A BMW kivárt, és a többségében Bosch-fejlesztésű biztonsági elektronikákat a sorozatgyártású bevezetés előtt saját szája íze szerint kiegészítette
Közhely, de tény, hogy autóink elektronikái az elmúlt néhány évben sokszorosan többet fejlődtek, mint az addig eltelt százban. A fejlesztők szerint ráadásul gyorsul az elektronikai és számítástechnikai fejlődés, így a technológiák tökéletesedésével mind bonyolultabb informatikai rendszerek állíthatók elő egyre olcsóbban. A BMW mindig is az ilyen fejlesztések élvonalában tevékenykedett, München környéki kutatóbázisain pedig már útra készek a következő néhány év, számítástechnikával gazdagon felvértezett autói.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A jövő elektrotechnikája is főként az autó irányításában, a balesetek megelőzésében és hatásuk csökkentésében vesz részt, de a kényelmi fedélzeti informatikai szolgáltatások fejlesztésével is foglalkoznak. Az utóbbiak között akad néhány olyan, eddig soha nem látott megoldás is, mint például a menet közbeni internetes zeneletöltésre alkalmas rádió, ami ráadásul külön képes tárolni az egyes használók kedvenc dalait és rádiócsatornáit, így egy kódkártya alapján a vezetőt felismerve automatikusan a hozzá illő beállításokat használja. A dalok letöltése után, természetesen azonnal rendezi az anyagiakat is, a jogdíjat átutalással, interneten fizeti. A navigációval együttműködve képes felismerni, hogy már járt-e az adott útvonalon, s ha igen a legutóbb milyen zenéket hallgatott ott a sofőr. Ilyenkor üzenetet küld: „Emlékszel, amikor legutóbb erre jártunk a következő zeneszámokat vagy rádióadókat hallgattad:…”.
Vagy más: a forgalomirányító lámpákkal együttműködve a fedélzeti elektronika meg tudja mondani, hogy egy-egy lámpa még meddig lesz zöld, vagy piros, érdemes-e gyorsítani, mert még elérhető, vagy már kár a gőzért. Erre azonban az autó egyedül nem képes, a lámpák rádiótelefonos jeleket küldenek. Ilyen még csak Németországban létezik, s ott sem mindenütt, de a fejlesztők néhány éven belül szeretnék EU-szabvánnyá tenni a jeladós lámpákat, innen pedig már csak egy lépés, hogy a kereszteződések az autóforgalomhoz és egymáshoz is alkalmazkodva működjenek. Ez még a távolabbi jövő, de a már meglevő biztonsági elektronikákon is gőzerővel dolgoznak a BMW-s mérnökök. Lássuk tehát, hol tartanak.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Követőradar (ACC) Az Active Cruise Control (Aktív sebességtartó automata) nevű szerkezet alapja az autó orrába épített milliméteres hullámhosszal dolgozó három radar. A középső 500 méterre lát előre, a két szélső pedig a közeli – 20 méteren belüli – zónát fürkészi. Az autó előtti tárgyakról (autókról) a rendszer számítógépébe befutó adatok alapján az elektronika kiszámítja a mögöttük tartandó biztonságos követési távolságot, s azt tartva képes igazodni a forgalom ritmusához, azaz, ha kell, lassít és akár gyorsít is, de csak a vezető által előre beállított sebességig. A rendszerhatár 180 km/óra, e fölött az ACC jelez és kikapcsol. A kialakítás különlegessége, hogy a követési távolságot négy fokozatban a vezető is szabályozhatja a műszerfal egy gombjával. E négy fokozat azonban természetesen sebességfüggő méretű, vagyis a számítógép lassúbb tempónál minden fokozatban arányosan közelebb engedi az autót az előtte haladóhoz. Ez idáig nem igazi újdonság.
Az viszont már igen, hogy az ACC elektronikája mostantól állóra is képes fékezni, azaz a dugóban araszolás sem gond. Biztonsági megfontolásokból azonban nem indítja el az araszolásban megállított autót, ehhez minden esetben a gázpedál vagy a sebességtartó kapcsolójának megérintése szükséges. Mivel egy a hatvanas években elfogadott autógyártói megállapodás értelmében a márkák nem készíthetnek olyan elektronikákat, amelyek kiveszik az irányítást a vezető kezéből, az ACC nem tud vészfékezni. Ha mondjuk az autópályán hirtelen megáll előtte a sor, előbb motorfékez, s a minél gyorsabb beavatkozás érdekében a fékbetéteket a tárcsák felületéhez illeszti, majd óvatosan lassít, és eközben fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt. Ha nem történik semmi, egyre erősödő jelzéseket küld (s az elülső biztonsági öveket is megrángatja). Ezek után már elegendő csak megérinteni a fékpedált, hogy az elektronika a maximális fékerőt vezérelje ki a kerekekre a baleset következményeinek enyhítésére.
Sávelhagyásra figyelmeztető kamerák (LDW) A Lane Departure Warning (Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer) nagy érzékenységű kamerája a belső visszapillantó mögül figyeli az autó előtti 50 métert, különösen az útfestés jeleit. A sáv szélét jelző vonalakat szemmel tartva egy a mobil telefonok rezgőjéhez hasonló, s a kormányoszlopba épített szerkezettel, a kormány finom rázásával figyelmeztet a sávelhagyásra. Az optika a fényszórók fényénél is jól lát, így esőben és sötétben is működik. A külön gombbal ki-be kapcsolható LDW nem jelez, ha a vezető használja az irányjelzőt. A kialakítás különlegessége, hogy az útépítések burkolatra festett terelőjeleinek felismerésére is képes, és a zavaró téves jelzések elkerülésére ilyenkor magától kikapcsol.
Van még pár újdonság. Lapozzon!
Út előrejelzés (RP) A szó szoros értelmében előrelátó Road Preview (Útvonal előjelző) rendszer a navigáció műholdas adatait használva a vezető látóterében a szélvédőre vetíti az útvonal vázlatos térképét, külön jelezve az egyes kanyarokat. Az előretekintés távolsága függ az autó sebességétől, nagyobb tempónál messzebbre néz az RP, s az élesebb kanyarok előtt piktogramok felvillantásával is figyelmeztet. A még nem sorozatérett szerkezet a jövőben az autó előtt haladó lassúbb járművek észlelésére is képes lesz (az ACC radarjaival) úgy, hogy az útfelület hőfokát, minőségét, nedvességét figyelembe véve még a biztonságos előzésben is segít: jelzi, most egyenes szakasz jön, lehet menni. A tervek szerint még a sebességfokozat kiválasztásra is adhat javaslatot, a szembejövő forgalmat azonban nem látja! Az LDW rendszer kameráit felhasználva az RP a sebességkorlátozások előjelzésére is (akár a fényújságokon jelzettekre is) alkalmas. Magától nem lassít, de a vezető előtti szélvédőfelületre kivetíti a betartandó sebességhatárt.
Holttérfigyelő kamerák (TV) Az autó oldalai mentén figyelő, extranagy látószögű kamerákat a külső visszapillantók házába építik be, így az előre és hátrafelé is figyelő parkolóradar érzékelők jeleivel kiegészítve az autó teljes környezete szemmel tartható. A Top View (Felülnézet) nevű szerkezetet bekapcsolva (a sebességváltót hátramenetbe állítva) a folyadékkristályos monitoron megjelenik az autó felülnézeti képe, s a nagyjából másfél méter széles környezeti sáv. A tévéelektronika minden e sávban levő akadályt érzékel, a fényérzékeny kamerák – akár sötétben – még az útfestéseket is jól mutatják. Az autó elülső lökhárítójának sarkaiba épített másik két kamera százméteres hosszon lát jobbra és balra. A középkonzol képernyőjén megjeleníthető kép például szűk utcákból való kikanyarodásokkor segíthet sokat.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Távirányítós parkolás (RPA) A BMW automata parkolórendszere a lökhárítókba épített ultrahangos szenzorok és a belső viszszapillantó mögötti kamerától érkező képek alapján működik, s egyelőre csak a „saját” garázst ismeri fel. A Remote Park Assist (Távirányítós parkolás) szolgáltatás működéséhez ugyanis egy jelvisszaverő speciális fémlemezdarabra is szükség van, ezt kell a garázs bejárattal szembeni falára szerelni, a kamera ezt figyeli. Az autóval a garázs elé állva, annak hossztengelyével legfeljebb 20 fokos szöget bezárva, a kamera felismeri a fémlapot. Az autó távirányítójának egyik gombját megnyomva a számítógép kalkulál, elindítja a motort, az automata sebességváltót D-be kapcsolja, oldja az elektronikus kéziféket, és a kormányoszlopra szerelt villanymotoron keresztül beavatkozva, a garázsba kormányoz. Közben a parkolóradar érzékelőivel folyamatosan figyel, s ha akadály kerül elé, azonnal megáll. A garázsba érve a sebességváltót P-be állítja, behúzza a kéziféket, lekapcsolja a lámpákat és leállítja a motort. Az autó a beálláskori pályát követve ki is tud tolatni önállóan, s ha a vezető nem avatkozik be, pontosan ott áll meg, ahonnan a beparkoláskor elindult. Ha a sofőr nem száll be, egy idő múltán leállítja a motort, befékez, a váltót P-be állítja és bezárja az ajtókat.
Szécsényi
Az Autó2 magazin 2006/10. számában megjelent cikk Online-ra szerkesztett változata.