A Valkyrie valójában Adrian Newey és az Aston Martin szerelemgyereke. Szívó V12-ese önmagában is 1000 LE-s.
A Valkyrie keménytetős utcai változatából csak 150 darab készül majd.
Története:
Úgy tűnik a legendás brit sportautó-konstruktőrök önkifejezésének manapság fontos eszköze az utcai szupersport-autó. Tavaly a Gorodon Murray-féle Murray T.50-es szólt nagyot, idén pedig itt a másik nagy múltú Forma-1-es műszaki legenda, a ma a Red Bull csapatának fejlesztéseiért felelős Adrian Newey kétüléses mesterműve, az Aston Martin Valkyrie. Fontos különbség, hogy Murray saját cégében alkotta meg a 4,0 l-es, 663 LE-s szívó V12-essel mozgatott T.50-est, Newey azonban az Aston Martin megbízásából dolgozott, és a Red Bull műszaki csapatát is bevonta a fejlesztésbe.
A kipufogók gyűjtőcsövei vékony falú húzott acélcsőből készülnek.
V12:
A két konstrukció fontos párhuzama a szívó V12-es középmotor, és az is, hogy mindkét öreg róka a Cosrworth műhelyt bízta meg motorjának megalkotásával. A Murray T.50-es gyorsabban jött, mint az Aston. A Valkyrie ugyanis már 2016-ban megjelent tanulmányként, és az óta többször be is mutatták. De, az első, valóban megvásárolható autók csak mostanra készültek el. A Valkyrie V12-ese, bár minden elemében egyedi, és önálló konstrukció, szerkezetében, és konstrukciós elveiben sok hasonlóságot mutat Murray gépével. A Newey-féle 6,5 l-es V12-es is szárazkarteres, hengerenkénti négyszelepes és mindkét oldalon folyamatosan változó DOHC-vezérlésű. Sőt, teljes vezérművét fogaskerekek forgatják, akárcsak a T.50-esét. A blokk és a hengerfejek anyaga természetesen aluötvözet, gyertyából hengerenként egy van. Az olajszivattyú is tisztán mechanikus hajtású, akárcsak a vízpumpa. Newey csapata eredetileg közvetlen befecskendezést tervezett, de végül emissziós okokból (és tömegspórolásból) végül ők is maradtak a kisnyomású szívócső-fúvókáknál. Így a motor részecskeszűrők nélkül is teljesíti az Euro6 előírásait, ami a közúti engedélyekhez elengedhetetlen.
A V12-est teherviselő elemként építik a vázba.
Erő és minőség:
A Valkyrie főtengelye is kovácsolt acél, magnéziumötvözetű hajtókarjait marják és kovácsolják, a dugattyúk pedig kovácsolt aluk. Szintén azonos jellemző, hogy mindkét V12-es hengerszöge 65 fok. Az Aston már csak nagyobb hengerűrtartalma miatt is jelentősen erősebb, hiszen kereken 1000 LE-t termel 10 500/percnél. A mérnökgárda két leszabályozási határt is beépített. 11 200-nál a motorirányítás előbb csak visszaveszi a teljesítményt, 11 400-nál azonban teljesen elzárja a befecskendezést. Newey 200 kilóban maximálta a motor tömegét, segédberendezésekkel együtt, ezt azonban végül kicsit túllépték, mert a végeredmény 206 kiló lett.
A motornak külön indítómotorja nincs, mindig a hétfokozatú egykuplungos robotváltóba épített 160 LE-s villanymotor kelti életre.
Fejlesztések:
A fejlesztést a Cosworth-nál irányító Bruce Wood el is árulta a többlet okát: Newey eredetileg a motor elejére, azaz a főtengely utastér felőli végére tervezte a vezérmű-hajtását, de ők áttették hátra, mert a fogaskerekek annyira zajosak, hogy „így öt percnél senki sem bírta volna tovább a kocsiban”. Állítólag megkísérelték az egész szerkezetet leváltani lánccal, de ez azon kívül, hogy Newey nem ment bele, a vezérlés pontosságát is lerontotta. Így végül maradtak a fogaskerekek, és a hátsó kihajtás, cserébe pedig megpróbálták a 6 kilónyi pluszt megspórolni máshol. Még a motortéri elemek festését is vékonyabbra vették, vagy ahol lehetett el is hagyták. Wood a szerkezet élettartamát firtató kérdések elől sem tért ki, nyíltan elárulta, 100 000 km-rel terveztek.
„Ez a kihegyezett motor, a várható igénybevételek mellett ennél sokkal többet nem bír, de egyrészt kicsi rá az esély, hogy a majdani tulajdonosok ilyen sokat menjenek autójukkal, másrészt pedig a nagy V12-es viszonylag költséghatékonyan felújítható, amit az Aston vállal is!”
Ez a motor utastér felőli vége. Adrian Newey eredetileg ide tervezte a fogaskerekes vezérmű-hajtást.
Aston Martin Valkyrie összegzés:
A Valkyrie hétfokozatú, egykuplungos (!) robotváltóját is Newey tervezte, de a Ricardo gyártja. A benne dolgozó 160 LE-s (280 Nm) villanymotort pedig a fiatal horvát sportkocsi-márka, az elektromos hajtásláncairól ismert Rimac szállítja, a 40 kWh-s akkumulátorral együtt. A menetkészen is csak 1030 kilós Valkyrie így összesen 1160 LE-t és 900 Nm-t küld a hátsó kerekekre (a V12-es nyomatéki csúcsa önmagában 740 Nm). A benzinmotor akkor is forog, ha nem hajt, mert az autó éppen tisztán elektromosan halad.
A Valkyrie az alapmodell, 350 km/h feletti végsebességgel, 3,0 másodperces állórajtos, 100 km/h-s gyorsulással és hárommillió dolláros alapárral. Csak 150-et gyártanak majd belőle, de készül további 25, még „élesebb” ellenben közútra nem engedhető pálya-kivitelben. Lesz 88 nyitható tetejű Speedster is.
A hajtókarokat magnéziumötvözetből marják ki, majd kovácsolják.A hajtókarokat magnéziumötvözetből marják ki, majd kovácsolják.
SZG
Oszd meg másokkal is ezt a cikket
Magazin előfizetés
Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év.
A DS 3 E-Tense Opéra modellfrissítésénél törölték a Crossback jelzőt, továbbá erősebb villanymotort és nagyobb energiatároló képességű akkut is kapott az autó.
A BMW iX1 karosszériája 4,5 m-es, fél-másfél köbméter között variálható csomagtartó, 313 LE-s teljesítmény, akár 440 km-es vegyes hatótáv. Reálisan ennél többre aligha van szüksége egy átlagos felhasználónak.
A BMW XM 5,11 m hosszú, bő 2,7 tonna, 653 LE repíti és alapáron – ammennyiért soha, senki nem vesz autót – 71,64 millió forintba kerül. Az XM valóban más dimenzió.
Uploaded
Failed
Kezelje adatait
Olyan technológiákat használunk, mint a cookie-k az eszközadatok tárolására és/vagy eléréséhez. Ezt a böngészési élmény javítása és a (nem) személyre szabott hirdetések megjelenítése érdekében tesszük. Ha beleegyezik ezekbe a technológiákba, akkor olyan adatokat dolgozhatunk fel ezen az oldalon, mint a böngészési viselkedés vagy az egyedi azonosítók. A hozzájárulás elmulasztása vagy visszavonása bizonyos funkciókat és funkciókat hátrányosan érinthet.
Funkcionális
Mindig aktív
A technikai tárolás vagy hozzáférés feltétlenül szükséges az előfizető vagy felhasználó által kifejezetten kért meghatározott szolgáltatás igénybevételének lehetővé tételéhez, vagy kizárólag a kommunikáció elektronikus hírközlő hálózaton történő továbbításának végrehajtásához.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statisztikai
Az a technikai tárhely vagy hozzáférés, amelyet kizárólag statisztikai célokra használnak.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
A technikai tárhely vagy hozzáférés szükséges ahhoz, hogy felhasználói profilokat hozzanak létre reklámküldéshez, vagy hasonló marketing célból követhessék a felhasználót egy webhelyen vagy több webhelyen.
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Mindig aktív
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.