A Dongfeng és számos almárkája már itt van Magyarországon. Kibogoztuk a bonyolult választékot.
Mivel a Dongfeng mostanában indult, illetve indul újra az európai piacon, okoz némi zavart, hogy az eleve nem igazán ismert márkanévvel együtt több almárkát is bevezetnek. A kínai autógyártóktól nem szokatlan a kínálatot almárkákra osztani. Náluk az alapvető személyautó brand a Dongfeng. A prémium modelleket a Voyah alá tömörítik, a Forthing a fiatalabb vásárlóknak szól (Kínában a 20-30, Európában a 30-40 éveseket célozzák meg), míg az M-Hero a luxus terepjárókat jelöli. Haszonjárműveket is kínálnak, szintén Dongfengként, a pick-upoktól kezdve a könnyű és nehéz teherautókon át a buszokig.
A Dongfeng Motor Corporation (DMC) gyökerei 1954-ig nyúlnak vissza, amikor megalapították a First Automotive Works (FAW) nevű vállalatot, ebből vált ki 1969-ben a Second Automotive Works (SAW), majd 1981-ben a „második autógyárhoz” további vállalatok is csatlakoztak, létrehozva a Dongfeng Joint Automobile Industrial Company-t, mely 1992 óta Dongfeng Motor Corporation néven működik. A név azt jelenti, keleti szél.
A Dongfeng Motor Corporation kínai állami tulajdonú autógyártó vállalat, székhelye (2006 óta) Wuhan, ahol egyébként a koronavírus első eseteit is megtalálták 2019 végén. A vállalat jelenleg a kínai „nagy négyes”, azaz a négy nagy állami tulajdonú autógyártó közül a legkisebb (2023-ban 671 000 személyautót gyártott), a SAIC Motor, a Changan Auto és a FAW Group mögött.
Kezdetben kizárólag a kínai hadsereg, később más hatóságok számára is gyártottak teherautókat és buszokat. Nehezen indult a termelés, mert katonai stratégiai okból eldugott helyre, egy 100 lakosú faluba építették a gyárat, állítólag maga Mao Ce-tung döntött így, miután a Szovjetunió és Kína viszonya megromlott. Az első három évben mindössze 200 autó készült a ma már 3,5 millió lakosú Shiyanban. Aztán lassan áttértek a polgári nehéz haszonjárművek gyártására, ez lett a legfontosabb üzletág. A korai teherautók feltűnő hasonlóságot mutattak egyes nyugati gyártók termékeivel. 2015-re a Dongfeng a világ legnagyobb haszongépjármű-gyártójává nőtt.
Eleinte egyáltalán nem foglalkoztak személyautókkal, csak az 1980-as években néztek szét a világpiacon, és hamar megtalálták, amit kerestek. Több vegyesvállalat és együttműködés során – kezdetben főleg japán márkákkal, például a Hondával, a Nissannal, a Mazdával és a Toyotával – a Dongfeng fokozatosan megtanulta a személyautó-gyártást is. Az 1990-es években egyre több együttműködést kötött a cég európai gyártókkal is, köztük a Peugeot-val.
A fejlődés az évek alatt a Dongfeng autóit is világpiaci szintre emelte, bár Európában igazából az árral tudnak versenyezni. Így most, nagyon leegyszerűsítve két út áll előttük: vagy emelik a minőséget, hogy a Donfenget az ára miatt választó vevők ne ismertebb márkák fiatal használtautóit válasszák, vagy az árérzékenyebb piacokon maradnak látványosabban jó árakat kínálva. 2003-ban a kínai kormány megbízta a Dongfenget, hogy fejlesszen ki egy terepjárót a hadseregnek, a General Motors Hummeréhez hasonlót. Ebből nőtt ki a nálunk M-Hero néven futó márka, amely most a nyugat-európai piac meghódítására indított hadjárat élén áll. A Dongfeng márkái ma a kompakt autóktól a nagy szedánokon át a SUV-okig kínálnak személyautókat, a modellek túlnyomó többségét belső égésű motorok hajtják, de a kínálatban szerepelnek modern technikájú hibridek, plug-in hibridek és akkumulátoros-elektromos autók is.
Ma már több mint 100 piacon van jelen a vállalat, és 127 000 alkalmazottat foglalkoztat (ezzel a világ 500 legnagyobb vállalatának listáján, a 188. helyen áll), és a következő három évben több mint 14 milliárd dollárt tervez befektetni új modellek, hajtások és technológiák kutatásába és fejlesztésébe. A Dongfeng 9,2%-os piaci részesedést ért el a kínai gyártók között (BYD: 35%, Volkswagen: 14%). Európában, Svédországban indult el az értékesítés még 2022-ben, és a cég fokozatosan lép be az egyes piacokra, de Németországgal egyelőre kivárnak. A terv az, hogy az európai márkakereskedői hálózat 2025-re 160 tagúra bővül, Magyarországon egyelőre 12 márkakereskedés működik.
A paletta elég széles, és nehezen áttekinthető, főleg az „almárkák” miatt. A belső égésű modellek között van egy szedán, a 4,7 m hosszú, 1,5 l-es, kétféle teljesítménnyel (117 és 136 LE) kapható, ötfokozatú kézi, vagy hatsebességes duplakuplungos váltóval futó Shine, három egyterű (U-Tour, U-Tour HEV és U-Tour V9) és két SUV (T5 EVO és Mage). A NEV (új energiájú járművek) kategóriában is készülnek szedánok (E70 Pro, S73 és S7), és SUV-ok is (T5 EVO EV, Sky, Box, és még várható két modell). A választékot kiegészíti a 2004-ben bevezetett Nissan Navara műszakiságára épített DF6 nevű pick-up. A T5 EVO modellek egyébként a Forthing almárkát erősítik.
A Voyah-kínálat nálunk két modellből áll: a Free nevű SUV és a Dream egyterű; Passion néven később egy szedán is érkezik. A Voyah-nál már erősebb az árazás is: a legolcsóbb, de jól felszerelt szedán is 26 millió forintról indul.
A Dongfeng így összesen harminc modellt kínál, nyolc különböző márkára osztva, nálunk – egyelőre – a táblázatban is felsoroltak érhetők el, illetve egy részük hamarosan érkezik.
A Dongfeng wuhani vezetőit is aggasztják a Kínából származó elektromos autókra kivetett EU-s vámok, de Daniel Kirchert, a svájci importőr alapítója szerint a kínai gyártók 25-30%-os költségelőnyével még így is megéri az európai terjeszkedés. Gao Jüan, a Voyah nemzetközi üzletágának vezetője pedig így nyilatkozott májusban, amikor még csak terv volt a vámemelés: „Készülünk a büntetővámokra, és keressük a gyártási költségek további csökkentésének lehetőségeit.”
Az európai piacon egyelőre jelképes a Dongfeng jelenléte, ez akkor változhat nagyot, ha a német és a francia piacon is megjelennek, de erre egyelőre nincsenek konkrét tervek. Ráadásul – nagy tömege miatt – több országban nem egyszerű engedélyeztetni az elektromos M-Herót, és egyelőre a többi modell fogadtatása sem lelkes. Arra a kérdésre, hogy mi különbözteti meg a Dongfeng autóit más gyártókéitól, Jüan sem tudott meggyőző választ adni: „a luxusra, a biztonságra és az intelligenciára összpontosítunk.” Ezt sokan teszik, tehát valószínűleg az ár maradhat a Dongfeng versenyképességének európai kulcsa is.
FL