A kompakt egyterűek között két méretosztály is létezik, a kisebbek között a Volkswagen Golf Plus lehet az egyik titkos favorit.
Az egyterűek másfél évtizede még sikert hoztak az autógyártóknak, mára leáldozóban van a csillaguk, helyüket a szabadidő-autók vették át. Az ötös Golfra épülő Plus változat is jó gondolatnak tűnt, hiszen a kompakt külső egy mérettel nagyobb belső teret rejt. 2004-től tíz éven át készült két generációban, nagyon hasonló fizimiskával. A kipróbált példányt a kevés hibával bosszantó, de elég vérszegény 1,6 l-es benzines hajtja, és ahhoz képest, hogy 276 ezret futott, parádés állapotban megmaradt.
Karosszéria, utastér
Átlagos oldaltartásúak és kemény tömésűek az első ülések, a térkínálat tágas, a vezető jobb térde/sípcsontja sincs veszélyben, bár a középkonzol nem keskeny. A felhasznált anyagok szépek, zömük kemény, de a műszerfal tetejére jutott egy nagy puha felület is. A gondos karbantartásról árulkodik, hogy lényegében újszerű a belső, a burkolatokon nem látszanak használati nyomok, még az ajtóbehúzók vagy a festett ablakemelő kapcsolók sem koptak meg, a bőrvolán és váltógomb felülete is csak fényes. Menet közben semmi sem zörög vagy nyikorog, nagyon egyben van az autó. A középkonzol nincs túlbonyolítva, a rádió és klíma kezelése egyszerű.
s elég szűkek a hátsó ajtók zsebei
Nem nagy a kesztyűtartó, az első ajtózsebek viszont azok (a hátsók ellenben keskenyek). Sok kisebb-nagyobb kacattartó, pohár- és flakontartó veszi körül az utasokat. A hátsó lábtér igazán grandiózus, ha a tologatható második sort a hátsó végállásnál rögzítjük. Szellős a fejtér is, s ha nem lenne a gátként meredező középső padlómerevítés, a középen ülő utas sem panaszkodhatna. Az 1/3-2/3 arányban osztott ülések támlája több ponton rögzíthető, és egyszerűen le is dönthető (elfektetve nem lesz teljesen vízszintes a felület). A csomagtér padlója mélyen van, a nagy cuccokat nem könnyű beemelni, az alapból 395 literes koffer fedele kellően magasra emelkedik.
Motor, erőátvitel
A 102 lovas, 1,6 l-es benzines szépen jár (csak minimális remegést érezni alapjáraton), s nem éppen csendes üzemű, a 148 Nm csúcsnyomatéktól sem várhatunk dinamikus gyorsításokat. De hogy az 1,3 tonnás autó azért valahogy menjen, rendkívül rövidre vették a váltóáttételeket: 90 km/h-nál forog 3000/percet a motor ötödikben. Így már városban jó ez utóbbi fokozat, de sztrádán zavaróan hangosan morajlik a négyhengeres, amely 2500/perctől válik élénkké.
Maga a kézi váltó egyébként precízen és finom mozdulatokkal kapcsolgatható. Vegyes üzemben 8-10 l/100 km közötti fogyasztás a reális. Az olajfogyasztás eddig az előírásokon belül maradt, 30 ezrenként kapott friss kenőanyagot a motor. A klímakompresszort már cserélték (típushiba), ahogy a hűtőt is, és váltófelújításon szintén átesett már a tesztautó.
Vezetés, menettulajdonságok
Elektromos szervós kormánya háromfordulatos, közvetlensége megfelelő, visszajelzései csekélyek, középállásba jól visszatalál. A rugózást kellően komfortosra hangolták, ezzel együtt kanyarban sem ügyetlen, orrtolása nem túlzó. Csak a nagyobb keresztbordáknál üt jelentősebbet az autó, a kátyúkezelés sem rossz. Egyenesfutása rendben van, négytárcsás fékrendszere elég gyengén teljesít. A szélzaj sztrádatempónál már erős, de a menetzajok összességében visszafogottak. A futóművek felől nem hallatszik kopottságra utaló kopogás.
Vegyük vagy ne?
A Golf Plus-szal általában nagyon elégedettek gazdáik, az autó kevés hibával bosszant, jól összerakott és megbízható társ. Az alapfelszereltség viszont (a VW-től megszokott módon) elég szegényes, így aki használtak között válogat, inkább a gazdagabb kivitelek között keresgéljen (Comfortline, Perfekt), bár az ellátmány sok esetben ezeknél sem teljes (lásd a tesztautót, ahol hiányzott a középső kartámasz). Az alkatrészek nem drágák hozzá, értéktartása átlag feletti. A cikkben is említett klímakompresszor-meghibásodás a kor Golf-alapú modelljeinél rendre előfordul (Audi A3-tól a Skoda Octaviáig egyaránt), de ha ezt letudtuk, utána jellemzően nem lesz gond ezzel a felszereléssel.
Melyik motorral?
Alapból az 1,4 l-es, szívó benzinessel jött a Plus, de ezt a 75 lovas egységet inkább kihagynánk, hiszen még a 102 lovas 1,6-ossal is küzd az autó. Utóbbi egyébként a benzinesek közül a leginkább ajánlott tartóssága okán (helyette kínálták még a gyártás második felétől elérhető 1.4 TSI-t, de a láncnyúlásos baj ezt is érintette, valamint a közvetlen befecskendezéses, de szívó 1.6 FSI-t és 2.0 FSI-t, ám ezeket is inkább elkerülnénk). A dízelek közül az 1.9 PD TDI örök darab (90 és 105 LE-vel is), a 2.0 PD TDI-nél a PD-elemekkel lehet gond. A kézi váltók általában nem sok gondot okoznak, és az „olajos” DSG is tartós, ha ügyelnek a karbantartására.
Előnyei
– Tágas utastér
– Jól variálható hátsó tér
– Kényelmes futómű
– Tartós motor
– Biztonságos menettulajdonságok
– Sok rakodóhely
– Jó összeszerelési minőség
– Megbízható üzem
Hátrányai
– Vaskos A- és C-oszlop
– Kissé hangos motor
– Túl rövid váltóáttételezés
– Iszákos motor
– Gyenge fékteljesítmény
(a tesztautónál)
– Mélyre tett csomagtérpadló
Volkswagen Golf Plus műszaki adatai
Hengerűrtartalom [cm3]: 1595
Teljesítmény [LE/kW (1/min)]: 102/75 (5600)
Nyomaték [Nm (1/min)]: 148 (3800)
Átlagfogyasztás [l/100 km]: 8-10
Gyorsulás (0–100) km/h [s]: 12
Végsebesség [km/h]: 180
Hosszúság x szélesség x magasság [mm]: 4205x1760x1580
Tengelytáv [mm]: 2580
Csomagtartó [l]: 395–1450
Gumiméret: 205/55 R16
A tesztautót a Gablini Használtautó Plusz biztosította.
Megjelent: Az Autó 2018/10.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!