Teszt: Suzuki Swace 1.8 Hybrid GL+ – Copy-paste

A Corolla alapú Suzuki Swace is megkapta a Toyotánál bevezetett frissítések javát.
2025. február 15.
aron

A Corolla alapú Suzuki Swace is megkapta a Toyotánál bevezetett frissítések javát.

 

Szolid sminkkel és emblémacserével lett Toyotából Suzuki. A GL+ esetén csak a tompított fény diódás
Szolid sminkkel és emblémacserével lett Toyotából Suzuki. A GL+ esetén csak a tompított fény diódás

A Suzukinál nem ördögtől való a típusklónozás. Korábban a Swiftből lett Subaru Justy, az SX4-ből Fiat Sedici, de fordított „eljárással” az aktuális Toyota RAV4 PHEV is megvehető Suzukiként, ennek a neve Across. A Swace-szel ugyanezt a taktikát követték. Nem fejlesztettek saját kompakt kombit, sem extra költséggel hibrid hajtásláncot, hanem a Corolla kombira tetettek némi orrplasztikát követően Suzuki emblémát, sőt a gyártást is a Toyotára bízták (Angliában). És így mindenki jól járt, mert a Suzukinak van egy piaci kedvenc modellje, a Toyotának extra bevétele, az igazi nyertes pedig a vásárló.

Suzuki Swace: karosszéria

Mert az, hogy mi van a lemezek alatt, csak az ortodox autóbolondokat érdekli. Az átlagos használókat felmérésekkel bizonyítottan nem és utóbbiak vannak sokkal többen. Az emblémacserén kívül még akadnak kisebb módosítások, például a Swace új első-hátsó lökhárítókat is kapott, továbbá más a szövetkárpit, de az alapvető toyotás karakterre ezek nincsenek hatással.

Amit korábban elmondtunk, a vezetőülés lapjának talajtól mért magassága (460–505 mm) eltért a próbált Toyotákétól, mert a Swace csak 16 colos alufelnikkel kapható, nagyobbakkal nem és ez befolyásolja az értéket.

BYD DOLPHIN

 

135 mm a hasmagasság, az egyet­len keréktárcsa ez a képen látható 16 colos alu – a Toyotánál bő a választék. Hátul is más a lökhárító, a csomagtér ajtóhoz nincs elektromos mozgatás
135 mm a hasmagasság, az egyet­len keréktárcsa ez a képen látható 16 colos alu – a Toyotánál bő a választék. Hátul is más a lökhárító, a csomagtér ajtóhoz nincs elektromos mozgatás

Utastér

A szélesre tárható ajtókon át kényelmes a beszállás. Már ebben a belépő GL+ kivitelben is fűthető az ülés 490 mm hosszú lapja. Az ideális vezetői pozíció alkatfüggő a tengelyirányban keveset mozgatható kormányoszlop miatt, a pedálrend kifogástalan. A hely minden irányban elegendő, az ajtólemezekre tett tükrök jó képet adnak, az A-oszlopok kis üvegei minimálisra csökkentik a holtteret.

Belül a kárpit és a Suzuki embléma jelenti a változást. Az általános minőség jó, az angliai gyártásért a Toyota felel
Belül a kárpit és a Suzuki embléma jelenti a változást. Az általános minőség jó, az angliai gyártásért a Toyota felel

A pult a Corolláé – csúcsos szélébe sajnos ugyanúgy beverhetjük a térdünket –, a vezető előtt a középső, 7,0 colos műszeregység vetített, a kormánygombok működését tanulni kell. Érdekes, hogy a grafika, az információk megjelenítése nem konfigurálható olyan részletesen, mint a Toyotában.

A légkondi szabályozását fizikai gombokkal végezhetjük. A panel fölött 8,0 colos érintőképernyő áll függőlegesen, melynek sarkában egyetlen gomb található – az audio ki/be kapcsolója és hangerőszabályozója. Az Apple CarPlay vezeték nélkül működik, az infotainment menüje nem bonyolult, de bőven akadnak funkciók, amik között barangolhatunk.

BYD DOLPHIN

 

Más az ülések huzata, mint a Corollában. Hátul 5 mm-rel hosszabb az ülőlap, mint elöl, alatta a hibrid rendszer akkumulátora utazik (ezért van a szellőzőrács is)
Más az ülések huzata, mint a Corollában. Hátul 5 mm-rel hosszabb az ülőlap, mint elöl, alatta a hibrid rendszer akkumulátora utazik (ezért van a szellőzőrács is)

A személyes holmikat átlagos méretű helyekre szórhatjuk, van belőlük elég, az ajtózsebek nyílása szűk. Az anyag- és összeszerelési minőség általánosan jó. A szövetanyag szerintünk a Toyotában kellemesebb, de az tetszett, hogy a GL+-ban az ajtókon és a középső kartámaszon nincs műbőr, itt is textilt találni, amire nem izzad rá a pihentetett alkar.

A Swace tengelytávja a lépcsőshátú és kombi Corolláéval egyezően 6 centivel hosszabb az ötajtós Toyotáénál (2640 helyett 2700 mm), ezért hátul bő a lábtér, két 185-190 centis utas kényelmesen ül egymás mögött és még éppen elfér a fejük is.

Szűk nyílásúak az ajtózsebek, a hátsókba már nehezen préselhető be a félliteres palack. A pedálrend jó
Szűk nyílásúak az ajtózsebek, a hátsókba már nehezen préselhető be a félliteres palack. A pedálrend jó

A szellőző és a pohártartós kartámasz örvendetes, de elspórolták az egyik kenguruzsebet, ülésfűtést itt még a GLX sem ad (a Corollában kérhető), ahogy a Suzukinál nincs elektromos mozgatás a hátsó ajtóhoz sem. A csomagtartó 596–1606 l-es, a padló alatt és az oldalsó rekeszekben sok kisebb holmi elfér.

A kétoldali világítás LED-es, az üléstámlák egy-egy karral, behajolás nélkül dönthetők, a rakodófelület sík. A perem magassága 615 mm, ez manapság alacsonynak mondható.

Motor, erőátvitel

A Swace hajtáslánca HEV, azaz kívülről nem tölthető, de az akku aktuális töltöttségétől függően, rövid szakaszokon tisztán villannyal is haladni képes hibrid.

A modellfrissítés elsősorban erre koncentrált. Maradt az Atkinson-ciklusú, 1,8-as szívó benzines (98 LE, 142 Nm), a villanymotor azonban számottevően erősebb lett. A korábbi 70 helyett 95 LE-s, 163 helyett 185 Nm nyomatékkal, a rendszerteljesítmény 122-ről 140 LE-re nőtt. Váltó helyett a megszokott e-CVT bolygómű felel a nyomatékelosztásért, a D mellett erősebb motorféket (és visszatöltést) adó B üzemmóddal. Az egypedálos vezetéshez azonban a B is kevés, ráadásul ebben a tempomat sem működik, amire viszont már figyelmeztet az autó.

A megadott vegyes 4,5-4,6 l/100 km-es WLTP fogyasztáshoz képest nálunk városi használattal kevesebb: 4,3 l fogyott százon (az új lépcsőshátú Corollával sűrűbb városon kívüli menetekkel 5,3-at mértünk).

 

Vicces a Suzuki felirat a Toyota motoron. A Swace csak hibridként él, a Corollához van (lesz) 1,5-ös benzines is
Vicces a Suzuki felirat a Toyota motoron. A Swace csak hibridként él, a Corollához van (lesz) 1,5-ös benzines is

A HEV működési elve változatlan. A hátsó ülés alá tett akkumulátor sosem merül le teljesen, így mindig villannyal tudunk megindulni, ám amikor egyszerre több fogyasztót használunk, vagy hideg van, akkor jellemzően hamar beindul a benzinmotor – menetközben az átmenetek nem feltűnők. Hibridet vezetni részben szórakoztató játék, a lendületből gurulások, a töltőszakaszok rutinja hamar megszerezhető.

Némi odafigyeléssel állásból akár 50 km/h-s tempóig felhúzhatunk villannyal, sőt városon kívül, 90 feletti tempónál is fel-felvillan a zöld EV piktogram, jelezve, hogy az adott pillanatban csak a villanymotor hajt. Ettől függetlenül nem vitás, hogy a hibridek városi körülmények között, például dugóban araszolva működnek a leghatékonyabban, kihasználva az elektromos hajtás ilyenkor vitathatatlan előnyeit. Az e-CVT bolygómű – működési elvéből adódóan – sosem lesz tökéletes, de a Toyota kitartóan, generációról generációra próbálja javítani a tulajdonságait.

Vezetés, menettulajdonságok

A Swace dinamikáján sokat lendített az erősebb villanymotor, ami az állórajtos százas gyorsuláson is tetten érhető (a korábbi 11,1 helyett 9,4 s). Ugyanakkor ez sem szereti a túlzott hajszolást, inkább a nyugodt, egyenletes vonulást. Az autópályás tempót könnyedén viszi, ilyenkor a bolygómű 2000-2500/perc környékén tartja a fordulatot, a motorzaj nem jelentős. A gázreakciónál a pedál mozgása és az autó reakciója már-már párhuzamosnak is mondható, tényleg érezhetően javult a helyzet és nincsenek másodpercben mérhető különbségek. Padlógázra felbőg a hirtelen 5000-et forgó motor, a gyorsulási reakció a Sport menetprogram használatával még intenzívebb.

Fordulatszámmérő is előhívható a hibrid üzem mutatója helyett. A kétzónás légkondi kezelése egyszerű
Fordulatszámmérő is előhívható a hibrid üzem mutatója helyett. A kétzónás légkondi kezelése egyszerű

A felfüggesztés elöl McPherson, hátul multilink. A rugózás és a csillapítás a hibrid karakterhez passzolóan inkább kényelmes, mintsem pattogósan sportos. A 16 colos alufelninél pluszpénzért sincs nagyobb, a /55-ös gumikkal jó a kátyútűrés. Az ívmenetek kellően stabilok, a túlhajszolt kanyarokban tapasztalt, kontroll alatt tartható alulkormányzottság a gyakorlatlanabb vezetőkre sem ijeszt rá nagyon.

A Corollákban árnyalatnyival közvetlenebb a kormány, itt a két végállás között 2,8-at kell tekerni, de az érzet hasonlóan steril, az irányítás ugyanolyan pontos. Fékezésnél a lassítás – mint a villamosított modelleknél általában – a villanyfékkel (generátorral) kezdődik, emiatt van némi késés, amihez hozzá kell szokni a féktávok megbecsülésénél, és aki ebben gyakorlatlan, vélhetően vadul tapossa majd az érzéketlen nyomáspontú pedált.

A Suzuki Swace felszereltsége

A vezetősegédek a Toyota Safety Sense kollekciójából valók, sok minden jár alapból és van, ami nem változott. Például a táblafelismerő olykor továbbra is „benézte” az autópálya-kihajtók számozását, amit tévesen sebességként jelzett és 20-as karikával riogatott a 130-as szakaszon.

Két szinten rögzíthető az álpadló, alatta a mankókerék üres mélyedése további extra helyet ad. A hátsó üléstámlák innen is dönthetők egy-egy kar meghúzásával
Két szinten rögzíthető az álpadló, alatta a mankókerék üres mélyedése további extra helyet ad. A hátsó üléstámlák innen is dönthetők egy-egy kar meghúzásával

Összegzés

A Suzuki már próbált önállóan „nagy” autót fejleszteni, a Kizashi sokat is tudott, mégsem lett sikeres, gyakorlatilag nem látni az utakon. A Swace-nek több esélye van a sikerre, amiben furcsa módon a Toyota eredet is szerepet játszhat, mert nem titok, hogy aki Swace-t vesz, az a látszat ellenére valójában Corollát visz haza. Szerintünk a GL+ már mindent megad, amire a hétköznapi életben szükség van, az 1,35 millió forinttal drágább GLX érdemi többlete a távolsági fényszórónál is LED-es világítás, a kulcs nélküli kezelés, a holttérfigyelő, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, a kiszállást segítő, a hangulatvilágítás, a vezeték nélküli telefontöltő és az első-hátsó parkolóradar.

Suzuki Swace adatlap

Suzuki Swace adatlap

 

Suzuki Swace és legfontosabb konkurense

Suzuki Swace és legfontosabb konkurense

Karosszéria, felfüggesztés

+ Kényelmes beszállás
+ Kilátás (elöl)
+ Helykínálat
+ Nagy csomagtér
+ Általánosan jó minőség
+ Biztonságos menettulajdonságok
+ Menetkomfort
+ Kátyútűrés
+ Pontos kormányzás
– USB-port rossz helyen
– Szűk nyílású ajtózsebek
– Műszerek konfigurálhatósága
– Lassú automata távfény
– Tengelyirányban keveset mozgatható kormányoszlop

Motor, erőátvitel

+ Csendes üzem (városban)
+ Elektromos hajtás részaránya
+ Jobb gázreakció az elődhöz képest

Biztonság

+ Hét légzsák alapáron
+ Vezetősegédek alapáron
– Megszokást igénylő fék

Költségek

+ Várható értéktartás
+ Fogyasztás
+ Garancia
+ Felszereltség

 

Geosits Pál

Megjelent: Az Autó 2023/11.

 

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek