Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt nap zajlott az Autóklub újpesti szolgáltatóközpontjában október elején. Az első ízben megrendezett ecoMobilty Dayről helyszíni riportban számolunk be Az Autó olvasóinak.
Rengeteg kiállításon, kerekasztal-beszélgetésen és közlekedési problémákat taglaló összejövetelen vehettem részt az elmúlt esztendőkben, de egyik sem volt rám olyan nagy hatással, mint a MAK egész napos, ingyenesen látogatható fesztiválja. A színvonalas rendezvényen különböző területek elismert szakembereinek érdekfeszítő előadásait hallgathatta meg a közönség, majd a felszólalók pezsgő viták során ütköztették nézeteiket. Mindeközben bárki kipróbálhatta a parkban felsorakoztatott elektromos és hibrid autókat, valamint az árammal hajtott kerékpárokat, mopedeket és motorokat. Írásunkban a nap történéseit és a tanácskozások legfontosabb mozzanatait elevenítjük fel.
Elengedhetetlen a szakterületek együttműködése
Forradalmi változásoknak lehetünk szemtanúi, az elektromos autók térnyerése egyre nő. – fogalmazott Dr. Hatala József
A nap moderátora Bazsó Gábor volt, aki néhány személyes autóklubos emlék felidézésével adta meg az alaphangot, majd átengedte a pulpitust Dr. Hatala Józsefnek, a Magyar Autóklub elnökének.
– A MAK összes munkatársával együtt nagyon vártam ezt a napot, hiszen itt lehetőségünk nyílik arra, hogy érdemi eszmecserét folytassunk a fenntartható közlekedésről és a mobilitás jövőjéről. Örömömre szolgál, hogy körünkben köszönthetünk több szervezetet és járműforgalmazó céget, illetve képviselteti magát a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, ezáltal terítékre kerülhetnek a közlekedésszervezés és az infrastruktúrafejlesztés jelenkori kérdései. Fontosnak tartom kiemelni a budapesti közlekedés kapcsán, hogy a főváros 525 ezer négyzetkilométeres területe nem tud bővülni, így hosszú távon is ekkora méretű helyen kell megosztozniuk az autósoknak, gyalogosoknak, motorosoknak, kerékpárosoknak és mikromobilitási eszközöket használó honfitársainknak. Mindannyiunk elemi érdeke, hogy környezetvédelemi és biztonsági szempontból is élhetőbbé váljon Magyarország legnagyobb települése. Hozzáteszem, biztos vagyok benne, hogy a hagyományos gépkocsik hosszú ideig velünk lesznek még, viszont a villamos hajtásmód elterjedése a felhasználóktól és a szervizektől is új szemléletmódot követel meg. Meggyőződésem, hogy nélkülözhetetlen a párbeszéd az érintettek között, ezért is tartom fontosnak, hogy létrejöhetett ez a mai találkozó. Külön köszönöm, hogy Dr. Pintér Sándor belügyminiszter és Dr. Palkovics László technológiai és ipari miniszter is elfogadta felkérésünket, s vállalta, hogy védnöke lesz az Autóklub szervezte ecoMobility Daynek – nyitotta meg ünnepélyesen az eseményt Dr. Hatala József.
Az elnöki köszöntőt követően Dr. Földes Dávid, a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék Elektromobilitás kutatócsoportjának tudományos munkatársa lépett az emelvényre, aki a Zöld keréktől a felsővezetékig című előadással nyitotta meg a szakmai programot. A felszólalás egyik legérdekesebb része a töltőtelepítésekről szólt. A csoport évekkel ezelőtt készített egy tanulmányt arra vonatkozóan, hogy hány töltővel biztosítható az ország átjárhatósága. A kutatócsoport értékelte a főutak és autópályák mentén található pihenőhelyeket, s – különféle szempontok figyelembevételével – algoritmust dolgozott ki arra, hogy hová érdemes telepíteni a töltőket. Akkor átlagosan 150 km-es elektromos hatótávval számoltak és végül arra a következtetésre jutottak, hogy 70 töltőállomással biztosítható lenne az ország átjárhatósága. Ez persze nem azt jelenti, hogy nincs szükség többre, hiszen közben egyre csak nő a villanyautók száma, és azt is célszerű mérlegelni, hogy az egyes helyeken mekkora teljesítményű állomást építsenek ki.
Felkeltette a hallgatóság érdeklődését a társaság által létrehozott, zoldkerek.bme.hu címen elérhető honlap is, melyet kifejezetten azért alkottak meg a szakemberek, hogy segítsenek a járművásárlóknak a felhasználási célnak megfelelő hajtásmód kiválasztásában. A számológépként is működő felületen megadhatóak többek között az utazási szokások, a töltési lehetőségek, továbbá a család által vállalható költségek, s a beírt értékek függvényében kiderül, vajon a tisztán elektromos, a hibrid vagy a tölthető hibrid jár-e jól az ember, esetleg érdemes más megoldásban gondolkodnia.
Ebédidőben már sütött a nap, és sok kisgyermekes család is nálunk töltötte délutánját. A kicsik az akkumulátoros, távolról irányítható autókkal cirkáltak a főépület előtti térköves területen, a tinédzserek kerékpárokkal, a felnőttek pedig robogóval tettek próbát
Kétkeréken, négykeréken
Gondolatébresztő volt Dr. Földes Dávid prezentációja a buszhálózat elektromos átállásáról, valamint a közösségi közlekedési eszközök hálózatszintű töltési stratégiájáról, mely témáról később bővebben beszélt Szilassy Péter Ákos doktoranduszhallgató. Miközben a teremben előkészültek a mikromobilitásról folytatott beszélgetésre, körbejártam a szolgáltatóközpont parkját, hiszen közben ott is felpezsdült az élet.
Épp, hogy elfér a pilóta a SZEmission apró kabinjában. Az eco-Marathon győztes járgányát az elmúlt három évben folyamatosan tökéletesítették, műszaki megoldásait szinte teljesen áttervezték a győri diákok
Az épület bejárata mellett kisebb tömeg állt körbe egy apró, sárga járgányt, ami azonnal kíváncsivá tett. Nos, a győri Széchenyi-Egyetem alakulatának, a SZEnergy Teamnek bújt meg áramvonalas háromkerekűje az érdeklődők gyűrűjében. A mérnökhallgatók által megálmodott különlegesség arról ismert, hogy idén fölényesen megnyerte a Shell Eco-marathont, tudniillik 1 kilowattóra energiával világrekordot jelentő 284 kilométert tett meg. Délután egyébként előadást tartott Miklós Máté, a csapat oszlopos tagja, akitől megtudhattuk például, hogy három nagyhírű európai felsőoktatási intézmény, a milánói, a müncheni és a toulouse-i egyetem csapatát is maguk mögé utasították az asseni viadalon.
Elmaradhatatlan kellék a borulásszimulátor, amit itt is sok érdeklődő kipróbált. Képünkön Kovács László oktatási referens éppen azt magyarázza a hölgyeknek, hogy milyen érzés lesz fejjel lefelé lógni az ülésben
A kísérleti járművet csak kívülről nézhették meg az érdeklődők, ellenben néhány méterrel arrébb testközelből megismerhető, sőt ki is próbálható szériamodellek sorakoztak. Elhozta legkorszerűbb típusait a Kia, a Nissan és a Tesla, valamint képviseltette magát a Schiller Autó Család is, méghozzá elektromos Skodákkal.
A délelőtti kerekasztal-beszélgetésen a mikromobilitási eszközökről zajlott élénk eszmecsere. Képünkön balról jobbra Mile Tibor, a MAK Közlekedésbiztonsági Szakágának igazgatója, Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke, Kárpáti András a Park&Roll alapítója, dr. Földes Dávid, a BMGE tudományos főmunkatársa és Dalos Péter, a Budapesti Közlekedési Központ szakértője
– Éppen most gondolkodunk róla a feleségemmel, hogy érdemes lenne nyolcéves dízelautónkat elektromosra cserélni, hiszen leginkább városban közlekedünk, s csak sátoros ünnepek alkalmával
Bagaméri Zoltán előadása. A BEV Mobil szakembere egy BMW i3-at állított ki szemléltetési eszközként
ruccanunk ki vidékre – elegyedek szóba Kovács Istvánnal, aki épp az új Kia Niro áramos változatával szemez. Elárulja azt is, hogy még nem tesztelt e-autót, ezért is jött el a nyílt napra, bízva abban, mehet egy kört valamelyik típussal. Minden kívánsága így teljesüljön az életben, ugyanis pár perccel később szabaddá vált a vezetéstechnikai tanpálya, és indulhatott is a próbakörre.
Az előadások délután is folytatódtak, a hallgatóság megismerhette többek között az elektromos robogók legújabb nemzedékeit, a városi közlekedésben egyre fontosabb szerephez jutó rollerek világát, és azt is, hogy milyen terveket tartogat a Budapesti Közlekedési Központ a következő esztendőkre. A konferencia egy felettébb érdekes társalgással zárult, ugyanis az autózás jövőjéről, az alternatív és a belső égésű hajtásokról, valamint a járműipar kihívásairól beszélgetett öt szakember: Varga Zsombor, a Toyota Central Europe PR-vezetője, Bródi Sándor, a Kia Hungary EV menedzsere, Antalóczy Tibor, a Villanyautósok.hu főszerkesztője, Márgus Norbert, az ABB elektromobilitás üzletág specialistája és Mile Tibor, a MAK Közlekedésbiztonsági Szakágának vezetője. Örömünkre szolgál, hogy a rendezvény fontosságát ennyi szakmai szervezet támogatta, mind kiállítóként, mind pedig előadóként. Az ecoMobility Day pozitív visszajelzései is megerősítik, hogy közös munkával és gondolkodással választ találhatunk napjaink kihívásaira, a környezettudatos közlekedés, és élhetőbb városi közlekedés megteremtésére.
Önt is érdekli a jövő mobilitása és a fenntartható közlekedés? Gondolkodjon előre és spóroljon akár több tízezer forintot az Autóklub tagjaként! Részletek az alábbi linken: Fenntartható közlekedés? IGEN! – Magyar Autóklub (autoklub.hu)
Az ecoMobility Day idején a MAK Berda József utcai központja adott otthont az ADVES.moto negyedik elektromos motoros nyílt napjának. A főépület mögötti elkülönített pályán sokan ismerkedtek a villanyos kétkerekűekkel, a cég tanácsadói pedig szívesen válaszoltak a felmerülő kérdésekre
Kérjük, látogasson el az Autóklub Facebook-oldalára, ahol az összes előadást ide kattintva visszanézheti!
(x)