Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Termékteszt: HB-ZN04 akkumulátortöltő – Lesz Volt!?

A 6 és 12 V-os akkukhoz és csepptöltésére is használható műszert egy barkácsáruházban vettük bő két éve. Tipikus téli autós-motoros kellék.

A HB-ZN04 akkumulátortöltő 6 és 12 V-os akkukhoz és csepptöltésére is használható műszert egy barkácsáruházban vettük bő két éve. Tipikus téli autós-motoros kellék.

Szupererő?

A nem túl fantáziadúsan GB-ZN04-re keresztelt töltő nagyjából akkora, mint két számítógépes egér és körülbelül 40 dekát nyom. Nem igazán igényes kialakítású, de ütésálló műanyagházán is büszkén hirdeti, hogy 6 és 12 V-ra és motor- valamint autóakkuk töltésére is alkalmas. Valójában az autók és a motorkerékpárok akkumulátorait nem kell másképpen tölteni, ez a szerkezet is pusztán a töltőáram csúcsértékének nagyságával igyekszik a kisebb kapacitású telepekhez igazodni: a leírás szerint motoros állásban legfeljebb 2, autósban pedig maximum 4 A-rel tölt.

HB-ZN04 akkumulátortöltő
Nincsenek gumilábak a házon és a szerkezet rögzítése is nehézkes. A ház négy sarkán apró lyukak segítik a rögzítést, de jó lenne, ha robusztusabbak lennének a fülek és egy kihajtható akasztó is fontos lenne.

Hogyan tölt?

A jól leolvasható és erős – zavaróan kék – háttér-világítású LCD kijelzőn a fő érték mindig a feszültség, és nagyon jó, hogy a műszer (ha nem dugjuk a konnektorba, csak az akku sarkaira csíptetjük), feszültségmérőként is használható. Csatlakoztatás és bekapcsolás után az egyetlen, nehezen nyomogatható előlapi „gumigombbal” választhatjuk ki, mit is akarunk csinálni: mindkét feszültségértékhez válaszható hópehely-piktogramos téli töltési mód, és 12 V-os állásban – ahogy írtuk – külön kell kiválasztanunk, hogy autó-, vagy motorakkut töltünk.

BYD DOLPHIN

 

HB-ZN04 akkumulátortöltő
Csatlakozók.

Hogyan működik?

A töltő, bekapcsolás után néhány másodperc alatt felméri az akkumulátor állapotát, 1,5 V alatt mindenképpen hibaüzenetet küld, hogy a telep menthetetlen. Ha megkezdi a töltést, de az áramforrás 4 perc után sem éri el legalább az 5,5 illetve a 11 V-ot, szintén jön az üzenet a kijelzőn. A töltési folyamat hat szakaszból áll; az első háromban folyamatosan nő a töltőfeszültség, és vele értelemszerűen csökken az áram, végül (12 V-os állásban) 14,4-14,7 V-tal és 0,8-2 A-rel tölt. Ha a folyamatot késznek ítéli, lekapcsol, de téli beállítással folyamatosan figyel, és ha a feszültség 12,8 V alá esik, újra kezdi a teljes folyamatot azzal a kiegészítéssel, hogy a legvégén, a 1,5 és 14,5 V között lépkedve, legfeljebb 0,8 A-rel igyekszik folyamatosan szinten tartani az akkut. Ez néhány percig tart, majd újra szünet jön és 12,8-nál kezdődik a „karbantartás” elölről. Motoros állásban ugyanez a menetrend, csak kisebb áramokkal…

Jópofa, hogy a kijelző jobb felső sarkában egy a mobiltelefonokéra emlékeztető elem-piktogram is folyamatosan mutatja a töltöttséget, így azok is könnyen értelmezhetik a látottakat, akik nem tudják mit is kellene a feszültségértékekből kiolvasniuk – bár ez a jelzés tényleg csak tájékoztatóként értékelhető. Kár, hogy a töltőáramot sehol sem mutatja a műszer, de jó, hogy töltés közben mindig látható a feszültség folyamatos változása is. Ha az akku tele, minden üzemmódban (azaz csepptöltős állásban is), a feszültség pillanatnyi értéke és a „Full” felirat váltakozik a kijelzőn.

Összegzés:

A HB-ZN04-es mindenkinek ajánlható, aki időnként akkut tölt, igazából nem is kell érteni, mi történik. Elég kiválasztani a feszültségértéket, és figyelni előbb azt, nem minősíti-e menthetetlennek (cellazárlatosnak) a műszer a telepet. Utána azt, hogy megjelent-e már a „Full” felirat. A szerkezet magára is hagyható, ha nem állítjuk be a téli üzemmódot. Azaz a csepptöltést, a folyamat a végén automatikusan leáll.

Ezt a töltőt a különböző internetes forgalmazók ma nagyjából 10 000 forint körüli áron kínálják. Azaz már akkor bőven megéri, ha akár csak egy akkucserétől megment.

HB-ZN04 akkumulátortöltő
Munka közben. A kijelzőn mindig jól leolvasható a feszültség és piktogram is jelzi, éppen hol tart a töltési folyamat. Itt éppen feszültséget mértünk; az LCD jobb szélén a félig töltött elem-ikon azt jelzi, a 12,4 V a műszer szerint már kevés. Pedig valójában 75% körüli töltöttséget jelent. Alatta a motorkerékpár sziluett és a hópehely a csepptöltés és a 2 A-es motoros beállítás jele. Feszültségméréshez mindegy milyen töltési programot állítottunk be korábban. A kábelek elég hosszúak, a töltő 1,6, a hálózati 2 m-es. A csipeszek kényelmesen használhatók, éppen elég erősek, és a motorakkukhoz is kényelmesen kicsik. Hasonló tudású töltőket többféle csomagolásban is kapni, szinte azonos árakon.

Előnyei:

– Egyszerű használat

– Strapabíró ház

– Nagy, jól leolvasható kijelző

– Csepptöltési képesség

– Hosszú kábelek

– Erős, jól kezelhető csipeszek

– Kézféle feszültségérték (6 V, 12 V)

– Feszültségmérőként is használható

– Ár

 

Hátrányai:

– Nehezen kezelhető állítógomb

– Nem mutat áramerősséget

– Zavaró háttérvilágítás

– A kábeleket használaton kívül nincs hová rögzíteni a házon

– Valójában felesleges külön autós és motoros üzemmód

 

SZG

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek

Jawa 42 FJ

Jawa 42 FJ – Több benne a roadster

Itt a 2025-ös Royal Enfield 350 Classic. Az egykori brit, de 1955 óta Indiában gyártó márka alapgépén új a tank és az ülés, átdolgozták a műszerfalát, és nagyobb az első fék.