Opel Zafira
Az Opel Zafira az április 25-től gyártott második generációját piacvezetőnek szánja.
Első oldal
|
 | |
|
Jól felismerhető fizimiska, mintha nem is generáció-váltás, csak ráncfelvarrás lenne. Az alaktényező 0,33-ról 0,31-re csökkent | |
|
A több mint 1,4 millió darabban eladott első generáció utódja – ahogyan már lenni szokott – szinte minden méretében megnőtt. Ez most egyébként is szinte kötelező gyakorlat, az októbertől bevezetendő szigorodó gyalogoselütési biztonsági előírások eleve mintegy 110 mm-es hossznövekedést hoztak. A Zafira hosszban 150 mm-t, szélességben 59-et nőtt, magasságban is megnyúlt (belmagassága mindhárom üléssoron is), és osztálya leghosszabb (270 mm-es) tengelytávján gurul, de szélesebb az elülső és a hátsó nyomtáv is. Az alapok nagyon hasonlítanak az elődéhez, a padlólemez maga az új Astrából jön, ami majdnem megegyezik az előző Zafiráéval. A felfüggesztések – elöl a McPhersonok, hátul a csatolt lengőkarok – alapjaikban szintén az új Astráéi, de hangolásban és különösen a hátsó felfüggesztés csatolóelemének keresztmetszetében különbözik attól. A legfontosabb, hogy megkapta az Astra IDS Plus (Interactive Driving System) elektronikáját is. Ez a komplex elektronikus rendszer a lengéscsillapítás kerekenkénti szabályozásával automatikusan az útfelülethez és a vezetési stílushoz képes hozzárendelni egy sereg paramétert, így a blokkolásgátló, a kanyarodási fékrendszer vagy akár az alulkormányozás kivédésére is felkészített kitörésgátló hatásosságát. A Sport-változaton – sportállásba kapcsolva – a futóművet a csillapítással feszesebbre húzza, a gázpedál direktebb módon kisebb áttétellel adagolja a gázt.
Az előzőhöz képest megmaradt a Zafira-kép, az elülső lámpák alapvetően mások, a maszk, hátul a lámpák is azok, és a krómdíszítés mutat mást. A belső is az elődre üt, az anyagai finomabbak, a terv is jobban az Opel mai irányvonalát követi. A kapcsolók minősége szintén javult. Marad a jól bevált Flex 7-ülésrendszer, ami ki- és beemelés és szerelés nélkül engedheti meg egy személytől hétig az ülések variálását; a hátsó két ülés egyszerűen
|
|  |
|
Puha anyagokból finom és áttekinthető műszerfal, a felvitt képernyő még a navigációhoz is viszonylag jól szem előtt van. Fent látszik az üvegtető és a tárolódobozok egy része | |
|
belesüllyed a csomagtér padlózatába. A csomagtér padlózata a könnyebb megrakhatóság érdekében 40 mm-rel alacsonyabb, térfogata (5 üléssel 645 l) az elődéhez képest 45 literrel nőtt, raktere (csak az elülső üléssort meghagyva) 1820-ig tágítható, az extraként megvehető támla dönthető elülső utasüléssel, akár 2,71 m-es rakhossz is elérhető.
A motorválaszték szokatlanul gazdag, főleg a Fiattól átvett tagoknak köszönhetően. A négy benzinesből (lásd táblázatunkat) a 2,2 literes benzines a Fiattól jött, a nagyvonalú 3 motoros dízelpaletta az olaszoké. A benzinesek közül érdekes a 2,0 literes turbó két változata 200 és 240 LE-s teljesítménnyel, az utóbbi az ősszel érkező sportos OPC-t mozgatja majd, és jó tudni, hogy az 1,8-asban a szívószelepek változó vezérlésűek.
Ezt a parádés motororgiát bőséges váltópark egészíti ki. Az 1,6-os és 1,8-as ötfokozatú kéziváltóval, a 2,2 és 2,0 literes turbó és mindhárom 1,9-es CDDTI hatfokozatú kéziváltóval széria. Csatlakozhat a 2,2-es motorhoz négyfokozatú bolygóműves automata, és hatfokozatú automatával is megkapható a 120 LE-s 1,9 CDTI. A hatfokozatú kézi- és automata váltó a japán Aisintől jön.
|
 | |
|
Hátulról a vastag krómdíszítés a jellegzetessége. A hátsó felfüggesztés szintszabályozással is rendelhető. A kocsiszekrény 51 százaléka nagyszilárdságú acélból készül, a csavarodási szilárdság 30 százalékkal nőtt | |
|
A Zafira biztonságát a EuroNcap 5 csillagosra minősítette, a gyalogoselütési próbán már eléri az idén októberben életbe lépő javasolt előírásokat. Alapfelszerelése a vezetői és utasfrontlégzsák, az elülső oldallégzsák és a függönylégzsákpár, a kiakadó pedálsor, a hét hárompontos öv, a hét fejtámla (az elülső kettő aktív). Valamennyi modell tartalmazza az IDS-rendszert, a blokkolásgátlót, a kanyarfékrendszert, a pánikféket (a féklámpák aktív villogtatásával), külföldön pedig (például Németországban) a kitörésgátlót és a dízelmotorok részecskeszűrőjét is felár nélkül adják. Nálunk még alaptartozék – egyebek mellett – az elektromos tükörpár, az elülső ablakmozgatás, a sebességtartó automatika, az elektrohidraulikus szervokormány, valamint a távvezérelt központi zár.
A felszerelések választéka bőséges (csak szórakoztatórendszerből hatféle a választék), késve bár, de itt a kulcs nélküli ajtónyitó- és indítórendszer, a gombnyomásos indítás kevéssé fejlett (a gomb nyomva tartása nélkül nem csinálja végig az indítás folyamatát). Az alkalmazkodó világítás (Adaptive Forward Lightning) a sebességhez igazítja (megemeli) a bixenonos fényszórók vetítését, és a kanyarba is bevilágít. De van emelkedőn elindulást segítő, visszagurulást gátló rendszer is, guminyomás-ellenőrzés, elektromos, gyors szélvédő-páramentesítő. Ügyes ötlet a bluetoothos kihangosító rendszer, amire a telefont felcsatlakoztatva az a fedélzetről irányítható és a képernyőről leolvashatóvá válik. A különleges üvegtető a belteret világossá és optikailag tágassá teszi; a középső tetődudorban öt rakodóhely is van, elektromotoros függönnyel árnyékolható.
A Zafira öt változatban (Essentia, Enjoy, Elegance, Sport, Cosmo) lép piacra. Magyarországon szeptemberben, lapzártakor még nem ismert áron, és a 2,0 literes turbóval 240 LE-re fokozott igazán sportos OPC is jön majd később.
– surányi – A Zafira induló motorválasztéka
| 1.6 | 1.8 | 2.0 Turbo | 2.2 | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI |
Henger-/szelepszám | 4/16 | 4/8 | 4/16 |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1598 | 1796 | 1998 | 2198 | 1910 | | |
Kompresszióviszony | 10,5:1 | 10,5 | 8,8:1 | 10,0:1 | 18,0:1 | | 17,5:1 |
Furat x löket [mm] | 79,0×81,5 | 80,5×88,2 | 86,0×86,0 | 86,0×94,6 | 82,0×90,4 | | |
Teljesítmény [LE/kW(1/min)] | 105/77(6000) | 140/103(6300) | 200/147(5400) | 150/110(5600) | 100/74(3500 | 120/88(3500) | 150/110(4000) |
Nyomaték [Nm(1/min)] | 150(3900) | 175(3800) | 262(4200) | 215(4000) | 260/1700 | 280(2000) | 320(2000) |
Gyorsulás (0–100 km/h) [s] | 14,3 | 11,5 | 9 | 10,6 4A: 11,6 | 14,1 | 12,2 6A: 12,5 | 10,4 |
Végsebesség [km/h] | 176 | 197 | 228 | 200 4A:190 | 174 | 186 6A: 182 | 202 |
Fogyasztás [l/100 km] város | 9,4 | 10,3 | 13,3 | 11,3 4A: 11,6 | 7,7 | 7,7 6A: 7,8 | 7,8 |
Fogyasztás [l/100 km] városon kívűl | 6,1 | 6,4 | 7,3 | 6,4 4A: 6,7 | 5,1 | 5,2 | 5,3 |
Fogyasztás [l/100 km] vegyes | 7,3 | 7,8 | 9,5 | 8,2 4A: 8,5 | 6,1 | 6,1 | 6,2 |
Csomagtér [l] | 140/645/1810 |
Benzintartály [l] | 58 |
Hossz x szélesség x magasság [mm] | 4467x1801x1635 |
Tengelytáv [mm] | 2703 |
Saját tömeg/össztömeg [kg] | 1505/2075 | 1503/2080 | 1610/2175 | 1570/2135 | 1613/2180 | 1628/2205 |
Felfüggesztés | Elöl McPherson, hátul csatolt hosszanti lengőkarok, spirálrugókkal |
Kormánymű | Fogasléces (elektrohidraulikus szervóval) |
Fékek (elöl/hátul) | Tárcsa/tárcsa |
Gumik | 205/55 R16 |