A Fat Boy-ról még az is hallott, aki soha nem motorozott életében, és az is elámul rajta, aki más motorra rá se néz. A nehéz és feltűnő cirkáló valójában nyugodt óriás, akár napi ingázó motornak is beválik.
Az új Softail vázat 2017-ben mutatta be a Harley, a név, és a felépítés története azonban egészen 1984-ig nyúlik vissza. Az eredeti Softail szerkezet, a sebességváltó alatt fekvő két rejtett rugóstaggal a klasszikus merev hátsó felfüggesztést utánozta, a tradicionalisták óriási örömére. Az új, sokkal kifinomultabb eszközökkel teszi ugyanezt, egyetlen, állítható előfeszítésű hátsó rugóstagja az ülés alatt dolgozik.
Az első Fat Boy-t 1990-ben mutatta be a Harley, a telekerekes, látványos sárga részletekkel megszórt szürke óriás hatalmas feltűnést keltett és nagy sikert is aratott. Az akkori Softail alapokra felépített gép formáit a márka legendás főstilisztája, a 2012-ben visszavonult Willie G. Davidson jegyezte. Willie G. korábban is időről-időre kirukkolt hasonlóan nagyhatású, de kis sorozatú modellekkel, ő a „felelős” az első gyári „chopperért” az 1971-es FX Super Glide-ért, és az 1980-as „csupa fekete” FXB Sturgis-ért is. A Harley már az első Fat Boy-nál is korábbi bevált receptjét követte: a lehető legtöbb már meglévő alkatrész felhasználásával „mixelt” új, radikális megjelenést. Ez a módszer ma is így működik a cégnél, az 1990-es Fat Boy igazából csak egy kicsit átszabott, és különleges részletekkel megbolondított másik modell, egy Heritage Softail volt. 1990-ben 4400 Fat Boy-t gyártottak, hosszú várólista gyűlt össze rá, ami az 1991-es Terminator 2 után – a filmben Arnold Schwarzenegger ugratott látványosakat eggyel – csak tovább nőtt.
A mai Fat Boy is „építőkészlet” motor: klasszikus új-Softail alapok, látványos részletekkel, és kicsit túlhangsúlyozott kerekekkel. Korábban kétféle motorral is meg lehetett rendelni, a 2017-ben bemutatott új nagy léghűtéses V2-es, a Milwaukee Eight 107 és 114 köbcolos, 1760 és 1868 köbcentis változatával. De olyan kevesen választották a kisebbet, hogy 2021-ben azt törölték is a Fat Boy választékból.
Az eleve alacsony, könnyen átléphető szerkezet nehéz, menetkész tömege 317 kiló, és az alacsony ülés miatt a lábbal tolatás, vagy parkolói manőverezés sem egyszerű, bár a váz kis sebességeknél is egészen kezes. A széles alutárcsás kerekek lassú menetben rontják a kezelhetőséget, az alacsony kormány az ilyen manőverekhez széles, bár országúton vitathatatlanul kényelmes, és a megjelenésnek is jót tesz! A kezelés kulcsnélküli, ha a jeladó a zsebben, gombnyomásra éled az az erősen hosszúlöketű V2-es. Vibrációi – különösen a Harley korábbi motorjainak ismeretében – alapjáraton is megdöbbentően visszafogottak. A hengerenkénti kétgyertyás, négyszelepes, szívócső befecskendezéses, de változatlanul OHV-vezérlésű motorhoz alapáras az olajhűtő. A legenda szerint a Harley motorkonstruktőrei még simább járásúra hangolták volna, de a vaktesztek még a bemutató előtt kiderítették, hogy a törzsközönség azért ennél többet vár, hát meghagytak egy kicsit a remegésből.
Menet közben mindebből csak akkor érezni valamit, ha 1500/perc környékén terheljük a motort, igaz ilyenkor legalább kicsit öblösebben szólnak az egyébként már-már bántóan csendes gyári kipufogók. A nyomatékleadás hidegen is egyenletes, a nagyobb – vezérlésében is más hangolású, hosszabb löketű és nagyobb furatú – motor a kisebbnél sokkal jobban tolerálja az alacsony fordulati terhelést, szívesebben húz fel a mélyből. A tisztán elektronikus szabályozású gázmarkolat kicsit túlérzékeny, főleg elinduláskor, amíg a motor hideg, erre figyelni kell. Már 2000/perc körül felkapcsolva is vehemensen tol, a hatfokozatú váltó kapcsolókarja hosszú, és hosszú utakon is jár, határozott mozdulatokkal kell csattogtatni, de szépen veszi a fokozatokat, egyedül az ürest nehéz megtalálni, amíg hideg (és időnként melegen is csak többedjére sikerült). A hatodik rettenetesen hosszú, 100 km/h-nál 2300/perc a fordulatszám, a Fat Boy visszakapcsolás nélkül is szépen indul innen meg; rugalmassága nem lélegzetelállító, de a nagy motor hangaláfestésével nagyon élvezetes. Országúton csak akkor kell visszakapcsolni, ha 1600/perc alá esik a fordulatszám.
A fékek finoman adagolhatók, nem különösebben erősek viszont teherbírók, jó velük együtt élni. A tükrök kicsik, és a látóterük is szűk, a nagy műszer alsó harmadába zsúfolt apró monokróm kijelzőt (itt lapozható elő a fordulatszám, a fogyasztás és a hatótáv is), főleg erős napsütésben nehéz leolvasni, és nem is esik a látómezőbe. A Fat Boy, softail vázból adódó jó egyenesfutását lerontják a széles (elöl 16, hátul 24 centis) kerekek, szívesen követi a hosszbordákat, és a lassú, szűk fordulókban is figyelni kell: eleinte úgy érzi a motoros, hogy gyorsan „beesik” a gép eleje, de aztán ha megszokja, már nem okoznak gondot a mélyre döntött lassú ívek sem.
A Fat Boy lassúmeneti stabilitásának záloga, a kuplung finom csúsztatása (az érzékeny markolat miatt óvatos gázkezeléssel) és a hátsó fék finom adagolása. Az előre tolt lábdeszkák kényelmesek, a fékpedál hatalmas, a rendszer nem intergrál működésű, azaz a pedál csak a hátsó, a fékkar pedig csak az első féket működteti. A 180 centi felettiek is jól ülnek a nyeregben, a széles fotel hosszú távokon is kényelmes. A széles kerekek gördülési zaja azonban már közepes sebességeknél is hallható, ez szokatlan motoros élmény, a szélvédelem teljes hiányával a legkellemesebb utazótempó 100 km/h körüli, de 130-ról is szépen gyorsít tovább a Harley.
Műszaki adatok
V2-es, szívócső befecskendezéses, levegő-olaj hűtésű, OHV-vezérlésű benzinmotor keresztben beépítve, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1868 cm3. Furat: 102,0 mm, löket: 114,3 mm. Kompresszió: 10,5:1. Teljesítmény: 95 LE/70 kW. Nyomaték: 155 Nm (3250/min). Hatfokozatú váltó, hátsókerék-hajtás fogazott szíjjal. Elöl teleszkópvilla, hátul lengővilla egy központi rugóstaggal. Dupla, acél bölcsőváz. Elöl-hátul tárcsafék, elöl négydugattyús, hátul kétdugattyús féknyereg, ABS. Üzemanyagtartály: 1892 l. Hosszúság x ülésmagasság: 2370 x 675 mm. Tengelytáv: 1656 mm. Saját tömeg: 304 kg-tól. Gumiméret elöl: 160/90 R18. Gumiméret hátul: 240/40 R16. Fogyasztás: 5,5 l/100 km. Tesztfogyasztás 4,1 l/100 km. CO2: 129 g/km. Általános garancia: 2 év, km korlátozás nélkül. Védőszárny szolgáltatás: 1 év. Szervizintervallum: 8 000 km vagy 1 év.
Ára: 20 911 Euro (nettó)