3150 mm) pedig hétszemélyes kivitelben jön.

Bemutató: Vinfast e35 és e36 - Hozott anyag?
Minden e36-os hétüléses, végsebességét (mindkét modellét) elektronika korlátozza 180 km/h-ra

A csúcsmodellekben két vízhűtéses villanymotor dolgozik (egy elöl, egy hátul). Egyenként 204 LE-vel, a Vinfast e35 folyadékhűtésű, lítiumionos akkuja 90, az e36-osé ugyanilyen, de 106 kWh-s; ezekkel a gyári hatótáv 500 és 550 km. A 800 V-os, 150 kW-os egyenáramú gyorstöltésre is felkészített újdonságokkal gazdag kényelmi és biztonsági alapfelszerelés jár (körbelátó kamerarendszer, vezetői asszisztensek, navigáció, automata parkolás stb.). Így minden változat 3-as szintű önvezetésre képes (a vezetőnek a helyén kell ülnie, de nem kell mindig az utat figyelnie). Az új Vinfast páros elöl kettős kereszlengőkaros, hátul oldalankénti többkaros felfüggesztésen gurul, akkumulátorukat az utastér padlója alá építik be.

Bemutató: Vinfast e35 és e36 - Hozott anyag?
Az utastér padlója teljesen sík, az akut mélyre, a két üléssor közé építik be

Melyik piac?

A vietnámiak természetesen az amerikai (és a kanadai) piactól várják a legtöbbet. A sikerektől függően 2024-től akár a tengerentúli gyártást is fontolgatják. Az USA-ban addig is 60 tagú gyári tulajdonú (!) kereskedői hálózattal indítanak, bár az online értékesítésben látják a jövőt. Árakat egyelőre nem közöltek, de azt nyíltan kimondták, hogy az e35-öst közvetlenül a Tesla Model Y ellenfelének szánják. Ez 50 000 dollár körüli belépő szintet sugall. Érdekes fejlemény, hogy néhány nappal lapzártánk előtt a Vinfast közölte,

két újdonságát a közel-keleti országokban a BMW féle 2,0 l-es turbós benzinessel (230 LE, 350 Nm, nyolcfokozatú automata) is piacra dobja, hogy hibridként megjelennek-e, az egyelőre titok.

A tervezett alapgarancia az USA-ban és Európában is 10 év.

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek

BYD kék

Mit tud a BYD elektromos crossovere, az ATTO 3?

A BYD kínai gyártó tavaly érkezett Magyarországra, mintegy két évvel azután, hogy megjelent Európában. A hírre felkapták a fejüket a villanyautózás iránt érdeklődő magyar autósok, ugyanis a BYD nemcsak remek autókkal lépett be a magyar piacra, hanem egészen egyedülálló hátországgal is rendelkezik.