Bemutató: Toyota Yaris

Az új Yaris 10 centivel hosszabb a korábbinál, Európának változatlanul Franciaországban gyártják.

Az új Yaris tengelytávja öt centivel hosszabb a korábbiénál

Az októberben hozzánk is megérkező harmadik Yaris-generáció Japánban már fut (ott hagyományosan Vitz a neve), de az európai sorok csak mostanában indultak. A szokásos júliusi modellévváltással kifutott a Toyota francia gyárából (Valenciennes, itt készül az összes európai Yaris 1999 óta) az előző sorozat, és megérkezett az új.

A cég büszke a legfrissebb Yaris megjelenésére, mert elmondásuk szerint a márka európai palettájának formai megújulását vetíti előre. A vonalak valójában nem teljesen újak, hiszen házon belül már több, Ázsiában és Amerikában forgalmazott modellről ismerősek, nálunk pedig itt van például a Verso, ami szintén ebbe a formasorba illik.

A műszerfal óráit, a Yaris-történelemben először nem a középkonzol fölé, hanem hagyományosan a vezető elé szerelték. A pult burkolata már a második felszereltségi szinten puha

Az új külső alatt a legfontosabb változás az új padló és vele a tízcentis hossznövekedés. A most 3885 mm-es kisautó ugyanolyan széles, mint elődje (1695 mm), de két centivel alacsonyabb (1510 mm). A tengelytáv öt centit nyúlt, ennek a hátsó utasok örülhetnek a legjobban, de a csomagtér is öblösebb valamivel: 272 helyett 286 l-es.

A nyomtávok alig változtak, és a futómű is a régi (elöl segédvázas McPherson, hátul csatolt lengőkaros), csak a csillapításon, a rugókarakterisztikákon és a szilentblokkokon igazítottak a hosszabb tengelytáv miatt. A kormányzás változatlanul tisztán elektromos rásegítésű, a vadonatúj utastér legnagyobb újdonsága a műszerfal. A Toyota felhagyott a középre szerelt óracsoporttal, az új pult hagyományos kiosztású. Minden beltéri elem friss, újratervezték az üléseket is.

A csomagtartó kicsit nagyobb, mint volt, az ötödik ajtó szélesebb lett

A motorok az elődből valók, de fogyasztásuk – és ezzel együtt emissziójuk is – csökkent, az alap a többszörös Év motorja-díjazott 1,0 l-es háromhengeres, hengerenkénti négyszelepes, szívóoldalán folyamatosan változó vezérlésű benzines (69 LE, 93 Nm), ehhez kizárólag ötsebességes kéziváltó kapcsolódhat.

A mindkét oldalon változó vezérlési időkkel operáló, szintén tizenhat szelepes 1,33 l-eshez (99 LE, 125 Nm) hatfokozatú kézi erőátvitel jár alapból, de a korábbi hatsebességes robotizált váltót hét előreprogramozott fokozatban is léptethető, fokozatmentes CVT váltotta le. Az egyetlen dízel a bevált, hengerenként kétszelepes 1,4-es, közöscsöves D-4D (90 LE, 205 Nm), alapáron hatsebességes kézi, felárért hatos robotváltóval.

A nagyobb benzines mindkét erőátvitellel kapható, a korábbinál gyorsabban indító startstopos kivitelben is. Az új Toyota Yaris októberben érkezik meg a hazai márkakereskedésekbe, de már megrendelhető, a négy légzsákos, háromajtós belépőváltozat alapára légkondi nélkül 2 895 000 forint. SZG

Sajtóvideók a Yarisról.