A Peugeot-Citroën-ből kinőtt, és az Opel után a Fiat-Chrysler-t is bekebelező óriáscég, a Stellantis fontolva halad. Bár 2030-ra 50%-os tisztán elektromos arányt ígér, a belső égésen is dolgozik még. Frissen bemutatott soros hathengeres benzinese főleg Amerikának szól, ez a Stellantis Hurricane 3.0.
A nagy és általános villamosítási lendületben a Stellantis a józanabb utat járja. Miközben folyamatosan fejleszti tisztán elektromos hajtásait, a hibridekről sem mond le, nagy amerikai V8-asait pedig előbb fokozatosan kisebb turbós benzinesekkel igyekszik kiváltani. A cég Hurricane motorcsaládjába tartozó új, 3,0 l-es soros hathengeres is ezért született.
A Hurricane és a Giorgio elnevezés ugyanazt a motorsorozatot jelöli, csak előbbi az USA-nak, utóbbi pedig Európának készül. A gyártási helyek egészen 2021-ig nem különültek el ennyire határozottan. Európában is gyártottak Amerikába szánt motorokat, de tavaly óta, letisztultabb a kép.
Felépítése:
A család alapja az a 2016-ban bemutatott csupa könnyűfém szerkezetű, közvetlen befecskendezéses, hosszúlöketű és turbós négyhengeres benzines. Alfákban, Jeepekben és Maseratikban is dolgozik már jó ideje. Az alapkivitelben 200 LE-s gép 84 mm-es furata és 90 mm-es lökete változatlanul költözött át a friss fejlesztésű 3,0 l-esbe. Két plusz hengerrel megtoldva így 2993 köbcentisre nőtt. Kifejezetten a gyártás egyszerűbbé és olcsóbbá tétele miatt választották a V helyett a soros felépítést. Így a meglévő négyhengeres alapszerkezetéből lehetett kiindulni.
Hurricane 3.0 Twin Turbo:
A Stellanis Hurricane 3.0 Twin Turbo blokkja is alumínium, hengerfalainak anyagát közvetlenül, plazmaszórással viszik fel, ez olcsóbb és egyszerűbb is a hagyományos préselt acélhüvelyes megoldásnál. A főtengely a hajtókarokkal együtt kovácsolt acél, a szintén kovácsolt dugattyúk alapanyaga pedig természetesen könnyűfémötvözet. A hengerfej lényegében a négyhengeresének megnyújtásával született, a nagynyomású (350 bar) közvetlen befecskendezés hatlyukú fúvókái az égésterek középvonalába porlasztanak. A két felülfekvő vezérműtengely üreges, és hidroformázással készül, a hengerenkénti négyszelepes, mindkét oldalon folyamatosan változó vezérlés szelephimbái görgősek, a szelephézag-kiegyenlítés hidraulikus, a kipufogószelepek szára pedig (a jobb hűtés érdekében) minden változatban só töltésű. Kiegyensúlyozó tengelyre, a soros hatos felépítéséből eredően eleve tökéletes tömegkiegyenlítése miatt nincs szükség.
Érdekesség, hogy az olajteknő is aluöntvény, szerkezete pedig olyan, hogy merevítő keretként erősíti a főtengely hosszú csapágysorát. A két, fix geometriájú turbó külön-külön három-három hengert tölt, a közös közteshűtőt a motor vízköre temperálja, a dugattyúkat pedig a terhelés és a fordulatszám függvényében motorolaj-sugarak hűtik alulról.
400 vs. 500 LE:
A hathengeres Hurricane kétféle teljesítménnyel készül, az alapkivitel is 400, de az erősebb 500 LE-s (nyomatéki csúcsuk 610 és 644 Nm), és nem csak a motorirányításuk programozásában különböznek. A gyengébb töltői 1,5, az erősebbé 1,8 báros csúcsnyomással dolgoznak, és utóbbiban egy helyett két nagynyomású, lánchajtású benzinpumpa is működik. A nagyobb töltőnyomás miatt a csúcsgép kompressziója alacsonyabb: 10,4:1 helyett 9,5:1. Elektronikus fordulatszám-leszabályozási határuk is eltérő, a kisebb teljesítménynél 5800, a nagyobbnál 6100/perc a maximum.
Mindkét motorban vízhűtéses az olajhűtő, egyformán 7,1 l a motorolaj mennyisége, azonos a változó (terhelésfüggő) szállítású olajszivattyú, és az is, hogy a dugattyúcsapszegeket gyémántkeménységű szénréteggel vonják be. A kipufogó gyűjtőcsövének hengerfej-közeli részére is jutott vízhűtő-köpeny, és mivel a startstop alapáras, a turbók „kínzásálló” görgős csapágyazása körül a hűtőfolyadékot leállítás után tovább keringető elektromos szivattyú szintén alapfelszerelés. A motorok hűtőrendszerében – teljesítményváltozattól függetlenül -, egyformán 18,4 l folyadék kering, kipufogógázaikat pedig háromhengerenként egy-egy, egyszerű háromágyas katalizátor tisztítja, részecskeszűrőjük egyelőre nincs, és hűtött kipufogógáz visszavezetést is csak a kisebb teljesítményű változatra szerelnek.
A hivatalos emissziós besorolásokat még nem közölte a Stellantis, de a legnagyobb Hurricane biztosan Euro6-képes, hiszen (várhatóan először Jeep-ekben) Európában is megjelenik új hibrid hajtásokban, még idén. Az USA-ban a nagy 5,7 és 6,4 l-es szívó V8-asok kiváltása a fő feladata, ezeknél átlagosan 15%-kal takarékosabbnak ígérik. Hamarosan más teljesítményváltozatok is megjelennek, egyelőre mindkét szinthez alapból jár a V8-asokhoz is alapáras nyolcfokozatú, bolygóműves automataváltó.
A motorról:
SZG