Barion Pixel

Teszt: Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Comfort Style Tech – Benzintemető?

A legtöbb Toyotából a hibrid az alap, a dízelek kihalófélben, így az egyetlen kérdés: maradt esélyük a normál benzineseknek? Erre is kerestük a választ.

A legtöbb Toyotából a hibrid az alap, a dízelek kihalófélben, így az egyetlen kérdés: maradt esélyük a normál benzineseknek? Erre is kerestük a választ.

 

A Toyota Yaris Crossban nem csak az arányok, a formai részletek is mások, így első pillantásra nem tűnik a Yaris leszármazottjának
A Toyota Yaris Crossban nem csak az arányok, a formai részletek is mások, így első pillantásra nem tűnik a Yaris leszármazottjának

Ma már egyetlen komoly gyártó, amelyiknek fontos az európai piacon való jelenlét, nem engedheti meg, hogy ne kínáljon a kisautók között (a B szegmensben) SUV-ot, vagy crossovert. Kivételt képeznek a prémiummárkák, mert náluk a méretkategória alsó határa jellemzően a kompakt C szegmens, ez alá – egyelőre – csak az Audi merészkedik. A SUV-ok globális elterjedését többször is taglaltuk, a Toyota térhódításáról pedig ebben a lapszámban, a Corolla Cross bemutatójában (a 20–21. oldalon) is szót ejtünk. A Yaris Cross-szal kapcsolatban tehát nem az volt a kérdés, hogy megszületik-e, hanem az, hogy mikor – a normál mini egy év fórt kapott a szabadidő-terepestől.

A Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic: karosszéria

A Toyotánál tanulnak a hibákból, a korábban unalmasnak tartott autókat kiradírozták a kínálatból, és a Cross sem dobja föl a könnyen lecsapható magas labdát, hogy ötlettelenül felpumpált Yaris. Műszakilag csak az azonos padló (GA-B) és a változatlanul 2560 mm-es tengelytáv a rokonság, ezen kívül a formai részletekben is eltérő crossver minden irányban centikkel kerekedik a kisautó fölé. A Cross szögletesebb, ezáltal maszkulinabb jelenség, a tervezők most sem a hűtőmaszknál, sem a hátsó sárvédő domborításánál nem estek túlzásba, az arányok harmonikusak. Az ajtók alsó műanyag burkolatai részben takarják a küszöböket, ez szerencsés, de az már nem, hogy a hátsó ajtók nem tárhatók szélesre, maga a rés is keskeny, így a be- és kiszállás hátul kényelmetlen.

 

BYD DOLPHIN

Maradt a kisautó 2560 mm-es tengelytávja és az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés is. A hasmagasság 170 mm
Maradt a kisautó 2560 mm-es tengelytávja és az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés is. A hasmagasság 170 mm

Utastér

A vezetőülés lapjának magassága (560–610 mm) a „földszintre” leengedve éppen ott van, ahol a Yarisban már a kakasülő, elöl a nyílás méretével sincs probléma, itt könnyen mozoghatunk. Az ajtón rossz helyen van a belső kilincs, nekünk valahogy nem állt kézre, ugyanakkor a kemény műanyagok mellett örültünk a textilburkolatnak. A felül ujjal benyomhatóan puha felületű pult a Yarisból kacsint ránk, de a részben vetített műszeregység más (ilyen van a Corollában is). A légkondi csak manuális, ám egye fene, mert a három tekerőgombbal olyan magától értetődő a kezelése, hogy le sem kell rá pillantani.

 

Nincs túlbonyolítva a vezető környezete, a bőrkormány markolata ideális. A műszeregység közepe 7,0 colos LCD panel, a 9,0 colos középső képernyő káváján (balra) fizikai gombokkal kezelhető a főmenü, a hangerő és a telefontükrözés
Nincs túlbonyolítva a vezető környezete, a bőrkormány markolata ideális. A műszeregység közepe 7,0 colos LCD panel, a 9,0 colos középső képernyő káváján (balra) fizikai gombokkal kezelhető a főmenü, a hangerő és a telefontükrözés

A kormánygombok kezelése toyotás múlt nélkül is hamar tanulható, ellenben abnormális, hogy külön, ráadásul kizárólag menükből szabályozható a műszerek és a központi kijelző fényereje. További zavaró tényező, hogy az automata rendszer túlzott érzékenysége miatt a nappali-éjszakai képváltás gyakori (és lassú) mutatvány. Széltében-hosszában érzetre nagyjából a Yaris tágasságát kapjuk – bár számszerűen a Cross a nyerő –, az első ülések egyszerűek, de kényelmesek, a lapjuk lehetne hosszabb (480 mm).

A kormányoszlop tág határok között mozog, jó a pedálrend is, a magasan ülő vezetőnek összességében nincs rossz dolga. A kilátás egyik irányba sem tökéletes, de a Comfort már tolatókamerával segít, a Tech csomagban pedig radarok is vannak. A középen magasra emelt, 9,0 colos érintőképernyőn futó online infotainment vezeték nélkül tud kapcsolódni okostelefonokhoz, ez a felhasználói lehetőség dedikált gombot is kapott, ami jelzi a fontosságát.

BYD DOLPHIN

A főmenő könnyen áttekinthető, a funkciók elérése nem furfangos. A felhőalapú navigáció 4 évig díjmentesen frissíthető és hasonlóan okos, mint a telefonos Waze: jelenthetünk útközben észlelt eseményeket, elküldhetjük az útlezárásokat, a forgalmi változásokat. A Cross könnyen belakható, számos, ugyanakkor nem nagy tároló van mindenfelé, a középső kartámasz – ha útban van – felhajtható, a kesztyűtartó átlagos és nem hűthető. A sok kemény műanyag ellenére a minőségérzet megvan, pontosak az illesztések, nincsenek zörgések.

 

Elöl kényelmesen elférni, hátra nehéz bejutni és már 180 cm fölött szűk a hely, hosszában és magasságban is
Elöl kényelmesen elférni, hátra nehéz bejutni és már 180 cm fölött szűk a hely, hosszában és magasságban is

Hátul rövidebb (470 mm-es) az ülőlap, a támla meredek, 175-180 centis vezető mögött még éppen elfér a hasonló termetű utas, e fölött már szorítani kezd a kabin. Nem sok dolognak örülhetünk: nincsenek zsebek az üléstámlákon, nincs szellőző, nincs USB port, nincs középső kartámasz, egyedül a félliteres palackunkat tudjuk az ajtózsebbe tenni, illetve a vékony textilt a hátsó ajtóról sem spórolták le – ez is valami.

A divat mellett a Cross erős ütőkártyája a sima Yaris-szal szemben a nagyobb csomagtartója. A tér ugyan kissé zegzugos, a rakodóperem pedig 10 centivel magasabb (760 mm), de 286–947 helyett 397–1097 l-es. Variálni a 60:40 arányban osztott hátsó támlákkal éppen úgy lehet, az álpadló viszont trükkös: nem kemény anyagból készült, egy táska súlya alatt összeomlik.

A Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic: motor, erőátvitel

Ha egy Toyota hibrid, az manapság már olyan természetes, hogy a japánok elkezdték leszedni a modellekről a Hybrid feliratot. A dízelnek nincs jövője a márkánál, a kínálat jellemzően tölthető hibridekkel és akkumulátoros villanyautókkal fog bővülni, egyedül a benzinmotor tartja a frontot. A Crossból is van ilyen: a magas kompressziójú szívó 1,5-ös három hengerből merít 125 LE-t 6600/perc fordulaton. Mivel az autó nem nehéz, a dinamikával nincs gond (0–100 km/h: 10,9 s, 180 km/h), ellenben az erőforrás lehetne kulturáltabb, ha úgy tetszik kevésbé nyers, mert van némi rezonancia, a haladáshoz pedig pörgetni kell (a 153 Nm magasan, 4800-5000/percnél tetőzik), és ekkor belép a képbe a zaj is.

 

Míg a hibridben szívócső-, itt közvetlen befecskendezéses a változó vezérlésű, turbó nélküli háromhengeres
Míg a hibridben szívócső-, itt közvetlen befecskendezéses a változó vezérlésű, turbó nélküli háromhengeres

A váltó tetszett, a rövid karral pontosan megvezetve, kis erőkifejtéssel bolyonghatunk a hat fokozat között, ráadásul, ha megnyomjuk az iMT feliratú gombot, az elektronika gázfröccsöt ad a visszakapcsolásoknál – ez élménynek sem rossz. Időközben túl vagyunk a hibrid próbáján is és annyit előre elárulhatunk, hogy fogyasztásban jobb a „kétéltű”. A gyári vegyes WLTP adat a benzinesnél 5,6-6,3 l, mi ennek a tetejét hoztuk a mért 6,4 l/100 km-rel, ám hozzátesszük, sokat mentünk országúton, több városi használattal 7,0-7,5 l körül alakult volna az eredmény. Ezzel a motorral összkerékhajtás nincs, csak a hibridhez (külön villanymotorral), pluszpénzért csak a váltót cserélhetjük le fokozatmentes automatára.

Vezetés, menettulajdonságok

Magasabb építése ellenére a Crosst hasonló vezetni, mint a sima Yarist, ami alapvetően kellemes emlékeket hagyott bennünk. A technika egyszerű az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztéssel, de ebben a szegmensben ne várjunk csodát, meg aztán, a célnak ez a „setup” is megfelel. Az autó mozgása feszes, az ívmenet stabil, a kasztni kanyarban nem billen nagyokat, ennek árát azonban a menetkomfortnál fizetjük meg, a rugózás és a csillapítás nem kényeztet különösebben.

 

Jó a pedálrend, az automata távfény külön kapcsolót kapott (balra). Rossz helyen van a kilincs, az ajtózseb formája nem előnyös. Elektromos a rögzítőfék és van Auto Hold
Jó a pedálrend, az automata távfény külön kapcsolót kapott (balra). Rossz helyen van a kilincs, az ajtózseb formája nem előnyös. Elektromos a rögzítőfék és van Auto Hold

A 2,7 fordulatos kormány kicsivel közvetlenebbnek tűnt a Yarisénál, hasonlóan pontos irányítással és az elektromos szervókra jellemző steril érzettel. A négy tárcsafék hidegen-melegen egyformán meggyőző, s itt nincs a lassítás elején generátoros villanyfék, ami sokszor kellemetlen jelenség a hibridekben és a villanyautókban. Hatodikban 90 km/h-nál 2300-at, autópályán (130-nál) 3300-at forog perecenként a főtengely, van némi erőtartalék; a zavaró motorhangot már említettük, a beszűrődő menetszél és a gördülés zaja legfeljebb átlagos.

Kis túlzással persze, de a Toyota diszkriminál, mert akinek benzines Yaris Cross kell, az csak Active és Comfort kivitelt választhat (az Active csak kéziváltóval él), utóbbihoz pedig kizárólag Business, Tech és Style csomagok párosíthatók. Más nincs, a nívós felszereltségeket, a legmodernebb holmikat a hibrideknek tartogatják, így emiatt a benzinesben nem lehet többek között automata légkondi, Mátrix-LED fényszóró, head-up kijelző, JBL hifi, 360 fokos kamera, többféle vezetősegéd és napfénytető sem.

A Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic felszereltsége

A felszereltséggel könnyebb trükközni, mint az árakkal és ez lehet a benzines Cross előnye a hibriddel szemben. Bár az új autók elképesztő mértékben megdrágultak az utóbbi években, a kisautók piaca még mindig az árérzékenyebbek közé tartozik. Márpedig ez a legdrágább benzinmotoros kivitel annyiba kerül, mint a belépő (Active) hibrid, míg egy szintre hozva őket 1,2 millióra rúg a hibrid többlete.

 

Befelé 800 mély, a kerékdobok között 1000 mm széles a csomagtartó. A műanyag tálca alatt van az álpadló, de az anyaga nem merev
Befelé 800 mély, a kerékdobok között 1000 mm széles a csomagtartó. A műanyag tálca alatt van az álpadló, de az anyaga nem merev

A tartalmi különbség tehát mindenképpen a normál benzines mellett szól, a fenntartási költsége – ami elsősorban a fogyasztása – magasabb ugyan, de mivel ugyanazt az üzemanyagot kell tankolni, az árelőnyt kb. 95-100 ezer km után tudja a hibrid ledolgozni (500 forintos benzinnel, átlagosan 2,5 l-rel magasabb vegyes fogyasztással számolva). Mindez csupán száraz matek, a lényeg, hogy a Toyota egyelőre még kínál alternatívát és mivel a hibrid hajtáslánc is eme háromhengeres erőforrás köré épül, nem tudunk olyan súlyos érvet, amivel bárkit lebeszélnénk a normál benzinesről.

 

A Toyota Yaris Cross rakodópereme magas. A hibrid csak 750 kilós fékezett utánfutót húzhat, a benzines vontatmánya viszont 1350 kg lehet
A Toyota Yaris Cross rakodópereme magas. A hibrid csak 750 kilós fékezett utánfutót húzhat, a benzines vontatmánya viszont 1350 kg lehet

 

A Toyota Yaris Cross és legfőbb konkurensei*

A Toyota Yaris Cross és legfőbb konkurensei*

 

Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Comfort Style Tech adatlapja

Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Comfort Style Tech

 

Karosszéria, felfüggesztés

+ Kényelmes beszállás (elöl)
+ Küszöböt takaró oldalborítás
+ Rakodóhelyek száma
+ Helykínálat (elöl)
+ Általánosan jó minőség
+ Biztonságos menettulajdonságok
+ Pedálrend
– Beszállás (hátra)
– Helykínálat (hátul)
– Kilátás
– Hiányzó hátsó szellőzők
– Hiányzó rakodók (hátul)
– Kis teherbírású álpadló
– Menetkomfort

Motor, erőátvitel

+ Pörgős karakter
+ Váltó
+ iMT funkció
– Motorhang

Biztonság

+ Nyolc légzsák alapáron
+ Vezetősegédek alapáron

Költségek

+ Várható értéktartás
+ Felszereltség
– Korlátozott komfortszint

 

Krepsz Zoltán

Megjelent: Az Autó 2022/2.

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!

 

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek