A HB-ZN04 akkumulátortöltő 6 és 12 V-os akkukhoz és csepptöltésére is használható műszert egy barkácsáruházban vettük bő két éve. Tipikus téli autós-motoros kellék.
Szupererő?
A nem túl fantáziadúsan GB-ZN04-re keresztelt töltő nagyjából akkora, mint két számítógépes egér és körülbelül 40 dekát nyom. Nem igazán igényes kialakítású, de ütésálló műanyagházán is büszkén hirdeti, hogy 6 és 12 V-ra és motor- valamint autóakkuk töltésére is alkalmas. Valójában az autók és a motorkerékpárok akkumulátorait nem kell másképpen tölteni, ez a szerkezet is pusztán a töltőáram csúcsértékének nagyságával igyekszik a kisebb kapacitású telepekhez igazodni: a leírás szerint motoros állásban legfeljebb 2, autósban pedig maximum 4 A-rel tölt.
Hogyan tölt?
A jól leolvasható és erős – zavaróan kék – háttér-világítású LCD kijelzőn a fő érték mindig a feszültség, és nagyon jó, hogy a műszer (ha nem dugjuk a konnektorba, csak az akku sarkaira csíptetjük), feszültségmérőként is használható. Csatlakoztatás és bekapcsolás után az egyetlen, nehezen nyomogatható előlapi „gumigombbal” választhatjuk ki, mit is akarunk csinálni: mindkét feszültségértékhez válaszható hópehely-piktogramos téli töltési mód, és 12 V-os állásban – ahogy írtuk – külön kell kiválasztanunk, hogy autó-, vagy motorakkut töltünk.
Hogyan működik?
A töltő, bekapcsolás után néhány másodperc alatt felméri az akkumulátor állapotát, 1,5 V alatt mindenképpen hibaüzenetet küld, hogy a telep menthetetlen. Ha megkezdi a töltést, de az áramforrás 4 perc után sem éri el legalább az 5,5 illetve a 11 V-ot, szintén jön az üzenet a kijelzőn. A töltési folyamat hat szakaszból áll; az első háromban folyamatosan nő a töltőfeszültség, és vele értelemszerűen csökken az áram, végül (12 V-os állásban) 14,4-14,7 V-tal és 0,8-2 A-rel tölt. Ha a folyamatot késznek ítéli, lekapcsol, de téli beállítással folyamatosan figyel, és ha a feszültség 12,8 V alá esik, újra kezdi a teljes folyamatot azzal a kiegészítéssel, hogy a legvégén, a 1,5 és 14,5 V között lépkedve, legfeljebb 0,8 A-rel igyekszik folyamatosan szinten tartani az akkut. Ez néhány percig tart, majd újra szünet jön és 12,8-nál kezdődik a „karbantartás” elölről. Motoros állásban ugyanez a menetrend, csak kisebb áramokkal…
Jópofa, hogy a kijelző jobb felső sarkában egy a mobiltelefonokéra emlékeztető elem-piktogram is folyamatosan mutatja a töltöttséget, így azok is könnyen értelmezhetik a látottakat, akik nem tudják mit is kellene a feszültségértékekből kiolvasniuk – bár ez a jelzés tényleg csak tájékoztatóként értékelhető. Kár, hogy a töltőáramot sehol sem mutatja a műszer, de jó, hogy töltés közben mindig látható a feszültség folyamatos változása is. Ha az akku tele, minden üzemmódban (azaz csepptöltős állásban is), a feszültség pillanatnyi értéke és a „Full” felirat váltakozik a kijelzőn.
Összegzés:
A HB-ZN04-es mindenkinek ajánlható, aki időnként akkut tölt, igazából nem is kell érteni, mi történik. Elég kiválasztani a feszültségértéket, és figyelni előbb azt, nem minősíti-e menthetetlennek (cellazárlatosnak) a műszer a telepet. Utána azt, hogy megjelent-e már a „Full” felirat. A szerkezet magára is hagyható, ha nem állítjuk be a téli üzemmódot. Azaz a csepptöltést, a folyamat a végén automatikusan leáll.
Ezt a töltőt a különböző internetes forgalmazók ma nagyjából 10 000 forint körüli áron kínálják. Azaz már akkor bőven megéri, ha akár csak egy akkucserétől megment.
Előnyei:
– Egyszerű használat
– Strapabíró ház
– Nagy, jól leolvasható kijelző
– Csepptöltési képesség
– Hosszú kábelek
– Erős, jól kezelhető csipeszek
– Kézféle feszültségérték (6 V, 12 V)
– Feszültségmérőként is használható
– Ár
Hátrányai:
– Nehezen kezelhető állítógomb
– Nem mutat áramerősséget
– Zavaró háttérvilágítás
– A kábeleket használaton kívül nincs hová rögzíteni a házon
– Valójában felesleges külön autós és motoros üzemmód
SZG