Focus-padlólemez az alapja a Ford alsó-középkategóriás szabadidő-autójának, a Kugának.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Ívmodell, amit az angol crossoverként definiál, egyetlen osztályba sem sorolható, ugyanakkor többféle kategória tulajdonságait olvasztja magába. Ez a Ford Kuga a gyár szerint, vagy csak egyszerűen sportos szabadidő-autó. Passzol ehhez Martin Smithnek, a Ford formatervező vezérének véleménye: a Kuga a futócipő alakját stilizálja. Ugyancsak ő mondja, hogy a megfizethető prémiumminőség volt a cél, ezt jól jelzik az igényesebb belső anyagok, a finom bőrök és a fényes felületek. A Ford a nagyok közül az egyik utolsóként érkezett ilyen modellel az alsó-középkategóriába, de logikus alapokkal lépett erre a laza talajra, ezt jelzi, hogy modelljüket két- és négykerék-hajtással is elérhetővé tették. A divatos szabadidő-karosszéria alapja a Focus 50 mm-rel növelt tengelytávú és 43 mm-rel növelt nyomtávú padlólemeze, annak első McPherson- és független hátsó összetett felfüggesztései. A négykerék-hajtás Haldex-kuplungja beavatkozás nélkül, a vezető tudta nélkül osztogatja a nyomatékot legfeljebb 50:50 százalékban az első és hátsó tengely között. Ehhez képest terepezésre is viszonylag jól felkészítették: kartervédős motorja előre akár 21, hátrafelé 25 fokos terepszögig kenéskiesés nélkül dolgozik, a gázlómélység 450 mm.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Az egységesített moduláris rendszer nemcsak a konstrukció tervezését és kivitelét egyszerűsítette le , de a gyártást is, ennekeredménye, hogy kizárólag a német saarlouisi gyárban készül majd, a Focus összes többi karoszszériaváltozatával. Az autó felépítésével arra is ügyeltek, hogy a nemzetközi biztosítói díjak a könnyített javítással alacsonyabban tarthatóak legyenek, ennek eszköze a két első műanyag sárvédő, ezek a kisebb koccanásokat alkalmasint sérülés nélkül is képesek elviselni.
A felszereltség kétféle. A Trend a fiatalosabb változat, ezt ellátmányával is jelzi, a drágább Titanium, akárcsak a többi Fordon a technós vonalat viszi, fémesebb díszítőelemeivel és műszaki felszereltségével is; összesen 10 színárnyalatból lehet majd választani. A felszerelés a végletekig bővíthető: üvegtető, guminyomásjelző, érintőképernyős navigáció, szinte minden rendelhető hozzá a kiegészítő csomagokkal. A belső egyébként az eleganciát, illetve anyagaival és kialakításával a sportos szabadidőjelleget egyaránt mutatja, a hátsó helyek alatt tárolók vannak, az üléspár 60:40 arányú előrehajtásával nyert tér a csomagtartó padlószintjével síkban marad. A hangszigetelés és rezonanciaszűrés kiemelt szerepet kapott, ennek eredménye, hogy az utastér teljes hosszában a hang felemelése nélkül lehet beszélgetni.
A gyártás egyelőre egyetlen motorral, az Euro4-es, részecskeszűrős, 136 lóerős, 2,0 literes, közvetlen befecskendezéses, közös csöves, turbós TDCi-vel indul. A 320 Nm-et már 2000-es percenkénti fordulaton leadja, de rövidebb ideig a túltöltés 340-re is felpumpálja, ezt pedig a hatfokozatú kéziváltó osztja el.
A Kuga-sorozat ezzel nem teljes, még idén megjelenik 2,5 literes, öthengeres, 200 lóerős benzinmotorral is, DSG-automata és kéziváltóval.
S. P.
Az Autó2 újság 2008/5. számában megjelent cikk rövidített változata