A nyolcas Volkswagen Golfot a normál ötajtós után könnyű hibrid kombiként is kipróbáltuk.
A Volkswagen Golf története 1974 óta íródik, de a Volkswagennél csak közel 20 évvel később, 1993 tavaszán gondoltak arra, hogy akik kompakt kombit szeretnének, azok lehetőleg ne vegyenek Ford Escortot, Opel Kadettet, vagy mást. Ekkor, a harmadik generációval jelent meg az első Golf Variant, amely időközben az alapváltozatok közé verekedte be magát és minden modellváltásnál újjászületik. Az éppen egy éve próbált (Az Autó 2021/1.) nyolcas is kapható már ilyen puttonyos kiadásban.
A Volkswagen Golf Variant: karosszéria
Erre a kategóriára jellemző, hogy a kombik méretben jócskán lekörözik az alapjukat adó három- és/vagy ötajtós társaikat, és így van ez a Golfnál is. A Variant tengelytávja 50, teljes hosszúsága 349 mm-rel több az ötajtósénál, előbbi szinte teljes egészében a második sor lábterét növeli. Szemből csak a tetősínek árulkodnak, hogy kombival van dolgunk, míg oldalról a B oszloptól hátrafelé figyelhetők meg változások.
Az enyhén lejtő tetővel mellőzték az unalmas, cipős dobozra emlékeztető formát, nagyobb a hátsó túlnyúlás is, a karosszériát lezáró D oszlop pedig nem olyan vaskos, mint alapesetben (az ötajtóson) a jellegzetes C. Jó hír, hogy a Volkswagen Variant rakodópereme alacsonyabb, 67 helyett itt csupán 59 centi magasra kell felemelni a csomagokat, az ajtó elektromosan is nyílhat-csukódhat.
Utastér
Belül az első sorban nincs semmi újdonság a korábban elmondottakhoz képest, illetve annyi, hogy az automata váltós kiviteleknél apró pöcökké zsugorodott a markolat. A rend tetszett: a vezető jobb kezéhez közel, logikusan, egymás alatt sorakozik a start-stop gombja, a P rögzítő, az irányváltó, az elektromos rögzítőfék és az Auto Hold kapcsolója. Ezeken kívül fizikai gombokat csak az ajtókon és a kormányon találni, utóbbiak kezelése szerintünk jobb, mint a más Volkswagenekben (pl. az Arteonban) próbált érintős megoldásúak. A nyomogatós világításvezérlőt nem szükséges piszkálni, Auto állásban mindent elintéz, a távfényt ügyesen, időben kapcsolgatja, nem vakítja el a szembejövőket – maguk a LED-es fényszórók is hatékonyak és rossz időben szélesebb fénycsóvával világítanak.
A műszerek vetítettek, többféle grafika választható, a színek (az infotainment kijelzőjén is) a beállított – jelen esetben 30 féle – hangulatfényhez igazodnak. Ez utóbbira több időt pazaroltak a tervezők, mint kellett volna (egyszínű, kétszínű, sávos, tervezett színtémák, egyéni beállítás), inkább egy rendes, nem pedig kényszeresen menübe száműzött légkondi vezérlőn, valamint a kényelmetlenül használható csúszkás felület megvilágításán kellett volna gondolkodni.
A fedélzeti rendszer egyébként nincs túlbonyolítva, de az okostelefonokra hajazó szisztéma igényel némi tanulást; a főmenü oldalai kézmozdulattal (érintés nélkül) is lapozhatók, az egyszerűbb használhatóságért a légkondit és a vezetősegédeket dedikált gombbal is elérhetjük. Minket zavart a műszeregységet és a 10,0 colos érintőképernyőt magába foglaló lakk fekete plasztik keret tükröződése; az ujjnyomatok, a por ellen napi szinten kell küzdeni, hű társunkkal, a mikroszálas kendővel.
A vezetőnél széria a szerényebben felszerelt Lifehoz pluszpénzért megvehető komfortülés, a memóriánál és az elektromos mozgatásnál is fontosabb a szabályozható támlaív, valamint a 495–555 mm között állítható ülőlap. A manapság divatos SUV-okhoz képest az üléspozíció mély (az ülőlap talajtól mért magassága 460–540 mm), de a kilátás – különösen előre – jó, a kormányoszlop tág határok között mozog, a pozitív képbe csak a szűk pedálrend rondít bele: a fék kerülhetett volna távolabb a gáztól.
A helykínálat szellős, sem széltében, sem magasságban nem szorít a Golf és a személyes holmiknak is jut elegendő tároló – itt újfent dicsérjük a szövettel bélelt ajtózsebeket. Hátul nagyobb a lábtér, mint az ötajtósban, a belmagasság a mérésünk szerint gyakorlatilag változatlan (965 mm), az üléstámlákra három-három kenguruzsebet varrtak, a kartámasz pohártartós, az ajtókon itt is hangulatfény dereng, egyedül dekorációra nem futotta. Középen magas a padlómerevítő, a lábtérbe benyúló konzolra szellőzők és USB C töltők kerültek (a háromzónás légkondi széria), a pad két személyre formázott.
A Volkswagen Golf Variant aduásza az ötajtóssal szemben egyértelműen a kisebb hangárral vetekedő csomagtartó, amely alapból 380 helyett 611 l-es és az osztottan dönthető üléstámlákkal jelentősen, 1642 l-ig bővíthető (az előd hetes Golf Varianté 605–1620 l volt). Az álpadló alá mankókerék is kerülhet.
A Volkswagen Golf Variant: motor, erőátvitel
A 48 V-os könnyű hibridek benzinmotorjai eTSI jelölést kapnak, az 1,5-ös négyhengeresből 130 és 150 LE-s választható, nekünk most a szerényebb jutott. Valóságos bűvészdobozról van szó: Miller-ciklus, közvetlen befecskendezés, változó vezérlés, változó geometriájú turbó és részterhelésnél hengerlekapcsolás is szerepel a repertoárban. A generátoros startstop működése észrevétlen, ahogy a kéthengeres üzem is csak a műszerek között felvillanó feliratból derül ki; a motorfék nélküli lendületből gurulásnál (vitorlázásnál) szokatlan, hogy a motor autópálya tempónál is leáll(hat), amit a fordulatszámmérő mutatója jelez.
Ezt a hajtásláncot hétfokozatú, duplakuplungos robotváltóval kínálják a németek – kézi egyáltalán nincs –, a működése gyors, kézzel is pöcögtethető, a hajtás az első kerekeké. A normál 1.5 TSI-vel tavaly 6,1 l-es fogyasztást mértünk, most a nagyobb és nehezebb, automata könnyű hibriddel úgy lett 6,3 l/100 km a tesztátlag, hogy sokkal többet mentünk városban, jellemzően hidegebb időben. Ha nyugodt stílusban, egyenletes tempóban haladunk, akkor országúton 5,0 l alá menni sem művészet, a 45 l-es tankkal ilyenkor 900 km fölötti valós hatótáv adódhat.
Vezetés, menettulajdonságok
A Volkswagen Golf Variant vezetése nem tartogat izgalmakat, sem kellemetlen meglepetéseket. A technika ehhez mérten egyszerű, elöl a kategóriában sztenderdnek számító McPherson, hátul csatolt lengőkaros a felfüggesztés, a kényelmes rugózás és a csillapítás összhangja remek, a 17 colos alufelnikre húzott /45-ös gumikkal a menetkomforton még éppen nem esik csorba. A 2,5 fordulatos kormány pontos, bár érzetre a szokásos sterilség említhető, a négy tárcsafék hatékony. Problémák ívmenetben sincsenek, a vezetősegédek közül azonban túlbuzgó a sávtartó és a frontális ütközésre figyelmeztető.
Visszatérve a fékezésre, az adaptív rekuperáció hamar megszokható – és szerintünk megszerethető. A Golf automatikusan igazodik az előtte haladó jármű tempójához, ezzel is töltve a hibrid rendszer akkumulátorát, míg az adaptív tempomat figyelembe veszi a navigáció adatait. Ennek alapján lassít a kanyarok, a körforgalmak előtt (ezeket elhagyva visszaáll a beállított sebességre), figyel a táblák jelzéseire, valamint a lakott területekre is. A 130 LE-s teljesítmény untig elegendő a hétköznapok során (0–100 km/h: 9,4 s, 213 km/h), hetedikben 90-nél 1800, 130-nál 2600/perc a fordulat; a gázt padlóig taposva a DSG váltó szempillantás alatt negyedikbe kapcsol vissza, a gyorsítás azonnal érezhető. Az erő 1500-től lineárisan érkezik, a 200 Nm csúcsnyomaték szokatlanul alacsony 1400/percnél jelentkezik. A zajok (motor, gördülés, menetszél) csak visszafogottan jutnak be a kabinba, a Golffal a hosszú utak megtétele sem fárasztó.
A Volkswagen Golf Variant felszereltsége
Itthon sorrendben Life, Style és R-Line kivitelekben választható „józan” Variant, a 320 LE-s, összkerekes Variant R teljesen más kávéház. Igazából már a belépő Life is tartalmazza a legszükségesebb dolgokat (lásd az adatlapon), a Style többek között némi dekorációval, okosabb fényszóróval, háromzónás légkondival, komolyabb infotainment rendszerrel, komfort vezetőüléssel és 16 helyett 17 colos alufelnikkel ad többet. A 10,8 milliós alapár a „szalonba belépve” rögtön 800 ezerrel csökkenhet, de a fennmaradó tízmilliós nagyságrend még az általánosan jó minőség ellenére is nehezen értelmezhető összeg egy hagyományos, kompakt családi kombi esetében.
A teszt konklúziója voltaképpen ugyanaz, mint tavaly: a nyolcas Golf kombiként sem okoz csalódást, sőt vitathatatlanul praktikusabb az ötajtósnál, miközben kényelme, vezethetősége nem igényel kompromisszumot, ahogy a könnyű hibrid fogyasztása is kedvező. A 21. századi digitális részleteket, így az állandó képernyő- és kapcsolóbökdösést azonban meg kell szokni, ez alól nincs kibúvó.
A Volkswagen Golf Variant és legfőbb konkurensei
Adatlap: Volkswagen Golf Variant Style
Karosszéria, felfüggesztés
+ Általános kidolgozási minőség
+ Beszállás
+ Kilátás (elöl)
+ Helykínálat
+ Ülések kényelme
+ Kacattartók száma
+ Nagy csomagtartó
+ Alacsony rakodóperem
+ Utazási komfort
+ Biztonságos menettulajdonságok
– Érintőkapcsolók erőltetése
– Légkondi kezelése
– Tükröződő dekoráció
Motor, erőátvitel
+ Karakterisztika
+ Váltó
Biztonság
+ Hatékony fék
+ Adaptív rekuperáció
+ Vezetősegédek alapáron
Költségek
+ Fogyasztás
+ Várható értéktartás
+ Felszereltség
– Ár
Geosits Pál
Megjelent: Az Autó 2022/1.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!