Tuningbemutató: Honda Civic Type S és Type R

A háromajtós Civic csak sport- és versenyváltozatban létezik.

Tuningbemutató

A fényszórók közötti plexiburát a Type R-en légbeömlő helyettesíti

Az ötajtós sziluettjét és méretadatait szinte tartó kupés Civic az eltérő ajtószámon túl számos apróságban is különbözik a meghökkentő formájú donortól. Meredekebbek a hátsó ablakok, 20 mm-rel nőtt a hátsó nyomtáv, természetesen újak az ajtók és az oldalelemek, s a lökhárítókat is átrajzolták. A „csak” sportos karakterű Type S-hez felszereltségtől függően 16 vagy 17, a jóval pályaközelibb Type R (racing) változathoz pedig 18 colos alufelnik járnak. Utóbbit kívülről a mélyebbre húzott és fényezett köténylemezek, a fényszórók közötti – az átlátszó bura helyére szerelt – hűtőrács, a piros Honda-logók, a vaskosabb hátsó légterelő, valamint a Type R-emblémás féknyergek különböztetik meg az S-től.

Az utastér hangulata az ötajtósé, a műanyagok zöme kemény, de nem kellemetlen. Mindkét elülső ülés „memóriás”: oldalsó karjukat felhúzva előre-, billenthetők, és csúsztathatók is, s csukáskor viszszatalálnak korábbi helyükre.

A Type R kagylóülései, a műszerfal és a padlókárpitozás alapáron bordó. Az alumíniumfejű, bőrszoknyás váltókar előtti „Type R” felirat alatt az autó sorszáma olvasható

Noha a Type S fekete Alcantara borítású székeinek is határozott az oldaltartása, a Type R-hez igazi versenykagylók járnak, oldallégzsákkal, s az elöl-hátul védő függönylégzsákokért sem kell felárat fizetni. A hosszú ajtók helyigényesen, de három akadóponttal nyílnak, a beszállási tér a hátsó sorban sem szűk, a 485 literes csomagtér a kompakt háromajtósok között kategóriabajnok. A 60/ 40 arányban dönthető hátsó ülések egy mozdulattal előrebillenthetők, a támla mozgását a lesüllyedő ülőlap is követi, a raktér így könnyűszerrel bővíthető az 1532 literes teljes méretre.

A szolidan sportos Type S kétféle 140 lóerős (benzin és dízel) motorral kapható, alapáron hatfokozatú kézi-váltó jár hozzájuk. A benzines (az ötajtósból ismert változó vezérlésű) 1,8-as, robotizált váltóval is kérhető. A 2,2 literes turbódízelesnek a benzinesnél jobb a gyorsulása, és takarékosabb is. A Type R-változat 2,0 literese nem csak a szelepnyitások idejét, de terheléstől függően a mélységüket is változtatja. A 201 lovas négyhengeres csupán egy lóerővel erősebb elődjénél, ám teljesítményleadása sokkal egyenletesebb.

A háromajtós alapkivitelének számító Type S sárvédője, küszöbe és a köténylemez műanyag pereme – az ötajtósokhoz hasonlóan – grafitszürke, a Type R-en ezek fényezettek

A szép hanggal és készséggel felpörgő versenymotor 6,6 másodperces százas sprintet és 235 km/ órás végsebességet ad.

Mindkét sportmodell az ötajtós (elöl segédkeretes McPherson-rendszerű, hátul torziórudas csatolt lengőkaros) felfüggesztéseit kapta. A Type S csak feszesebb rugókkal és lengéscsillapítókkal, valamint 20 mm-rel szélesebb hátsó nyomtávval operál, a Type R azonban 15 mm-nyi ültetést, merevebb padlólemezt, 225/40-es abroncsokat is kapott. Az elektronikus szervóval támogatott kormány 2,3 fordulatával igen direkt. A kitörésgátló (Type R esetében kikapcsolható) és ABS felügyelete alatt dolgozó tárcsafékek közül az elülsők belső hűtésűek, a Type S-nél 282, a Type R-nél 300 mm az átmérőjük, a hátsók egységesen 260 mm-esek.

Az S az azonos motorizáltságú ötajtós Civic-ekhez hasonló áron, az R 7,05 millió forinttól már a hazai kereskedőknél is megrendelhető. Utóbbiból kérhető az audiorendszert, a kalaptartót és néhány egyéb zajszigetelő elemet is nélkülöző – a szériaváltozatnál 40 kilóval könnyebb – versenykivitel is.

Katona Mátyás

Az Autó2 újság 2007/4. számában megjelent cikk rövidített változata

Képgaléria

Tekintse meg a Honda Civic Type S és Type R nemzetközi tesztvezetésén készült fotóinkat!

Az Autó2 újság 2007/4. számában megjelent cikk rövidített változata