Az új 4,0 literes gázolajos a Mercedes legizmosabb személyautó-dízele.
A 2002-ben bemutatott E-osztály már túl van egy ráncfelvarráson, így várható, hogy hamarosan leköszön. Ehhez képest a stuttgarti motoros csapat úgy robotol, mintha a modell még ereje teljében lenne; igaz, azt sem igen titkolják, hogy a közelmúltban felújított V8-as dízel már sokkal inkább a 2009-2010-re ígért utódnak szól.
A hatalmas gép valódi célpiaca állítólag az USA, mert a Mercedesnél azt remélik, hogy az üzemanyagárak emelkedése és az emissziós normák szigorodása előbb-utóbb az amerikaiakat is dízelekbe ülteti. Ehhez képest az adalékanyagos redukciós katalizátoros és részecskeszűrős – kifejezetten a tengerentúli előírásokhoz igazított, extratiszta – Bluetec Mercik egyelőre csak a 3,0 literes V6-os gázolajossal futnak odaát.
A geometriai méreteit a 2003-ban bemutatott (260 LE, 560 Nm) V8-as dízeltől öröklő, csupa alu, hengerenkénti négyszelepes, harmadik generációs közös csöves befecskendezésű, hengersoronkénti turbós V8-ast túlzás nélkül bármelyik teherautó megirigyelhetné. Hangja morgó V8, alapjárata „fecskefarkú amerikai limósan” gurgulázó. Gombbal és indítóautomatikával kel életre, azaz elég megérinteni a hétfokozatú bolygóműves automata váltó választókarjának tetejébe ültetett mikrokapcsolót, az elektronika izzít és indít, ahogy és amikor kell.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A gyorsan üzemmeleg nagy dízel, mozdonynyi nyomatéka ellenére nem igazán bírja a nyugodt kocsikázást. A gázt finoman kezelve kelletlenül gyorsul (a pedál ellenállása is nagy), automatája nem szívesen vált 2000-2200/perc alatt, olykor feleslegesen kapcsol vissza, s ilyenkor zavaróan nagyokat ránt. A mérnökcsapat megelégelhette a motorfékhiányos Mercedes-automatákat kritizálók zaklatásait, mert a 420-asnak az alsóbb fokozatokban olyan erős a motorféke, hogy a bóbiskoló hátsó utas könynyen lefejelheti az első ülés fejtámláját. A gázt keményen taposva megváltozik a helyzet: a váltó ügyessé és gyorssá válik, kanyarok előtt villámgyorsan kapcsolgat vissza, jól felismeri az emelkedőket, magasabb fokozatokbéli észszerű motorféke pedig különösen jól jön a nagyobb lejtőkön. De az effajta használat nem igazán illik a 314 lóerős és 730 Nm (!) forgatónyomatékú dízelhez. Ilyen adatokkal, kis túlzással, egy barátságos, nyugodt működésű kétfokozatú váltóval is jól elboldogulna, úgy, hogy fordulatszáma sohasem emelkedne 2500/perc fölé.
Az autó a nagy blokk körül a régi, futóművének csillapítása és hasmagassága az utastérből szabályozható, fékei finomak és fáradhatatlanok, de kormánygépe megszokást igénylően túláttételezett, ez különösen városban zavaró. A tesztfogyasztás 10,2 l/100 km-re adódott.
SZG
Az Autó2 újság 2008/3. számában megjelent cikk rövidített változata.
Öröm: Nyomaték, motorhang, ülések, a kidolgozás minősége, fékek, világítás.
Bánat: Váltó, gázpedál, kormány.
Az Autó2 újság 2008/3. számában megjelent cikk rövidített változata.
Hengerűrtartalom: 3996 cm3; teljesítmény: 314 LE/231 kW (3600/min); nyomaték: 730 Nm (2200/min); gyorsulás (0–100 km/h): 6,1 s; végsebesség: 250 km/h; fogyasztás (város/ városon kívül/vegyes): 13,2/7,0/9,3 l/100 km; felfüggesztés elöl kettős keresztlengőkaros, hátul oldalanként több lengőkaros, multilink-rendszer; elöl-hátul belső hűtésű tárcsafékek, kitörésgátló, hátsókerék-hajtás; hosszúság x szélesség x magasság: 486x182x 148 cm; tengelytáv: 285 cm; csomagtér: 540 l.
Ára: 19 263 000 Ft
Az Autó2 újság 2008/3. számában megjelent cikk rövidített változata.