Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Tesztnapló: Dacia Duster Blue dCi 115 Journey – Egyenes beszéd

A kifutó Duster, az általános drágulásban még mindig kedvező ajánlat, csak a kínai márkák kezdik szorongatni, de ők nem adnak dízelt.

A kifutó Dacia Duster, az általános drágulásban még mindig kedvező ajánlat, csak a kínai márkák kezdik szorongatni, de ők nem adnak dízelt.

A Dacia Duster második generációja sem friss, 2017-es, elődjénél maszkulinabb kiállással. A szabad hasmagasság 21 centi, ez több, mint szabadidő-autós.

Karosszéria, utastér

Az illesztések egyenletesek, de sehol sem keskenyek, az ajtók finoman mozognak, a hangjuk jóval kongóbb a kelleténél. Lendületesebb csukáskor nagyot rázkódnak és külső lemezhéjuk is hullámzik. Tágra nyílnak, hátra is könnyű beszállni. A belső csupa kemény műanyag, de az összeszerelés színvonalas, nincsenek pontatlan illesztések, és rossz úton sem zörög semmi. A tető éle, beszálláskor csak a 185 centinél magasabbaknak van útban, a vállszélesség kellemesen tágas, a fejtér 180 centis testmagasság körül még éppen elfogadható. Az első ülések nagyok, nem puhák, a vezetőülés lapjának talajtól mért távolsága 570 és 650 mm közötti, és a kormányoszlop állítási tartománya is széles mindkét síkban. A baloldali A-oszlop sokat takar, jobbra, átlósan és hátra jobb a helyzet, a belső visszapillantó nagy rész takar ki a látómezőből.

BYD DOLPHIN

A Journey-hez alapáras tolatókamera lassúságát korábban több Daciában is kritizáltuk, itt azonban gyors és a képe sem késik (a központi fedélzeti rendszer még mindig nem gyors, de már nem zavaróan lassú, közvetlenül indulás után sem). A kemény műanyagba ágyazott egyszerű rajzolatú műszerek könnyen áttekinthetők (monokróm a kijelzőn vízhőmérőt is elő lehet lapozni), az egyzónás, de automata (fokra beállítható) légkondi mélyre szerelt gombjainak kezelése egyszerű, de a fűtés-szellőzés tekerői feletti és melletti gombsor (a startstop, a légondi és az ablakfűtés is itt van) nehezen elérhető, és néhány visszajelző fénye is takarásban van időnként.

A rádió kényelmesen a kormányoszlopról (Renault szokás szerint), a fedélzeti számítógép és a tempomat pedig a küllőkről vezérelhető. Az okostelefon párosítás lassú, az első ajtók béleletlen zsebei mélyek, rövidek, menet közben nehéz őket elérni, a hátsók ebben a műfajban jobbak, mert elég hosszúak. A középkonzolon kevés a kacathely, az utas előtti gumírozott, polc pedig értelmetlen. Két legfeljebb 185 centis utas jól elfér hátul is, az ülőlap 48 centi hosszú, a legfeljebb 170 centi körüli középen ülőnek útban van a széles padlómerevítő, de még inkább a középkonzol hátranyúló vége. A támla minden Dusterben aszimmetrikus osztással dől előre, a csomagtartó peremmagassága 80 cm.

21 centis hasmagasságával a Duster elsőkerék-hajtással is jó terepjáró. A Journey-hez alapáron járnak a 17 colos alufelnik, a hátsó fékek dobosak
21 centis hasmagasságával a Duster elsőkerék-hajtással is jó terepjáró. A Journey-hez alapáron járnak a 17 colos alufelnik, a hátsó fékek dobosak

 

Motor, erőátvitel

A Renault több modelljéből is ismerős másfél literes turbódízel meglepően finoman dolgozik (gyártásának sok éva alatt rengeteget finomodott), gázolajossága szinte csak hideg alapjáraton, és alacsony fordulati nagy terhelésnél tűnik fel, pedig nem bástyázták körül hangszigeteléssel. Melegen szinte benzinesen puhán forog, és 1500/perc alatt úgy is viselkedik, mint egy turbó nélküli 1,5-ös benzinmotor. Nagy késéssel ilyenkor is feléled, de igazából csak 1800 körül tér magához, és 2000-től már vaskos nyomatékkal húz; 3000/perc fölé nem érdemes forgatni. A hosszú utakon, könnyen járó, de pontatlan váltókarral kapcsolgatható hatfokozatú váltó első négy sebességének áttételezése zavaróan hosszú ehhez a karakterhez; a teszten hátramenetet időnként csak sokadikra vette a szerkezet (főleg melegen). Autópályán 130-nál 2300/perc a fordulatszám, a dízel nagyon is él, és szépen gyorsít tovább, nagy terheléssel is. Városba legfeljebb a negyedik a jó.

Ducia Duster: Csendes, puha járású és nagyon takarékos a lágy felfüggesztésein terhelésváltásokkor időnként billegő, hengerenkénti kétszelepes, OHC-vezérlésű dízel. A motorháztetőt gázrugók tartják nyitva
Csendes, puha járású és nagyon takarékos a lágy felfüggesztésein terhelésváltásokkor időnként billegő, hengerenkénti kétszelepes, OHC-vezérlésű dízel. A motorháztetőt gázrugók tartják nyitva

Vezetés, menettulajdonságok

Az egyszerű felfüggesztést kifejezetten lágyra hangolták, nem leng, az úthibák többségét puhán és csendesen nyeli el. Nagyobb kátyúkba esve az első futómű időnként hangosan tiltakozott. A lágy hangolás ára az átlagosnál nagyobb kanyarodási oldaldőlés, és a karosszéria zavaró billegése gyors ívváltásoknál. Ez időnként – főleg nagy terheléssel – azzal is jár, hogy a viselkedés alulkormányzottból hirtelen túlkormányzottba csap, ezért főleg az egyszerű hátsó felfüggesztés okolható. A kormány 3,2 fordulatos, feleslegesen erős rásegítéssel, bár a parkolásoknál ez előny. A hosszú hatodikkal országúton és autópályán is csendes a Duster, a motort egyáltalán nem hallani, a fő zajforrás a menetszél és a gördülés. Az egyenefutás nagyon pontos.

Dacia Duster: A műszerfal legfontosabb változása, hogy kör alakúak helyett szögletesek a levegőbeömlők. A korábbinál simább és laposabb felső rész az eddiginél zavaróbban tükröződik a szélvédőben
A műszerfal legfontosabb változása, hogy kör alakúak helyett szögletesek a levegőbeömlők. A korábbinál simább és laposabb felső rész az eddiginél zavaróbban tükröződik a szélvédőben

Felszereltség

Minden felszeretséghez alapárasak az automata kapcsolású LED-es tompított fényszórók (a távfény továbbra is hagyományos), ami a korábbi halogénekhez képest óriási előrelépés: nem csak szélesebb sávban világítanak, de a fényelosztásuk is jóval egyenletesebb. A Duster is sokat drágult mostanában: már az 1,0 l-es, benzines belépő (Expression) kivitel listaára is 6 359 000 forint, igaz a korábban az alap-Dusterekhez feláras manuális légkondi már ebben is benne van. A Journey a középút (a csúcsszint az Extreme), tisztességes felszereltséggel, alapáron (egyebek mellett) automata (egyzónás) légkondival, 17 colos alufelnikkel, motorosan behajtható fűtött külső tükrökkel, sötétített hátsó üvegekkel és gyári navigációval.

Hosszú lapúak, és kényelmesek az ülések hátul is, az elsőket a képen 185 centis vezetőhöz állítottuk be, csak a támlaszögek eltérők
Hosszú lapúak, és kényelmesek az ülések hátul is, az elsőket a képen 185 centis vezetőhöz állítottuk be, csak a támlaszögek eltérők

Összegzés

A Duster nem ígér sokat, de annál azért többet ad: az elszabadult árak világában még mindig józanabb összegért teljes értékű családi autó, elfogadható felszereltséggel és alapáron is hat légzsákkal, légkondicionálóval. A tesztfogyasztás, nagyjából fele-felearányban városban és országúton (autópályán is) 5,1 l/100 km-re jött ki!

Nagy a síkokkal határolt csomagtartó; a pereme magas
Nagy a síkokkal határolt csomagtartó; a pereme magas

Előnyei:

  • Tágas utastér, nagy hátsó lábhely
  • Takarékos dízel
  • Jó kényelmi felszereltség
  • Erős, jó fényelosztású fényszórók
  • Emelt hasmagasság
  • Kényelmes futómű-hangolás

Hátrányai:

  • Túl szellős váltófokozatok
  • Szélvédőben tükröződő műszerfal
  • Nehezen kapcsolható hátramenet
  • Kanyarodási oldaldőlés
  • Rossz pedálrend

Műszaki adatok

  • Soros négyhengeres, közös csöves befecskendezésű turbódízel motor elöl keresztben beépítve.
  • Egy felülfekvő vezérműtengely, hengerenként két szelep.
  • Hengerűrtartalom: 1461 cm3.
  • Furat x löket: 76,0 x 80,5 mm.
  • Sűrítési arány: 15,5:1.
  • Teljesítmény: 115 LE/85 kW (3750/min).
  • Nyomaték: 260 Nm (1750-2750/min).
  • Hatfokozatú kézi váltó, elsőkerék-hajtás.
  • Elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés, tekercsrugók.
  • Elöl hűtött tárcsa-, hátul dobfékek, ESP. Csomagtér 478-1623 l.
  • Üzemanyagtartály: 50 l.
  • Hosszúság x szélesség x magasság: 4341 x 1804 x 1693 mm.
  • Tengelytáv: 2673 mm. Saját tömeg: 1354 kg-tól.
  • Gumiméret: 215/60 R17.
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 10,2 s.
  • Végsebesség: 184 km/h.
  • Vegyes fogyasztás (WLTP): 5,4 l/100 km. CO2 (WLTP): 126-127 g/km.
  • Tesztfogyasztás: 5,1 l/100 km.
  • Általános garancia: 3 év, vagy 100 000 km (meghosszabbítható akár 5 évre, és 200 000 km-re).
  • Védőszárny szolgáltatás: 3 év.
  • Fényezési garancia: 2 év.
  • Rozsdagarancia: 6 év.
  • Szervizciklus: 30 000 km vagy 2 év.

SZG

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek