Barion Pixel

Tesztnapló: Mazda CX-60 Homura E-Skyactiv D –  Nem gáz az olajos!

A Mazda – mint mindig – a saját útját járja a Mazda CX-60-al. A járműipar villamosít, ők viszont vadonatúj, hathengeres dízelmotort fejlesztettek.
2025. január 20.
aron

A Mazda – mint mindig – a saját útját járja a Mazda CX-60-al. A járműipar villamosít, ők viszont vadonatúj, hathengeres dízelmotort fejlesztettek.

Karosszéria, utastér

A Homura kimonója sportos, króm helyett fekete díszítésekkel és szintén feketére festett 20 colos alufelnikkel. A szűk résekkel elképesztően precíz a lemezmunka, az ajtók nyitása, csukódása leheletfinom. Magas az üléspozíció, a kényelmes és elektromosan mozgatható első ülések fűthetők, szellőztethetők. Jó a kilátás, hibátlan a pedálrend, a kormányoszlop tág határok között állítható, a hely rengeteg, különösen vállszélességben.

Van tekintélye a Mazda CX-60-nak. Falként tornyosul a függőleges frontrész
Van tekintélye a Mazda CX-60-nak. Falként tornyosul a függőleges frontrész

Az anyag- és összeszerelési minőség kiváló. A belső így csuromfeketében nem különösebben látványos, de zongoralakk helyett fémes hatású a dekoráció, ami igazi áldás. Elegendő a tárolók száma, nagyok az ajtózsebek, a kesztyűtartó bé­lelt. A vetített műszeregység konfigurálhatóságát nem vitték túlzásba (Sportban pirosra vált a színezés), az viszont tetszett, hogy az autó körüli forgalom is megjelenhet a vezető előtt. Ezen a komfortszinten már alap a head-up kijelző is, amely szintén megjeleníti a holttérfigyelő jelzéseit.

Az infotainment hasonlóan, kontrollerrel működik, mint a BMW-kben, a légkondinak és az üléskomfort gombjainak saját vezérlőpanel jutott. A jó fogású, bumszli váltómarkolat P-be billentése szokatlan, valahogy nem áll rá a kezünk. Az ülések hátul is fűthetők, a hely elegendő, bár a külső méret alapján kicsit nagyvonalúbb térérzetre számít az ember. A középső, harmadik utas ellen szól az ülőlap párnázása, a padlómerevítő nem túlzottan magas, a konzolra nemcsak USB port, hanem 220-as konnektor is jutott. A szépen kárpitozott csomagtartó 570–1726 l-es, álpadlós, az üléstámlák 40:20:40 arányban dönthetők. A rakodóperem magas.

Mind a két képernyő 12,3 colos. Sport üzemmódban pirosra vált a műszerek színezése, a számok nagyobbra állíthatók, ha valaki rosszabbul lát
Mind a két képernyő 12,3 colos. Sport üzemmódban pirosra vált a műszerek színezése, a számok nagyobbra állíthatók, ha valaki rosszabbul lát

 

BYD DOLPHIN

Egyszerűek, de kényelmesek az ülések. Nagyok az ajtózsebek, a dekoráció itt is fémhatású, matt felület
Egyszerűek, de kényelmesek az ülések. Nagyok az ajtózsebek, a dekoráció itt is fémhatású, matt felület

Motor, erőátvitel

Manapság egy újonnan fejlesztett 3,3 l-es, soros hathengeres turbódízel üdítő jelenség, igaz ennél is van villamosítás. A 254 LE-s gázolajost 48 V-os könnyű hibrid rendszer támogatja 17 LE-s villanymotorral, az energiát lítium-ion akku tárolja. A dízel hidegen sem zajos, sőt a hat cilinder kimondottan szépen szól, bár alacsony fordulaton terhelve mindig hallható egy kis teherautós krákogás – ami nekünk kifejezetten tetszett. A nyomaték bőséges (550 Nm 1500-2400/perc), az erőből mind a négy kerékre jut.

Hatalmas burkolat alatt forog a hosszában beépített dízel. A 3,3 l-es gép messze nincs „kihegyezve” a 254 LE-s teljesítménnyel, bőven lehet még benne tartalék
Hatalmas burkolat alatt forog a hosszában beépített dízel. A 3,3 l-es gép messze nincs „kihegyezve” a 254 LE-s teljesítménnyel, bőven lehet még benne tartalék

A nyolcfokozatú, bolygóműves automata váltó nem a legélesebb kés a fiókban, vannak ennél ügyesebben működő szerkezetek is, ahogy a hibrid rendszeren szintén lehet még finomítani. Részterhelésnél a motor akár nagyobb sebességnél is leállhat rövid időre (pl. országúton), az újraindítás azonban szinte mindig érezhető és jellemzően pici megtorpanást is tapasztalni. Ami viszont elképesztő, az a fogyasztás: az 545 km-es tesztkörre tankolt 27 liter – ami 4,9 l/100 km-es átlag – hihetetlen egy 1,8 tonnás, ilyen erős autótól. Utána rövidebb körön többet mentünk autópályán és városban, de akkor sem léptük túl sokkal a 6 l-t.

Vezetés, menettulajdonságok

A Mazda CX-60 biztos lábakon áll az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink felfüggesztéseken. A rugózás alapvetően komfortos, a csillapítás sem túl feszes, így a 20 colos kerekek nem rontják zavaróan a kényelmet. A 3,2 fordulatos kormány nem közvetlen, de pontos, a fék hatékony és a pedállal az erő is egyenletesen adagolható. A dízel CX-60 ideális utazóautó, csendesen suhanva, gázolajpárán élve falja a kilométereket, az erőtartalék minden ad hoc forgalmi helyzet megoldására elég. Nyolcadikban 90 km/h-nál 1300/perc a fordulat, itt padlógázra a váltó negyedikbe, majd rögtön ötödikbe kapcsol vissza. A 130 km/h erőlködés nélkül, 1900-as fordulattal futható. Ami újdonság volt számunkra is, hogy ha elkalandozik pár másodpercre a tekintetünk, az autó azonnal csilingel és felirattal ránk szól, hogy „figyelmetlen vezető észlelve”.

Lefényezték az olcsóbb modelleken feketén hagyott burkolatokat a lökhárítókon, a küszöbökön és a kerékíveknél
Lefényezték az olcsóbb modelleken feketén hagyott burkolatokat a lökhárítókon, a küszöbökön és a kerékíveknél

Felszereltség

A Mazda CX-60 Homura a négylépcsős komfortszint harmadikja, és amint már említettük, ennél feketék a külső díszítések és az alufelnik is. A 20,35 millió forintos alapár magában foglalja többek között a teljes LED világítást, a kulcs nélküli kezelést, a kétzónás automata légkondit, a 12,3 colos műszeregységet, a navigációs infotainment rendszert (12,3 colos képernyővel), a fedélzeti számítógépet, a vezeték nélküli telefontükrözést, a parkolóradarokat, a tolatókamerát, a Bluetooth kihangosítót, a head-up kijelzőt, a fűthető és szellőztethető első üléseket, a fűthető hátsó üléseket, a fekete bőrkárpitozást, a nyitható napfénytetőt, az elektromosan állítható üléseket és kormányoszlopot, a nyolc hangszórós audiorendszert, a tempomatot, valamint a legtöbb vezetősegédet.

BYD DOLPHIN

Innen feljebb már csak a 2,2 millió forinttal drágább Takumi van, ami mellőzi a sportos külsőt, ellenben csak ehhez jár adaptív LED fényszóró, elektrokróm külső-belső tükör, érintés nélkül nyitható csomagtartó, adaptív tempomat, első keresztirányú forgalomfigyelő, 12 hangszórós Bose hifi és fehér bőrkárpit.

 

Könnyű kihasználni a síkokkal határolt forma előnyeit. A 73 centis rakodóperem magas
Könnyű kihasználni a síkokkal határolt forma előnyeit. A 73 centis rakodóperem magas

Összegzés

A CX-60-ast korábban már dicsértük (Az Autó 2023/2.), ugyanakkor nekünk jobban tetszik ez a dízel, mint az elsőként próbált tölthető benzin-elektromos hibrid. Érdekes, hogy itt szintén az elektromos rendszer működésén, illetve a váltónál érezhető, hogy van hová feljebb lépni, de összességében ez a nagy Mazda is kiváló minőségű, tágas, kényelmes, jól használható és szabályszerűen vezetve elképesztően takarékos családi szabadidő-terepes.

A Mazda CX-60 műszaki adatai

Soros hathengeres, közvetlen befecskendezéses, közös csöves, turbós dízelmotor, elöl hosszában beépítve. Két felülfekvő vezérműtengely (DOHC), hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 3283 cm3. Furat x löket: 86,0×94,2 mm. Teljesítmény: 254 LE/187 kW (3750/min). Nyomaték: 550 Nm (1500–2400/min). Villanymotor teljesítménye, nyomatéka: 17 LE/12 kW, 153 Nm. 48 V-os akkumulátor szerkezete: lítium-ion. Nyolcfokozatú bolygóműves automata váltó, összkerékhajtás. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink felfüggesztés. Elöl-hátul hűtött tárcsafékek, ESP. Csomagtér: 570–1726 l. Üzemanyagtartály: 58 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4740x1890x1686 mm. Tengelytáv: 2870 mm. Gumiméret: 235/50 R20. Saját tömeg: 1799 kg-tól. Gyorsulás (0–100 km/h): 7,4 s. Végsebesség 219 km/h. Vegyes fogyasztás: 5,0 l/100 km. Tesztfogyasztás: 5,5 l/100 km. CO2: 128 g/km. Általános garancia: 6 év vagy 150 000 km. Védőszárny szolgáltatás: 1 év. Fényezési garancia: 3 év. Rozsdagarancia: 12 év. Szer­viz­ciklus: 20 000 km/1 év.
Ára: 20 350 900 Ft

Büszkén viselheti a „soros hatos” feliratot a CX-60 az első sárvédőin, jól sikerült az új dízel. Hátul az „e”a könnyű hibrid rendszerre, a „D” a dízelmotorra utal
Büszkén viselheti a „soros hatos” feliratot a CX-60 az első sárvédőin, jól sikerült az új dízel. Hátul az „e”
a könnyű hibrid rendszerre, a „D” a dízelmotorra utal

Előnyei

  • Tágas utastér
  • Kilátás
  • Kényelmes ülések
  • Általánosan jó minőség
  • Felszereltség
  • Utazási komfort
  • Fogyasztás

Hátrányai

  • Hibrid működés
  • Váltó

 

Paladár

Megjelent: Az Autó 2023/9.

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek