A 2004-es, 1,4-es szedán újkora óta egy öttagú család autója, és ma is napi szolgálatban dolgozik, éppen ezért egész életében vigyáztak rá. 140 000 km-t futott, kipróbáltuk.
2004-ben már nem így nézett ki a Focus, de mert az új lépcsőshátú csak 2005-ben érkezett meg, egy ideig még gyártották a korábbi szedánt.
Karosszéria és utastér:
A szerkezet meglepően épen vészelte át az elmúlt 16 évet, igaz a Ford világéletében garázsban lakott. A nagy balesetek is elkerülték, kétszer mégis összetört kicsit: ráfutásos balesetekben sérült meg egyszer a hátulja, egyszer pedig az orra. Első és eddigi egyetlen tulajdonosa akkurátusan vezeti a szervizköltségeit, innen tudjuk, hogy az első koccanás után a hátsó lökhárítót, az egyik hátsó lámpát és a csomagtartó fedelét kellett cserélni, a másodiknál pedig az első lökhárítót, a hűtőmaszkot és a bal első sárvédőt. A jobb első és a bal hátsó sárvédőt, és a motorháztető élét javították. Az ajtókon csak apró, rányitásos sérülések jelzik az idő múlását, a vezetőoldali belső küszöb, és a gyereksereg által legjobban igénybe vett hátsók karcosak, de épek, rozsdának nyoma sincs, az első sárvédők alsó-hátsó sarkában már látszik néhány pörsenés. Az ajtók finoman és csendesen csukódnak, nem lógnak.
Az utastér lényegében új állapotú, az üléseket az első naptól vastag szövethuzat védi, már viseltes, cserébe alatta hibátlan a világos szövetkárpit. Az ajtóburkolatok csak a kilincsek körül karcosak, és elöl kopottak is kicsit, a műszerek plexije tiszta. Minden működik, a légkondi éppúgy, mint a Fresh kivitelhez alapáron járó fedélzeti számítógép, vagy a ködlámpák. Nagyon jó, hogy a vezetőülés magassága kurblisan állítható, így pontosan belőhető a szint, és a biztonsági övek felső pontja is testalkatra igazítható.
A kormányoszlop állítási tartománya tengely- és sugárirányban is széles. Rossz, hogy a hátsó ajtókon nincsenek zsebek, az alapból 490 l-es csomagtartó szája széles, és óriási fegyvertény, hogy a gázrugós kitámasztású (!) fedél pántjai egyáltalán nem vesznek el helyet a hasznos térből. A kárpit itt is hibátlan, a világítás erős és még az utastér felé vezető átjáró is egészen méretes. A küszöb magas, és a korszakban szokatlan módon a hátsó támlarészek reteszelése innen is oldható (az ülőlapok is felbillenthetők). A padló alatt szükségkerék utazik (még sosem használták), a gyári szerszámkészlet is érintetlen.
Motor, erőátvitel:
A 75 LE-s 1,4-es mentes mindenféle műszaki trükktől, kisnyomású hengerenkénti szívócső befecskendezés eteti, DOHC vezérlése szíjhajtású, és fix időzítésekkel dolgozik. Hidegen is szépen indul (a 45 Ah-s akku új), szelephézag-kiegyenlítő hidrotőkéi csendesek, a teljes kipufogórendszer még gyári, de jó állapotú és csendes is. A motor hidegen is szépen veszi a fordulatot, 2000/perc alatt nyomatékszegény, viszont ha kell akár 1500-ról is hiszti nélkül felhúz. Higgadt karakter, 3000 fölé felesleges forgatni, bár 4000-ig kifejezetten csendes. 2500 körül felkapcsolva nagyobb terheléssel is tisztességesen mozog a Focus, de a sportosság üresen is nagyon távol áll tőle.
A váltó hidegen hallhatóan duruzsol, állítólag új kora óta ilyen, a kar finoman, rövid utakon és nagyon pontosan jár a kulisszában. Az áttételezés szellős és szinte dízelesen hosszú, ötödikben 130 km/h-nál 3500/perc a fordulatszám, a motorhang még nem zavaró, de jól hallható. Városba így legfeljebb a negyedik, de nagyobb terheléssel inkább a harmadik való, országúti előzésekhez pedig kötelező a visszakapcsolás. A futásteljesítmény alapján a Focus átlagosan 8500 km-t teljesít évente, bár csereciklusa hivatalosan 20 000 km-es, eddigi életében évente kapott friss olajat; az első két alkalommal még márkaszervizben, de 2007 óta egy a független műhely tartja karban. Két olajcsere között a felsőről nagyjából kétharmadra csökken a nívó, azaz olajfogyasztása gyakorlatilag nincs.
Vezetés, menettulajdonságok:
A Ford zseniális „Kelet-Európa” hangolású futóművet épített a Focus alá: nem leng, de kellemesen lágy, a nagyobb úthibák sem hozzák zavarba, és a fekvőrendőröket is puhán lépi át. A hátsó felfüggesztés ma már a kategóriában szokatlan módon igényes, összetett, oldalankénti többkaros. Eddig csak a kormányösszekötőket kellett kicserélni (91 000 km-nél), minden egyéb futómű elem gyári. A szerkezet tökéletes csendben teszi a dolgát. Féktárcsákból csak a második garnitúrát fogyasztja a Ford (a gyáriak alig több mint 55 000 km-t bírtak), a mostani Brembók nagyon jól teljesítenek; a fékhatás finoman adagolható, az autó nem húz semerre. Előre jó a kilátás, vékonyak az oszlopok, de a lépcsős far betájolhatatlan (radar nincs). A külső tükrök zavaróan kicsik, és a látóterük is keskeny, a hidraulikus szervóval támogatott kormányzás, egyáltalán nem élettelen, a végállások között 3,2 a fordulatok száma, az egyenesfutás hibátlan, a kanyarodási dőlés nem zavaró.
Felszereltség:
A Fresh-sel 2004-ben két légzsák, légkondi, távirányítós központi zár, első elektromos ablakmozgatás, elektromos tükörállítás, fedélzeti számítógép, két első ködfényszóró, és négy hangszórós (még kazettás magnós) hifi járt. A tesztautóhoz mindössze két extrát rendeltek: metálfényezést és blokkolásgátlót. Az ABS és a légkondi is tökéletesen működik.
Összegzés:
Az ilyen korú, egygazdás Focus nagyon ritka. Tulajdonosa új kora óta írja a fogyasztását, ennek alapján az eddigi 140 000 km teljes átlaga 6,9 l/100 km. Mivel műszakilag teljesen egészséges, valószínűleg még 100 000 km-ig gond nélkül kiszolgálja a családot.
Műszaki adatok:
Soros négyhengeres, szívócső befecskendezéses szívó benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Két felülfekvő, fogazottszíj hajtású vezérműtengely, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1388 cm3. Furat: 76,0 mm, löket: 76,5 mm. Kompresszió: 11,0:1. Teljesítmény: 75 LE/55 kW (5000/min). Nyomaték: 123 Nm (3500/min). Ötfokozatú kézi váltó, elsőkerékhajtás. Elöl McPherson, hátul oldalankénti többlengőkaros felfüggesztés. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, ABS. Csomagtér 490 l. Üzemanyagtartály: 55 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4382 x 1998 x 1481 mm. Tengelytáv: 2615 mm. Saját tömeg: 1146 kg-tól. Gumiméret: 185/65 R14. Végsebesség 171 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 14,4 s. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 8,8/5,4/6,6 l/100 km. Tesztfogyasztás 6,9 l/100 km. CO2: 158 g/km.