BYD ATTO3 elektromos autó

,

Teszt: Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG Comfort 4×2 – Gyakorlatilag

Kevés a Dusterhez az 1,0 l-es turbós benzines? Egyáltalán mennyire csábító az általános drágulásban még mindig kedvező árúnak számító román SUV?

David Helfgott

2022. április 5.
SZG

Kevés a Dusterhez az 1,0 l-es turbós benzines? Egyáltalán mennyire csábító az általános drágulásban még mindig kedvező árúnak számító román SUV?

Dacia Duster
21 centis hasmagasságával a Duster elsőkerék-hajtással is jó terepjáró. A lökhárítók fényezetlen alsó része is „támogatja” a terepezést, a feketére festett külső tükörborítások a Comforthoz alapárasak, akárcsak a 16 colos alufelnik.

 

Kipróbáltuk:

A Duster második generációját 2017-ben mutatták be, elődjénél felnőttesebb részletekkel, és maszkulinabb kiállással. Az arányok jók, a sárvédők szélesek, a 21 centis hasmagasság pedig több mint szabadidőautós. A karosszéria illesztései egyenletesek, de nem keskenyek, az ajtók finoman nyílnak-csukódnak, csak a hangjuk kongóbb kicsivel a kelleténél. Tágra nyílnak, hátra is könnyű beszállni. Az utastér kopogós műanyagtenger, de az összeszerelés jó színvonalú, nincsenek pontatlanul illeszkedő elemek, vagy sorjás élek, rossz úton is csak a kalaptartó szólalt meg időnként.

BYD DOLPHIN

Dacia Duster-Műszerfal
A műszerfal teteje is kemény műanyag, a mélyre szerelt 8 colos középső érintőképernyő jól leolvasható, balra a tükörállítás kapcsolója alatt a gázüzem gombja.

 

 

Dacia Duster-Csomagtartó
Nagy a síkokkal határolt csomagtartó, a pereme magas. Az LPG-s kivitelekben a pótkerék helyét elfoglalja a gáztartály.

 

Komfortérzet:

A tető éle, beszálláskor csak a 185 centinél magasabbaknak lehet útban, a meredek oldalfalak miatt a vállak helye kellemesen tágas, a fejtér pedig – átlagtermettel – éppen megfelelő. Az első ülések elég nagyok, jól formázottak, nem puhák, a vezetőülés lapjának talajtól mért távolsága 570 és 650 mm között állítható, és a kormányoszlop tartománya is széles mindkét síkban. A kilátás balra korlátozott, mert sokat takar az A-oszlop, jobbra, átlósan és hátra jó, de maga a belső visszapillantó is nagy rész foglal el a látómezőből. A Comforthoz feláras tolatókamera nagyon sokat segít, nem árt azonban vigyázni vele, mert a tesztautóé közvetlenül indulás után időnként késve közvetítette a képet, azaz az autó már állt, de a mögöttünk lévő akadály még közeledett! Ezért aztán később mindig vártunk az indítás után nagyjából 5-10 másodpercet mielőtt hátramenetet kapcsoltunk, így eltűnt a képkésés.

Dacia Duster-Utastér
Lépcsős a pedálrend, az ajtók burkolata csupa kopogós műanyag. A fékpedál érzékeny, de a hatás jól adagolható; lágy felfüggesztésein lassításkor előre billen a Duster.

 

Műszerfal:

Az egyöntetűen fekete, kemény műszerfalba ültetett, egyszerű rajzolatú műszerek könnyen áttekinthetők (a kijelzőn vízhőmérőt és az LPG rendszer gáztartályának szintjét is elő lehet lapozni), a manuális légkondit könnyű kezelni, de a fűtés-szellőzés tekerői feletti gombsor (a startstop, és az Eco üzemmód kapcsolója is itt van), elég nehezen elérhető. A rádió kényelmesen a kormányoszlopról, a fedélzeti számítógép és a tempomat pedig a küllőkről működtethető. Az infotainment menüje gyors, kezelése egyszerű, az okostelefon pillanatok alatt párosítható. Az első ajtók béleletlen zsebei mélyek, de rövidek, menet közben nehéz őket elérni, a hátsókon lévők a saját kategóriájukban jobbak, mert elég hosszúak. A középkonzolon elég kevés a hely, az utas előtti gumírozott, polc pedig keskeny, és értelmetlen.

Dacia Duster
A páratlan fokozatokban a váltókar akadályozza a szellőzés kezelését, a két USB port nehezen elérhető.

Két átlagtermetű, legfeljebb 185 centis utas jól elfér hátul, az ülőlap 48 centis, a legfeljebb 170 centi körüli középen ülőnek nagyon útban van aszéles padlómerevítő, és a középkonzol hátranyúló, kacattartós vége is. A támla minden Dusterben aszimmetrikus osztással dönthető, a csomagtartó pereme 79 centi magas.

Dacia Duster-Utastér
Hosszú lapúak, és kényelmesek az ülések hátul is, az elsőket a képen 185 centis vezetőhöz állítottuk be.

 

Dacia Duster-Utastér
A padlómerevítő nem magas, de széles, az utastér hátul 1,5 centivel szélesebb, mint elöl. A támlazsebek a Comfort szinten jelennek meg először.

A motorról:

A Renault több modelljéből is ismerős 1,0 l-es, háromhengeres turbós benzines az ehhez a kivitelhez alapáras autógázos üzemmel 100, benzinnel 91 LE-s. Csak hidegen jár kicsit darabosan, de mindig nagyon csendes. Melegen vajpuhán forog, háromhengerességét csak orgánumán érezni, de leginkább 3000/perc felett. 2500/perc alatt kifejezetten kelletlenül viselkedik, 2000 alatt zavaróan nagy a gázkésése; de 3000-től magára talál és egészen 6000-ig szépen, egyenletesen erősödve forog fel. A középkonzolról kapcsolható Eco üzemmódban nagyon leromlik a gázreakció, de jó, hogy a startstop a hideg motort nem állítja le, és mindig nagyon gyorsan működik.

A kapcsolható autógázos üzem jótékonyan hat a nyomatékra, ezzel Eco-ban is jobb a dinamika, és ha lehet, még puhábban forog a kis motor, lent pedig több a nyomatéka. A benzin/gáz üzemmód-váltás (gombbal kapcsolható) szinte midig finom, de ha elfogy az LPG (a 32 l-es tartály a csomagtér padlója alatt, a pótkerék helyén utazik) az automatikus benzinre váltás előtt időnként rángat, meg-megtorpan a gép. A váltó hatfokozatú, karja hosszú utakon jár, nagyon puhán, már-már sterilen, de nem igazán pontosan, a hátramenetet hidegen időnként csak többszöri próbálkozásra vette, és ilyenkor üresben is hangosabb volt, mint melegen. 

Dacia Duster-Motortér
Csendes és takarékos a puha felfüggesztésein terhelésváltásokkor időnként billegő háromhengeres. A motorháztetőt gázrugók tartják nyitva.

Vezetésélmény:

A Duster egyszerű futóművét kifejezetten lágyra hangolták. Nem leng, de a nagyobb úthibákat puhán és csendesen nyeli el. Igaz, nagyobb kátyúkba zökkenve az első felfüggesztés időnként meg-megzörrent, de végig hibátlanul tette a dolgát. A „kelet-európai” hangolás ára az átlagosnál jelentősen nagyobb kanyarodási oldaldőlés, és a karosszéria zavaró billegése gyors ívváltásoknál. Ez időnként – főleg nagy terhelésénél – azzal is jár, hogy a viselkedés alulkormányzottból hirtelen túlkormányzottba vált, de ilyenkor is jól kézben tartható. Ehhez jól jönne egy kicsivel közvetlenebb kormánymű, a 3,2 fordulat a feleslegesen erős (tisztán elektromechanikus) rásegítéssel zavaróan művivé teszi a kormányzást, bár a parkolásoknál ez vitathatatlanul előnyös.


A váltó szellős áttételkiosztása megdolgoztatja a kis háromhengerest, a korábbi ötsebességesnél kicsivel hosszabb végáttételű szerkezettel városba legfeljebb a negyedik való. A műszerfali kapcsolásesedékesség-jelző már akár 60 km/h körül is az ötödiket ajánlgatja, nem szabad hinni neki. A hosszú hatodikkal kifejezetten csendes az országúti és az autópályás menet is. A motort egyáltalán nem hallani, a legfőbb zajforrás a menetszél (a nagy és holttérmentes külső tükrök felöl) és a gördülés. Úgy is, hogy a Motrio márkájú téli kerekek nem hangosak. 130 km/h-nál 3300/perc a fordulatszám, az egyenefutás pontos, és kis terheléssel egészen jól gyorsít innen tovább a Duster. Akár visszakapcsolás nélkül is, az országúti előzések negyedikben kivitelezhetők a legmagabiztosabban. A ráncfelvarrással minden Dusterhez alapáron járnak az automata kapcsolású LED-es tompított fényszórók, ez a korábbi halogénekhez képest óriási előrelépés. Nem csak hosszabban és szélesebb sávban világítanak, de fényelosztásuk is jóval egyenletesebb. Így teljesen eltűntek a közvetlenül az autó orra előtti, korábbi sötét zónák.

Dacia Duster
A tetősínek minden Dusterhez alapárasak, a hátsó fények nem LED-esek.

Árazás:

A Duster is sokat drágult mostanában, már a légkondi nélküli 1,0 l-es, benzines belépő (Essential) kivitel listaára is 4 849 000 forint. A Comfort a középút, tisztességes felszereltséggel. A vezetői asszisztensek kínálata mindössze egyetlen tételből, a feláras, a Biztonság csomagban a tolatókamerával együtt, 150 000 forintért kapható holttérfigyelőből áll.

A Duster nem ígér sokat, de annál azért többet kínál. A mai elszabadult árú világban még mindig józan összegért teljes értékű családi autózást, elfogadható felszereltséggel és alapáron is hat légzsákkal. A tesztfogyasztás, téli üzemben, nagyjából fele-felearányban városban és országúton (autópályán is) 6,1 l/100 km-re jött ki.

Dacia Duster
Látszik a hátsó futómű vastag középső csatolórúdja, a kanyarodási oldaldőlés nem ezen, sokkal inkább a rugók puhaságán múlik.

SZG

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Lorenna McKennitt

Kapcsolódó cikkek

Jawa 350 CL – Retróbb

A Jawa az 1960-as évek óta gyártott motorokat Indiában, a licenc ulajdonosa a helyi Yezdi márka volt. A kétüteműek egészen 1996-ig készültek itt, majd a