Egy kis spanyol vállalkozás, az Innengine egyszerű és könnyű ellendugattyús négyhengeres kétüteműt tervezett, trükkös műszakisággal, kifejezetten villanyautók hatótávolságának növelésére.
Az Innengine Granadában működik, és főleg repülőgépmotorokat fejleszt, de mérnökei folyamatosan kutatják az új erőforrások más alkalmazási területeit is. Így jutottak el már több mint tíz évvel ezelőtt a villanyautókhoz. A cég ötletes felépítésű négyhengeres, de nyolcdugattyús kétüteműjének repülős változatát Rex-B-nek hívják, és legkisebb kivitelei rádió-távirányítású gépeket mozgatnak.
Ugyanezzel a felépítéssel, de levegős helyett vízhűtéssel és nagyobb, 500 köbcentis hengerűrtartalommal először 2017-ben építettek prototípust, kifejezetten generátorhajtásra, azaz arra, hogy lemerült akkumulátorú villanyautóknak termeljenek áramot a célba jutáshoz. A szerkezetet eleve úgy tervezték meg, hogy kizárólag áramot termel, az autó hajtásába közvetlenül nem avatkozik bele, azaz nem áll mechanikus kapcsolatban a kerekekkel.
Innengine e-Rex felépítés és működés
Az e-Rex könnyűfém motorblokkja hengeres keresztmetszetű. A motor négy hengere ebben fut, a középvonallal párhuzamosan, kicsit egy forgótáras pisztolyhoz hasonlóan. A négy hengerben összesen nyolc dugattyú mozog, egymással szemben. Az égéstér a két egymással szembe néző dugattyútető között alakul ki minden hengerben, és ide érkezik meg az üzemanyag is, nagynyomású közvetlen befecskendezéssel. A benzin-levegő keveréket hengerenként egy-egy (azaz összesen négy) gyertya lobbantja lángra. A dugattyúk – a rövid és merev hajtókarokon keresztül – görgőkön át a hengeres formájú motor mindkét végén egy-egy hullámos tárcsára támaszkodnak. A tárcsák egy teljes fordulatára két hullámhegy és ugyanennyi hullámvölgy jut.
Bár az Innengine mérnökei „együteműnek” hívják, a Rex-e valójában kétütemű. A friss levegőt szíjhajtású centrifugálkompresszor préseli be a négy hengerbe a motor egyik oldalán, a hengerfal nyílásain keresztül, és a kipufogás is így történik, de annak réseit az ellenkező oldal dugattyúi nyitják-zárják. A kipufogórések természetesen a szívónyílások előtt nyitnak, de csak kicsivel a friss töltet beáramlásának kezdete után zárnak, így a friss levegő is segít a hengerek átöblítésében. Mivel a hullámos tárcsák a motor két ellentétes végén forognak, az őket összekötő főtengely a négy hengerrel és a nyolc dugattyúval párhuzamosan, a hengeres motorblokk közepén fut keresztül. A két ellentétes oldali tárcsa egymáshoz viszonyított néhány fokos elforgatásával a szemben dolgozó dugattyúk közötti tér (azaz az égésterek) mérete, és vele a motor kompressziója is változtatható, akár menet közben is. Ezzel a megoldással a Rex-e kompresszió-gyújtással is működtethető, és a benzinen kívül hidrogénüzemmel is próbálkoztak már.
Mit tud az Innengine e-Rex?
Mérési eredmények a benzines próbákról ismertek. Az újabb, 700 köbcentis, nagyjából 40 centi hosszú és 25 centi átmérőjű prototípus mindössze 35 kilót nyom és 120 LE-t teljesít! Kialakításából adódóan a különleges erőforrás teljesen rezgésmentesen forog, és vezérlés híján mechanikai zaja is minimális.
A villanyautókban szinte bárhol elhelyezhető, függőlegesen és vízszintesen is be lehet építeni. Emissziói is egyszerűen kézben tarthatók, hiszen ha forog, közel állandó fordulatszámon, kiegyenlített terhelés mellett dolgozik, így tervezői szerint benzinnel is teljesíti a még csak készülő Euro7 emissziós norma értékeit. A résvezérléses szerkezet felveti az olajfogyasztás kérdését, hiszen ezzel a kialakítással óhatatlanul jut motorolaj a kipufogóba. Erről az Innengine mérnökei csak annyit árultak el, hogy motorjuk zárt kenési rendszerű, olajszivattyúja pedig változó szállítású, és, hogy a méréseik szerint az olajfogyasztás minimális, a motor emissziója egyszerű háromágyas katalizátorral is szinten tartható. A fejlesztők már a közúti prototípusokon dolgoznak.
SZG