Tesztnapló: Kia Sorento 2.5 CRDi EX

A Kia amerikai sztárja Európában is hódit.

 

Az autó terepen megközelíti a profi terepjárokat, országúton luxusautósan kényelmes. Tereptudásának kihasználásához gumicsere szükséges

A Kia új korszakának jellemző autója a Sorento, a szabadidőautó-jellegű gépnek nagyon jó terepező tulajdonságai is vannak.

Karosszéria, utastér

A nagy méret ellenére szinte kecses maradt az autó, harmonikus vonalakból, felületekből, elegáns megjelenést kap. A körben védő műanyag lapok és ívek a felsőkategóriás luxusautó másik énjét mutatják, s a terepjárásra alkalmas felkészültség optikai jelei. Az aljára tett pótkerék ellenére elhagyási szöge és szabad magassága az átlagosnál jobb. Az ötödik ajtó ablaka külön nyitható. A ködlámpa terepen törésveszélyes helyen van.

Jól átlátható, egyszerű műszerfal, jó pedálrend. Az összkerékhajtás a bal oldali kapcsolóval menet közben aktivizálható

Az ülések nagyon jól tartanak, kényelmesek, a csomagtér síkba hajtható, világítása különösen erős. Az ajtókban nyitásra jelzőfények égnek. A kesztyűtartó kicsi. A fejtámlák hátul csak 170 cm testmagasságig állíthatók fejtetőig. A beltér tágas, egyszerűségét hatásosan ellensúlyozzák a matt fautánzatú és alu betétek. Az átlépő küszöbök védettsége nagyon jó.

Motor, erőátvitel

A négyhengeres, 140 lóerős, közös csöves dízel könnyen viszi a nehéz autót, nem zajos és nem idéz elő feltünő vibrációt. A váltóáttételek és a motornyomaték harmonizálnak egymással. A fogyasztás a mérethez képest csekély.

Vezetés, menettulajdonságok

Nagyon jó az üléshelyzet, és valamennyi pedál erőszükséglete ritkán látható módon harmonizál egymással, s ez vonatkozik a pontos és könnyű váltóra is. A pedálok síkba rendezettsége kifogástalan, de a fékpedál útja kissé hosszú. Az autó kezelése személyautósan könnyű, nagyok a tükrei. Gyorsulása és végsebessége lehetne jobb is. A merev hátsó tengely ellenére úthibaelnyelése átlagon felüli, rugózása kényelmes. A hátsókerékhajtáshoz menet közben elektromos kapcsolással hozzá lehet kapcsolni az első kerekek meghajtását is, ugyancsak be lehet kapcsolni a terepváltót is. Ezzel és a korlátozott zárású automata hátsó diffizárral a Sorento meszsze jobb a szabadidőautók terepképességénél. A széria gumik elmaradnak a hajtáslánc tudásától.

Műszaki adatok

Négyhengeres, soros benzinmotor elöl keresztben beépítve. Két felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szelep. Hengerűrtalom: 1799 cm3, furat 81,6, löket 86 mm. Hengerenkénti befecskendezés. Teljesítmény: 122 LE/90 kW (5800/min). Nyomaték: 165 Nm (4000/min). Elöl-hátul McPherson-felfüggesztés. Elöl-hátul tárcsafékek, ABS. Négyfokozatú automata váltó, elsőkerékhajtás. Gumiméret: 195/55 R15. Csomagtér: 405 l. Üzemanyagtartály: 60 l. Hossz x szélesség x magasság: 4500x1725x1445 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1266/1720 kg. Gyorsulás (0–100 km/h): 10,7 s. Végsebesség: 184 km/h. Fogyasztás (városban/városon kívül): 12,5/7,1 l/100 km. Ára: 5 449 000 Ft

Előnyei

Hátrányai

+ Kényelmes, tágas beltér + Kényelmes rugózás, jó úthiba elnyeléssel + Ideális kezelési erőszükséglet + Csendes, takarékos dízelmotor + Jó terepjárási képességek + Elektromos hajtáslánckapcsolás + Jó ár/érték arányKözepes menettulajdonságok Kitörésgátló és tolatóradar nem rendelhető Kissé hosszú fékpedálút Hátul csak közepes testmagassághoz állítható fejtámlák

 

Felszereltség

Minden lényeges extra jár a kétfokozatú Sorento felszereléséhez, de tolatóradar és kitörésgátló nem is rendelhető, s az EX-ben nincs függönylégzsák.

Költség

Az ár/érték arány jó, az autó presztízse lassan növekedik, ez használ az értéktartásnak. Az autókat elégedett tulajdonosaik valószínűleg megtartják, a használtautó-piacon ritkák.

Az Autó2 újság 2004/1. számában megjelent cikk rövidített változata