Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Gyár: Renault Re-Factory – Újratervezés?

A Renult Re-Factory autókat újít fel, alakít át és hasznosít újra, miközben technológiákat is fejleszt.

A Renult Re-Factory autókat újít fel, alakít át és hasznosít újra, miközben technológiákat is fejleszt.

A gyárról:

A Párizstól egy órányi autózással elérhető Flins-ban (ejtsd: Flan), 1952 óta gyártanak Renault-kat. Ez a csoport legrégebbi üzeme, ahol ma még a Nissan Micra és a Renault Zoe készül, és éveken át többször is eladósorba került a megfelelő kapacitáskihasználás híján. Most azonban a gyár a Renault jövőjének egyik záloga lehet, pedig az itt folyó munka nem a klasszikus autógyártáshoz kapcsolódik, sokkal inkább a körforgásos gazdaság felé való elindulást jelenti. Az autógyártás apránként átadja helyét a fenntarthatóságra összpontosító tevékenységeknek. Tanulmányok bizonyítják: aki nem erre törekszik, annak nehéz dolga lesz az autópiacon.

Az elektromos autók eladásai emelkednek, de a kérdés még mindig az, hogy a megnövekedett kereslet valóban a fenntarthatóság irányába visz-e.

A valós körforgásos gazdaságban a mainál sokkal jobban kell vigyázni arra, amit már egyszer legyártottunk; amikor pedig életciklusa feltételezett végéhez ér, akkor nem a szeméttelepre, autóbontóba kell küldeni, hanem megjavítani, felújítani, az új gyártásánál jelentősen kevesebb anyag és energia felhasználásával.

BYD DOLPHIN

ReFactory
A 2020 szeptembere óta működő Re-factory több mint 1500 járművet újított fel első, afféle próbaévében. 2023-ra évi 45 000 a cél.

Fenntarthatóság innovációja?

Flins városában épül Európa első, körforgásos autóipari gazdasággal foglalkozó központja, a Renault Re-factory. 2024-re ezek a tevékenységek teljesen kiváltják az új autók gyártását itt, 2030-ig mintegy 3000 munkahelyet teremtve; ma 2600-an dolgoznak a futószalagok mellett. A Re-factory ugyan már működik, de folyamatosan bővül, jelenleg ennél a részlegnél 700-an tevékenykednek. Ez a hatalmas gyár (230 hektár, ebből 67 hektár beépített) kívülről nem tűnik a jövő hírnökének, inkább öregedő üzemnek néz ki. A régi falak azonban folyamatosan fejlődő részlegeket takarnak, amelyek használt autók, alkatrészek, illetve akkumulátorok újrahasznosításával és új technológiák kifejlesztésével foglalkoznak. A legnagyobb, 11 000 négyzetméteres területet a használt autók felújításával foglalkozó egységek foglalják el, itt évente akár 45 000 járművet is felújíthatnak; ezt a számot már 2023-ban megkétszerezné a Renault. A kocsik főleg használtautó kereskedőktől és autómegosztó cégektől származnak, négy szint közül választhatnak az ügyfelek: az alapfelújítástól a teljesen új állapotig.

A Re-factory-ban felújított autók az átlagos használtaknál sokkal jobb minőségű, félig-meddig új termékek lesznek, de a nullkilométereseknél azért sokkal olcsóbban adják majd őket: a felújítás költsége – az állapottól függően – átlagosan 300-3000 euró darabonként. A tényleges felújítás előtt a kocsikat először gondosan, 3D-s szkenneléssel megvizsgálják, hogy pontosan azonosítsák a sérüléseket, hibákat. A teljes felújítás átlagosan 8 munkanapig tart, ez egy autó gyártásánál hosszabb idő, energia és anyagszükséglete azonban jóval alacsonyabb. A szintidőt az év végére 6 napra tervezik csökkenteni.

Az új autó gyártásához hasonló minőségbiztosítási szabványok érvényesek a felújítottakra, fontos bizalomnövelő tényező, hogy a felújítás teljes folyamata nyomon követhető valós idejű monitorozással, és később is visszanézhető fotókon, videókon, minden egyes darabál. A Re-factory a belső égésű használtautók elektromossá alakítására is alkalmas, ezzel a megoldással elsősorban a flottavásárlókat célozza meg a Renault.

ReFactory
Az autókat nem kell újra forgalomba helyezni a felújítás után, akár korábbi rendszámukat is megtarthatják.

A Renault úttörő?

A Renault csoport már ma is átlagosan 30%-ban használ újrahasznosított anyagokat Európában gyártott autóiban, de szeretnének továbbmenni: a telephely átalakítása magában foglalja egy 2024-től induló „bontósor” telepítését is. Ezzel jelentősen leegyszerűsödik az alkatrész- és anyagbeszerzés. Céljuk Franciaország vezető autóbontójává válni, évente átlagosan 10 ezer járművel. Flins-ban a német Betteries nevű start-up vállalkozással közösen akkumulátorokat is felújítanak úgy, hogy a Renault elektromos autóiból származó használt alkatrészeket szétszerelik, és celláikat új modulokba építik be, amelyek statikus áramfejlesztők tárolóiként élnek tovább. A moduláris felépítésű generátorok két és 24 modul közötti méretben gyárthatók. A gyáriak tíz éves élettartamot ígérnek a felújított akkukra ezekben a stabil alkalmazásokban. A központ célja, hogy 2030-ra elérje az évi 20 000 darabos akkumulátor felújítási kapacitást.

Piacvezető részleg?

Egy gyárcsarnokkal arrébb a Hyvia nevű részleg olyan hidrogénhajtáson dolgozik, amelyet hamarosan könnyű haszonjárművekben használnak majd. A termelési kapacitás még korlátozott, de a Hyvia vezetői a következő években 30%-os piaci részesedést várnak ezen a területen Európában. Ráadásul mindent egy kézből szeretnének szállítani, azaz a hidrogéntől az üzemanyagcellán át az üzemanyagtöltő állomásig valamennyi „elem” tőlük érkezik majd. A Hyvia mérnökei elsőként egy kisteherautót és egy városi buszt építettek akkumulátoros-üzemanyagcellás hajtáslánccal. Ebben a 30 kW-os üzemanyagcella mellett 33 kWh-s az akkumulátor; a Renault már be is mutatta ezt a technológiát a Vision Scénic nevű tanulmányban, az első ilyen modellek 2030 után érkeznek.

A Hyvia és a Betteries jelenléte is azt az inkubátortevékenységet erősíti, amely a Re-factory negyedik „lába”. A Re-start-nál a körforgásos, fenntartható gazdaság felgyorsításának lehetőségeit kutatják induló vállalkozásokkal, partnerekkel, hatóságokkal, mindezt kiegészítve egy egyetemi képzési központtal. A Re-factory egyelőre nagyobb megrendelőknek dolgozik, de ha a magas üzemanyagárak nem veszik el az emberek kedvét az autózástól, az egyre növekvő autóárak mellett a Renault ötlete és befektetése hamar megtérülhet. Ráadásul az itt fejújított autókat egyszer már forgalomba helyzeték az Európai Unióban. Tehát a tervezett 2035-ös belsőégés tiltás után is eladhatók lesznek, és gyári garanciát is adnak rájuk!

Re-Factory
A Re-factory nem csak villanyautókat újít fel, de akár belső égésű modellek elektromossá alakítására is képes lehet.

Flins múltja és jövője:

Az 1952-től működő üzemben gyártották többek között a Renault 4-est, az 5-öst majd a Twingót, és a Cliót is. A hatvanas években élte a fénykorát, akkor majdnem 12 ezer ember dolgozott itt. A gyárban négy részleget alakítottak és alakítanak ki. A Re-trofit felelős a használt autók újrafeldolgozásáért, 11 000 négyzetméteres területével ez a legnagyobb ilyen létesítmény Európában. A Re-energy a kiselejtezett villanyautó-akkumulátorok újrahasznosításával, a hidrogéntechnológiával és általában az energiagazdálkodással foglalkozik. A Re-cycle ágazat pedig a járműalkatrészek újrahasznosításán dolgozik. A Re-start a kutató-képző központ.

 

FL

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek