BYD ATTO3 elektromos autó

Teszt: Renault Arkana TCe 140 mHybrid EDC R.S. Line – Rés a résen

A SUV-kupé műfajában eddig mifelénk csak a presztízsmárkák alkottak. Több kínai gyártó után az európai tömegmárkák közül a Renault épített ilyet elsőként, és Oroszországban dobta piacra még 2019-ben. Az Arkana most hozzánk is elért.

David Helfgott

A SUV-kupé műfajában eddig mifelénk csak a presztízsmárkák alkottak. Több kínai gyártó után az európai tömegmárkák közül a Renault épített ilyet elsőként, és Oroszországban dobta piacra még 2019-ben. Az Arkana most hozzánk is elért.

Története:

Ha a Mercedesnek (GLE Coupé) és a BMW-nek (X6, X4) (a kezdeti sokkhatás ellenére) bejött, érdemes lenne lejjebb is szerencsét próbálni… Valahogy így gondolkodhattak a Renault vezetői, amikor 2019-ben bevezették a furcsa vonalú, de kétségtelenül látványos „stíluskoktél” Arkanát, akkor még csak Oroszországban, ráadásul rögtön helyi gyártásból. Ott egyébként keveset kockáztattak, mert a nagy kínaiak már egy ideje kínáltak hasonlókat az orosz vevőknek, és egészen jól is kerestek velük. Az orosz Arkana azonban, – bár nagyon hasonlít a miénkre – alapjaiban más, mert a Renault öreg B0-ás padlóját használja. Az euro-változat az újabb (a Cliót, és a Nissan Juke-ot is hordozó) CMF-B jelűn gurul. A gyártóhely is eltérő: az európai Arkanák, a Renault-Nissan tulajdonú Samsung Autónál készülnek Koreában.

Renault Arkana TCe
Az Arkana orra a Mégane-éra hasonlít a leginkább, de minden eleme más. Az első túlnyúlás, és a motorháztető is rövid, az illesztések mindenhol pontosak.

Az autóról:

A megjelenés távolról is azonnal felismerhetően mai-Renault: nagy kerékjáratok, jellegzetes C-menetfényes fényszórók, lágy ívek, rövid orr, nagy íves illesztési élekkel, hirtelen törések, és többszörös találkozási pontok nélkül. A kidolgozás egyébként magas színvonalú, az ajtók hangosan, de „súlyosan” és finoman nyílnak-csukódnak. A nagy, 20 centis hasmagasság miatt viszonylag magasra is kell ülni (a vezetőülés alapszintje 60 cm), de cserébe a tetőív sem zavaróan alacsony, így a művelet kényelmes és egyszerű – a hátsó ajtók is nagy szögben nyílnak. Bent ismerősen Renault-kép fogad, bár az Arkana műszerfala nem a Mégane-é, vagy a Captur-é, minden részlete ismerős.

BYD DOLPHIN

Renault Arkana TCe
Ezen a fotón jól látszik az emelt hasmagasság, a kerekek alapáron is 18 colosak.

Műszerfal és design:

A pult felső harmada puha, akárcsak az ajtókárpitoké, az összhatás kellemes, a kidolgozás színvonalas, és a műanyagok sem bántóan olcsók. A kezelőszervek kifejezetten finoman járnak, a középkonzol keskeny, a műszerfal mélyre húzott alsó része pedig a magasabbak lábszárának sincs útban; a lábtér tágas. A vezető előtti kijelző is (alapáron) folyadékkristályos, rajzolata finom és tű éles (néhány jelzése apró), kiosztása a beállított üzemmódtól (Sport, Eco, és személyre szabható My Sense) függően változik. Nem konfigurálható teljesen szabadon, de sok a lehetőség, és nem is minden változat olvasható le egyformán jól.

Renault Arkana TCe - belső tér, műszerfal
Kellemes fogású a kormány, az automata hagyományos választókarja az USB-k elérését és kicsit a szellőzés kezelését is akadályozza. A középső érintőképernyőt kellemesen magasra szerelték.

Zavaró, hogy a kijelző – akárcsak a középkonzol magasra emelt érintőképernyője – nem teljesen tükröződésmentes, a főműszereken még a kormányközép fémbetétje is meg-megcsillan időnként. A menürendszer az áttekinthetőbbek közé tartozik, és nagyon jó, hogy a kezdőképernyőről a legfontosabb funkciók közvetlenül is elérhetők. Ennél is értékesebb, hogy a szellőzés kezelőszerveit, a sávtartó, a startstop a műszerfal-világítás és még néhány funkció kapcsolóival együtt „kiszervezték” a menükből, ettől sokkal egyszerűbb, kényelmesebb és főleg biztonságosabb a kezelésük.

Renault Arkana TCe - sebességváltó
Nagyon jó, hogy a legfontosabb funkciókat nem a menürendszerben kell keresgélni, az automata választókarja kézre áll.

Komfort:

A látszatnál kevésbé fogós oldaltartású ülések kényelmesek, lapjuk elég hosszú, háttámlájuk magas, előre-oldalirányban a kilátás korlátozott, mert a laposan vezetett A-oszlopok alsó része sokat kitakar. A bunkeres térérzeten javít, az alacsonyan húzódó műszerfal, még az alacsonyabb termetűek is rálátnak a motorháztetőre. Az ajtózsebek rövidek, cserébe mélyek és menet közben is jól elérhetők, a többi kacathely kicsi, és nincs is belőlük elég: a középső kartámasz rekesze és a kesztyűtartó szűk. Hátrafelé korlátozott igazán a kilátás, a tolatókamera, kötelező extra (ezt a Renault is tudja, már az induló szinten is alapfelszerelés). A hátsó pad hátra dőlő lapja rövid, de kényelmes, a fejtér itt is elfogadható, és mivel nem kell „lecsúszva” ülni, 180 centi feletti testmagassággal is jó a lábtér. A térérzet itt az igazán klausztrofóbiás, de cserébe a középen ülőt sem zavarja a padlómerevítő, mert ugyan széles, nem magas.

Renault Arkana TCe - hátsó ülés
Kényelmes a hátrafelé dőlő ülőlap, a lábtér így tágas, és a tető sem alacsony. A középső merevítő itt széles, de nem magas, a hátranyúló középkonzol azonban útban lehet a középen ülőnek.

Annál inkább zavar a középkonzol ide lógó vége: nagyon jó, hogy vannak rajta szellőzők és két külön USB-port is (akárcsak elöl, ott egyébként elég nehéz elérni őket), azonban sok helyet elvesz a lábaktól. Az első támlákra zsebek helyett hálókat feszítettek, ami nem a legjobban használható megoldás, viszont érték, hogy egyáltalán vannak.

Renault Arkana TCe - vezető oldali ülés
Keskeny a középkonzol, a rakodóhely kevés, az ülések nagyok és kényelmesek.

Csomagtér:

Az alapáron dupla fenekű csomagtartó 513 litere tisztességes ajánlat, a rakodóperem magas, 77 centire kell felemelni a cuccokat, a padló felső helyzetében viszont befelé nincs küszöb, így könnyű őket becsúsztatni. A rögzítési pont a ma szokásos módon kevés, a nyílás legnagyobb szélessége 102 centi, a padló, a hátsó ülésekig 98 cm hosszú, a kerékdobok között pedig kereken egy méter széles. A támlarészeket lebillentve (a hátsó ülőlap fix) a bővített tér padlója sík marad, és csak finoman emelkedik.

Renault Arkana TCe - csomagtér
Magas a csomagtartó pereme, az álpadló felső helyzetében befelé nincs küszöb. A rögzítőpont kevés.

 

Renault Arkana TCe - Lehajtható hátsó ülés
A hátsó ülőlap fix, de a megnövelt csomagtér padlója így is sík, és csak finoman emelkedő.

A motor:

A gombnyomásra induló, más Renault-kból, Nissanokból és Mercedesekből is ismerős 1,33 l-es, közvetlen befecskendezéses és részecskeszűrős turbós négyhengeres mechanikai zajai hidegen, közvetlenül indulás feltűnőek, de gyorsan eltűnnek, a hidegüzemi emelt alapjárat is sima és egyenletes. A 12 V-os könnyű hibrid (azaz önálló elektromos haladásra képtelen) rendszerrel alapból felszerelt motor gyorsan melegszik, alapjárata lényegében hangtalan és rezzenéstelen. A hétfokozatú robot (EDC) hidegen is finoman dolgozik, keveset csúsztat, dugóban araszolva sem rángat, még közvetlenül startstopos újraindítások után sem. A parkolási manőverekben is partner, szerkezetét meghazudtolóan ügyesen kúszik, és a gáz is finoman adagolható.

Renault Arkana TCe motor
Hidegen is puhán forog a négyhengeres 1,33-as benzines, de 4000/perc felett már hangos, igaz ebben a tartományban, a hosszú váltóáttételek miatt ritkán jár.

Gyorsulás:

Nagyon jó, hogy a Sport-mód sem erőlteti feleslegesen a „húzatós” üzemet, a gázt óvatosan nyomva puhán és gyorsan felkapcsol az EDC, csak határozott gyorsításoknál tartja tovább a fokozatokat. A motor 2000/perc alatt szinte villanymotorosan csendes, még nagy terhelésre is csak tompa morgás a válasz, de a rugalmasság ilyenkor gyenge. 3000 környékén megjön a hangja, nem zajos, de jellegzetes gurgulázó orgánummal dolgozik. A turbólyuk már 2500 körül is minimális, óvatos gázkezeléssel a váltó már akár 2000 alatt felkapcsol, igazi érces (de kicsit sem sportos) motorzaj csak 4000/perc felett hallható.

Renault Arkana TCe kerék és felni
A magas oldalfalú gumik is hozzájárulnak a kellemes rugózási karakterisztikához; a terepjárós műanyag-védelem kicsit alacsonyan fut végig az oldallemezeken. A tanksapka árulkodik a gyártási helyről: koreai írásjelek a Gasoline (Benzin) felirat felett.

Az áttételezés kifejezetten (dízelesen) hosszú, hetedikben 130 km/h-nál 2300/perc a fordulatszám; a váltó kézi üzemmódjában ilyenkor a gázra lépve nagyon visszafogott a gyorsulás. Ha hagyjuk az automatát dolgozni akár hármat is visszakapcsol, amitől 4000 fölé ugrik a fordulatszámmérő, és az Arkana megindul. A kormány váltófüleivel lépkedve a szerkezet a túl korai felkapcsolásokat rendszeresen felülbírálja, főleg hidegüzemben. Egy furcsa jelenségre is felfigyeltünk: motorfék közben a visszakapcsolások időnként kifejezetten durvák voltak, nagy csattanással és rántással kapcsolt az EDC, aztán minden helyreállt. Az 1,33 benzines motorfékhatása egyébként, a váltó minden igyekezete ellenére gyenge.

Renault Arkana TCe kipufogó
A látványos kipufogóvégek nem valódiak, a cső a bal oldali mögött, még a lökhárító alatt véget ér.

Vezetésélmény:

A tágas pedáltérben a két pedál magasságkülönbsége nagy. Az egyszerű szerkezetű futómű hangolása kellemesen lágy: nem ring, de a nagyobb hibákat is puhán vasalja ki, még a gyors felületváltások sem hozzák zavarba, és minden helyzetben csendesen teszi a dolgát (az utastér elemei a legrosszabb felületeket is végig zörgések nélkül tűrték). Az alig több mint 2,5 fordulatos, kimondottan életteli kormánnyal élvezetesen terelgethető a Renault Arkana, a lágy futómű-hangolás eredményeként a kanyarodási oldaldőlés mindig jól érezhető, de nem zavaró, ahogy a határozott, és kiszámítható alulkormányzottság sem. Az egyenesfutás hibátlan, a külső tükrök nagyok, de szélzajosak, és elég nagy a holtterük. Nagy sebességnél a fő zajforrás szél és a gördülés – kerékdobok hangszigetelése lehetne erősebb – de összességében autópályán is csendes az Arkana. Esőben zavaró, hogy a gyorsan koszolódó hátsó szélvédőnek nincs törlője!

Renault Arkana TCe hátsó szélvédő
A hatalmas hátsó szélvédő annyira laposan áll, hogy a tükörben lőréssé szűkül, a törlő nagyon hiányzik róla.

Extrák:

Felszereltségből háromfélét kínál a Renault, (Zen, Intens és R.S. Line), a csúcshoz a táblafelismerő, a holttérfigyelő, az Alcantara betétes bőrkárpit, a parkolóasszisztens és a 18 colos felnikészlet is alapáras. A fényszórók minden szinten LED-esek, erősek, jó fényelosztásúak, az R.S. Line-nal automata fényválás is jár, de nem adaptív a működés.

Renault Arkana TCe fényszórók
Itt, még a lökhárító alatt véget ér 13. A LED-es fényszórók minden Arkanában alapárasak. Nem adapítv működésűek, de nagyon jó fényelosztással és hosszan világítják be az utat.

Összegzés:

Az Arkanával jó együtt élni, hosszú távokon is kényelmes, nagysebességű utazóautónak kiváló, méretes csomagtartóval, kellemes karakterű motorral. A 12 V-os könnyűhibrid rendszer minden változathoz alapból jár. Stíluskoktél-karosszériája ellenére a típus valószínűleg a hagyományos, tisztán belső égésű hajtással (is) futó Renault „családi autók” egyik utolsó európai sorozata. Tesztfogyasztása nálunk 7,1 l/100 km-re jött ki.

Karosszéria, felfüggesztés:

+ Igényes lemezmunka

+ Tágra nyíló ajtók

+ Kényelmes beszállás

+ Tágas utastér

+ Nagy csomagtér

+ Infotainment menü

+ Általánosan jó kidolgozás

+ Menettulajdonságok (futómű)

+ Kényelmes rugózás

– Alacsonyan futó oldalsó koccanásvédelem

– Magas rakodópere

– Korlátozott kilátás (főleg átlósan, és hátra)

– Vastag aljú A-oszlopok

– Kevés rögzítőpont a csomagtérben

– Szélzaj

– Holtteres külső tükrök

– Lépcsős pedálrend

Renault Arkana TCe ajtó
Szélesre tárhatók az ajtók és puhán is csukódnak, a zsebek elöl-hátul mélyek, de rövidek.

 

 

Motor, erőátvitel:

+ Kellemes nyomtatéki karakterisztika

+ Élénk gázreakció

+ Csendes

+ Gyors startstop

+ Jól kapcsoló robotváltó 

+ Pontos kormány

+ Jó fogyasztás

– Gyenge motorfék

– Időnként durva visszakapcsolások

 

Biztonság:

+ LED-es fényszórók minden modellben

+ Adaptív tempomat alapáron

+ Követési távolságra figyelmeztető rendszer minden modellben

+ Gyalogos- és kerékpáros-felismerős vészfék minden modellben

+ Holttérfigyelő alapáron

+ Parkolóasszisztens alapáron

+ Keresztirányú forgalomfigyelő alapáron

 

Költségek:

+ Gazdag kényelmi és biztonsági felszereltség

+ Nem drága extrák

 

ADATLAP:

Renault Arkana TCe 140 mHybrid EDC R.S. Line

 

MÉRETEK:

Belső szélesség elöl: 1470 mm

Szélesség: 1821 mm

Nyomtáv elöl: 1584 mm

Magasság: 1576 mm

Hossz: 4568 mm

Tengelytáv: 2720 mm

Belmagasság elöl: 980-980 mm

Belmagasság hátul: 950 mm

Lábhelyméret: 370-580 mm

Elülső ülőlap: 480 mm

Hátsó ülőlap: 450 mm

Üléstér: 160-400 mm

Vezetői ülőlap magassága a talajtól: 600-690 mm

Belső szélesség hátul: 1470 mm

Csomagtér: 513-1291 l

Nyomtáv hátul: 1584

Gumik: 215/55 R18 Kumho Ecsta

 

MOTOR:

Soros négyhengeres, vízhűtéses, közvetlen befecskendezéses, startstopos, turbós benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Két felülfekvő vezérműtengely (DOHC), hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1330 cm3. Furat: 72,2 mm, löket: 81,3 mm. Teljesítmény: 140 LE/103 kW (4500/min). Nyomaték: 260 Nm (1750/min).

 

ERŐÁTVITEL:

Hétfokozatú duplakuplungos automata váltó, elsőkerék-hajtás. Sebesség hatodik fokozatban 1000/min-nél: 56 km/h.

 

FELFÜGGESZTÉS:

Elöl McPherson, hátul csatolt lengőkarok, tekercsrugókkal. Elöl hűtött, hátul tömör tárcsafékek, hátsó kerekekre ható elektromechanikus rögzítőfék. 2,5 fordulatos elektromechanikus szervokormány.

 

KAROSSZÉRIA:

Ötajtós, ötüléses, önhordó acélkarosszéria. Saját tömeg 1336 kg-tól. Üzemanyagtartály: 50 l.

 

MENETTELJESTMÉNYEK:

Gyorsulás (0-100 km/h): 9,8 s. Végsebesség: 205 km/h. Fogyasztás városban (vegyes): 6,1 l/100 km. CO2: 137 g/km. Tesztátlag: 7,1 l/100 km (Saját mérés egy-három személlyel, 25-35 Celsius-fok hőmérsékleten).

 

GARANCIA, SZERVIZ:

Általános: 2 év km-korlátozás nélkül. Védőszárny szolgáltatás: 2 év. Fényezési garancia: 3 év. Rozsdagarancia: 12 év. Szervizperiódus: 30 000 km vagy 1 év.

 

A ZEN APKIVITEL ÉRDEMLEGES TARTOZÉKAI:

Hat légzsák, ESP, dombsegéd, tempomat, sebességhatároló, 7 colos digiális műszerfal, sávtartó, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, gyalogos- és kerékpáros-felismerős vészfékrendszer, követési távolságra figyelmeztető rendszer, 17 colos alufelnik, LED-es fényszórók, elektromosan behajtható, fűthető külső tükrök, automata fényszórókapcsolás, esőérzékelő, elektromos rögzítőfék, első-hátsó parkolóradar, tolatókamera, egyzónás automata légkondi, kulcsnélküli kezelés, bőrhuzatú kormány, négy elektromos ablakemelő, sugár- és tengelyirányban állítható kormányoszlop, 7 colos középkonzoli érintőképernyő, telefonkihangosító, okostelefon-tükrözés, két USB-csatlakozó elöl.

 

AZ R.S. LINE TOVÁBBI ÉRDEMLEGES TARTOZÉKAI:

Adaptív tempomat, automata távfény-kapcsolás, holttérfigyelő, 18 colos alufelnik, R.S. Line külső elemek (lökhárítók, kipufogóvégek), auto-hold funkció, három kapcsolható vezetési mód, hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, félautomata parkolórendszer, elektromos állítású, deréktámaszos első ülések, ülésfűtés elöl, hátsó középső kartámasz, 9,3 colos középső érintőképernyő navigációval.

SZG

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Lorenna McKennitt

Kapcsolódó cikkek

Pancserteszt: téli szélvédőmosók – Jégfény

Egyszerű garázsműszerrel, kézi refraktométerrel mértük meg néhány téli szélvédőmosó folyadék fagyáspontját. Nyolc, kétliteres kiszerelésű téli szélvédőmosót pancserteszteltünk, nagyáruházakban, autósboltokban vettük valamennyit. Mérőeszközünk egy egyszerű, 8-10 000