Levélírónk autója közel fél éve sokat áll a szervizben, pedig most különösen nagy szüksége lenne rá.

Mikortól indul a garancia?
2018. március 6-án vettem át új autómat egy márkakereskedésben. Pár nappal korábban 2018. február 26-án ők műszakiztatták, így ez a dátum szerepel a forgalmi engedélyben is. A kocsira 4 év garancia járt. Ennyi idő alatt azonban csak 20 000 km-t futott, tehát a kötelező szervizek nem a futásteljesítmény, hanem a kocsi kora alapján történtek. A negyedik éves szervizlátogatás így 2022. február 26-án lett esedékes, amit a műszerfal piktogramjának felvillanása is jelzett nekem.
Sajnos február elején súlyos betegséget diagnosztizáltak nálam, így a napjaimat az orvosokhoz és a vizsgálatokra járás töltötte ki, ezért csak 2022. február 29-én tudtam szervizbe menni, autómat a szervizelés után visszakaptam, állításuk szerint kifogástalan állapotban. Viszont ahogy kifordultam a műhelyből, 100 m után újra megjelent a szerviz-figyelmeztetés a műszerfalon. Egészségi állapotomra tekintettel inkább a haza utat választottam. Másnap telefonon jeleztem a szerviznek a dolgot – azt mondták, ha arra járok, vigyem be az autót és „kiütik” belőle a jelzést.
Két nap múlva vissza is mentem, de a jelzést nem tudták eltüntetni, új időpontot adtak, majd egy napi vizsgálat után sem találták meg a hiba okát. Azt mondták, több napra lenne szükségük, meg is állapodtunk egy új időpontban, két nappal későbbre. Pár napi vizsgálódás után telefonáltak, hogy megvan a baj: a fényszórómodul. Mivel nem volt nekik raktáron, akkor nem tudták kicserélni, ráadásul az autóra szükségem is volt, elhoztam, ugyanis megnyugtattak, hogy ettől függetlenül használhatom. Ez volt április 4-én.
Két nap múlva orvoshoz kellett mennem, de az autót már kinyitni sem tudtam, nemhogy elindítani.
Végül trélerrel kellett a szervizbe szállítani április 11-én.
Legközelebb 19-én hívtak, hogy az akkumulátor ment tönkre, cserélni kell. Megbíztam a szervizt a cserével, de közben megoperáltak, így abban maradtunk, amint egészségi állapotom engedi, elhozom az autót. Május 20-án mentem el érte, de kis várakozás után közölték, hogy picit többet kell várnom, mert közben újra lemerült az akku (amit most cseréltek), és meg kell várni, amíg feltöltik. A feltöltés után azt mondták, hogy mégsem tudom elvinni, mert újra előjött az alapprobléma: a szervizlámpa a műszerfalon.
Hazajutásomat megoldandó cserautót adtak, amit két hét után visszaadtam, mert nagyon kényelmetlen volt a friss műtéti sebbel. Közben csak telt az idő és többszöri megkeresésemre is mindössze annyit tudtak mondani, hogy nem tudják mi a hiba, pedig már az importőr is foglalkozik az esettel. (Megjegyzem az autón 14 hónapos korában már volt egy garanciális akkucsere, amikor hasonló volt a probléma a szervizjelzéssel, de a csere megoldotta a bajt.)
Július 7-én hívtak, hogy megvan a baj oka: a motorirányítás számítógépe a rossz, azt kell kicserélni. Azóta nem kaptam semmilyen értesítést, az autó még mindig a szervizben áll, tehát április 11. óta nincs autóm! Közben elkezdődött a kezelésem, a lakhelyemtől 70 km-re és minden alkalommal fizetnem kell, hogy el tudjak jutni oda!
Mikortól indul a garancia: a vásárlástól vagy a forgalmi kiállításától? Számíthatok-e valamilyen jóvátételre a sok kellemetlenségért, ami nem csak az anyagiakra értendő? Kötelezhető-e a gyártó jogi úton valami ellentételezésre?
Név és cím a szerkesztőségben
Dr. Kovács Kázmér ügyvéd, Az Autó jogi szakértője válaszol
A választ azzal kezdeném, hogy olvasónk szerint az autóra „4 év garancia járt”. Ez a garancia – más szóval jótállás – azonban nem jogszabály alapján „jár”, hanem azért, mert azt az eladó az adásvételi szerződésben a jogszabályi kötelezettségén túlmenően vállalta. Ebből azonban az is következik, hogy a szerződés valamennyi rendelkezésének ismerete nélkül nem lehet állást foglalni arról, hogy az eladó által önként vállalt garancia milyen többletjogosultságot jelent a vásárló számára.
Előfordulhat ugyanis, hogy ennek alapján a díjmentes javításon kívül más jogosultság, például elállás már nem illeti meg. Elméletileg az is felmerülhet, hogy a törvényi szabályozásból eredően érvényesíthető akár az elállási igény is, mert igaz, hogy a szavatossági igény új autó esetén 2 év alatt évül el, azonban ez az idő „nyugszik”, amíg a jogosult a hibát nem észleli. Amennyiben az átadástól számított 6 hónapon túl jelentkezik a hiba, a vásárlónak kell bizonyítania azt, hogy a meghibásodás (eredete) már a teljesítéskor is fennállt.
Nehéz bizonyítási helyzetet teremtene, ha erre tenne kísérletet (igazságügyi szakértő bevonásával) olvasónk. A szakvéleményből tükröződő bizonytalanság esetén ugyanis az elállási jog már nem illetné meg. A leírt szélsőséges esetben azonban, amikor ilyen hosszú időn keresztül képtelen a szerviz a hibát elhárítani, álláspontom szerint a Ptk. más rendelkezéseihez is érdemes nyúlni, és felmerülhet a kártérítés lehetősége az eladói szerződésszegésre való hivatkozással.
Az ugyanis aligha vitatható, hogy szerződésszegésnek minősül egy olyan új gépkocsi értékesítése, amelynél 20 000 km után a nem baleseti eredetű meghibásodást ilyen hosszú idő alatt sem tudják kijavítani. Ha elfogadjuk ezt, akkor is tovább kell lépni, mert nem elég azt igazolni, hogy az eladó szerződést szegett, azt is igazolni kell, hogy ezzel az eljárásával – a károsulti kárenyhítési kötelezettség figyelembevételével – milyen kárt és milyen összegszerűséggel okozott.
Ez az adott ügy tényállásától függ, így például abban az esetben, ha külföldi munkavállalás miatt valaki értékesíteni kívánja a gépkocsiját, a reális vételár és az ilyen körülmények között elérhető alacsonyabb vételár különbözetét jogszerűen igényelheti. Lényeges azonban, hogy a szerviz csere gépkocsit biztosított, ezért kártérítés igénylése esetén a tulajdonosnak választ kell majd adnia arra is, hogy csereautó használata mellett ez a helyzet mennyiben sértette az érdekeit. A garancia egyébként a gépkocsi átvételének napjával indul.
Megjelent: Az Autó 2022/10.