Bizonyítvány: Hyundai Getz

A Hyundai kisautója csendesen belesimul az utcaképbe és a piacba, pedig használói rajonganak érte.

Sorozatunkban 100 tulajdonos véleményét gyűjtöttük össze autójáról

Karosszéria, utastér Dicséret A Getz karosszériájának illesztései pontosak, egyenletesek, fényezése időtálló és minőségi, jól bírja a gépi mosókat, s a műanyagok sem mattulnak gyorsan. Az utastér országúton is csendes, üvegfelületei viszonylag nagyok, ettől jól átlátható az autó. A szövetek tartósak, nem kopnak gyorsan, elöl a hely (szélességben és magasságban) még 180 centis testmagasság felett sem szűkös. A kezelőszervek könnyen járnak, használatuk egyértelmű, a műszerek egyszerű rajzolata jól olvasható, nincsenek zavaró tükröződések. A jól bővíthető csomagtartó ajtaja magasra nyílik, egyszerű a ki-berakodás. A pakolóhelyek praktikusak, sok tulajdonos szereti a műszerfal vezetőoldali része alatti polcot. Panasz A beltéri műanyagok rossz minőségűek, kopogósak, kemények, és már akár 20 000 kilométer után zöröghetnek. Túlságosan sok a komor, sötét színű felület, a kormány rossz fogású. A hátsó lábtér szűk, az első ülések nem tolhatók eléggé hátra. A középkonzoli fűtés-szellőzés állító gombokat túlságosan mélyre szerelték, a vezető keze ügyében és hátul lehetne több jól elérhető, kisebb rakodóhely. A korai darabok szélvédőragasztása eláll (fütyül a szélben, és be is ázhat), első fényszóróik párásodhatnak.

Futómű, fékek Dicséret – A Getz kanyartulajdonságai meglepően jók, az inkább feszes, mint sportos hangolást kedvelők rajonganak érte. A csillapítás így sem túlfeszített, az ívmenet semleges, a kormányzás rásegítő ereje városban különösen jó. A fékezési billegések kicsik, a felfüggesztések csendesek, a fékek átlagosak, az egyenesfutás nem érzékeny az oldalszélre. Országúti sebességekig csendes a futómű, a fékhatás jól adagolható, a pedálerő nem túlzott. Panasz – Rövid tengelytávja miatt a Getz rosszul viseli a kátyúkat, telepakolt csomagtartóval a farát érezhetően a kanyar külső íve felé tolja. A kormány középállása nem elég pontos, és szervójának ereje sem csökken eléggé a sebesség növelésével, így nagy tempónál pontatlan az egyenesmenet. A gördülési zaj 100 km/óra felett hirtelen felerősödik, a fékek nedvesen hangosak lehetnek.

Motor, erőátvitel Dicséret A benzinesek csendesek és takarékosak, különösen az alap 1,1-es (66 LE). Az 1,4-es (97 LE) sportos menetteljesítményekre is képes, és maximális terheléssel is dinamikusan viszi az autót, a váltó áttételezése, különösen az 1,4-esben illik a motorhoz. Az 1,5 literes közös nyomócsöves turbódízel nagyon nyomatékos, és a 4,0 l/100 km körüli átlagfogyasztás sem utópia vele. Valamennyi motor tartós, komolyabb típushibáik nincsenek. Panasz Az 1,1-es alapgép nyomatékszegény, 100 km/óra felett az előzésekhez gyakran harmadikig vissza kell kapcsolni. A dízel zajos, és járáskultúrája sem kifinomult, különösen alacsony fordulaton rázza a műszerfalat. A kizárólag az 1,4-es benzineshez kapható négyfokozatú bolygóműves automata rendszeresen feleslegesen túlhúzatja a motort, így nagyon megnöveli a fogyasztást. Ezzel a váltóval az autópályás menetteljesítmények is leromlanak. Az 1,4-es autópályán már hangos, a hátramenet a kéziváltókkal gyakran csak nehezen kapcsolható.

Költségek Dicséret A Getz minőségével általában elégedettek a tulajok, olcsón fenntartható, takarékos és üzembiztos autónak tartják. Jellemző, hogy a legtöbb Getz-gazda így nyilatkozott autójáról: „Sokkal jobb és megbízhatóbb, mint vártam”. Az autó ár-érték arányát kiemelkedően jónak ítélik. Panasz A szervizekkel jellemzően nagyon elégedetlenek a Getz-használók, véleményük szerint nemcsak lassúak, de „ügyetlenek” is. Óradíjaik magasak, és általában a hibafeltárás, az alkatrészbeszerzés és a javítás is nagyon időigényes náluk. Sok a meg nem talált hiba, a gyári alkatrészek drágák, utángyártott darab kevés van.

Bővebben az Az Autó 2009/4. számában  olvashat a cikk témájáról!