Majdnem 200 ló, stabil futómű, visszafogott megjelenés. A Clio RS bárárnybőrbe bújt…
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Renault-ék régóta komolyan gondolják a sportos utcai kisautó-építést, emlékezzünk csak, a több mint húsz éve bemutatott középmotoros R5-ösre. Most a Clio harmadik generációját utalták be a márka boszorkánykonyhájába. Faragtak rá két dögös lökhárítót, diszkrét küszöbtoldatokat, felpumpált és légbeömlővel megtűzdelt első s kicsit kiszélesített hátsó sárvédőket. Van még ültetett és keményített futómű, négy 215/45 R17-es Conti abroncs sokküllős alufelniken, és a belsőt is feltupírozták, igaz, csak annyira, hogy ne terelje el a figyelmet a lényegről, az RS képességeiről.
Gombnyomásra kel életre a kétliteres szívómotor, hangja tízből legalább kilences; egy pontot még hozzáadhatnánk, ha gázelvételkor jönne egy kis bugyborékolás is a dupla csőből, de ezt az élményt meghagyták a tuningolóknak.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Készséggel pörög fel a 197 lovas 16 szelepes, nem is várunk tovább, kapcsolás egyesbe, előttünk az aszfaltcsík! A városból kifelé ismerkedünk, fel-le kapcsolgatunk a hatgangos váltóval, egy-két nagyobb gáz, s az is hamar kiderül, nem epekőzúzó a keményített felfüggesztés. A kibérelt versenypálya bejáratánál már forr a vérünk, megkapjuk a zöld jelzést, indulhat a móka! Nincs turbós hátbaverés, de kárpótol, hogy 2000/perctől szépen erőre kap a négy henger, 3000-től pedig olyan vehemens a gyorsítás, hogy pillanatokon belül jön a 7500-as piros zóna; százig mindössze 8-at kell számolni. Hármas, négyes, közeleg a kanyar, tapossuk a Brembo féket, de minek: a futóművet nem lehet kihozni a sodrából, kikapcsolt kitörésgátlóval is csak a hangulat fokozódik, a veszélyérzet nem nő.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A kisebb sebességnél még érzéketlennek tűnő volán az autót hajszolva formába lendül, talán csak ülésből szeretnénk kagylósabbat: amikor az RS a fizikai törvények határait súrolja, a pilóta egy hajszálnyival több oldaltartásra vágyik.
Vége a száguldásnak, megyünk a város felé, ezúttal nem hajszolva; barátságos a motor, nem kell az állandó pörgetés. Ha vigyázva hajtjuk, beéri 100 km-enként 9 literrel is, de képességeit kihasználva további 6-8 litert könnyen leereszt a torkán. Ez persze nem riasztja el a lóerőbolondokat, akik kifejezetten örülhetnek a Clio RS 5,4 milliós árának, ezzel ugyanis nem sokan versenyezhetnek ebben a kategóriában.
Karner Miklós
Az Autó2 újság 2008/2. számában megjelent cikk rövidített változata
Motor: soros, négyhengeres, 16 szelepes benzinmotor
Hengerűrtartalom [cm3]: 1998
Teljesítmény [LE/kW (1/min)]: 197/145 (7250)
Nyomaték [Nm (1/min)]: 215 (5550)
Gyorsulás 0–100 km/h [s]: 6,9
Átlagfogyasztás (mért) [l/100 km]: 8,9
Végsebesség [km/h]: 215
Az Autó2 újság 2008/1. számában megjelent cikk rövidített változata