Egyre több cég kínál házhoz hívható autómosó szolgáltatást. Kipróbáltuk, milyen a víz nélküli tisztítás.
A gépi mosók karcolnak, rendszeres használatuk során matt lesz a fényezés, a kézi mosóknál pedig általában sokat, nemritkán másfél-két órát kell várni, mire sorra kerülünk. A házhoz jövő, akár felügyelet nélkül is dolgozni képes autómosó vállalkozásokkal kapcsolatos rögtönzött felmérésünk árnyalt képet mutatott. Az interneten, egyszerű „guglizással” kerestünk mobilmosást végző cégeket, ám tucatnyi alkalommal ugyanazt a mereven elutasító választ kaptuk: „csak flottához megyünk ki, egy autóért nem éri meg”, valamint „már tele vagyunk decemberre, tessék januárban érdeklődni”. Szóval, pörög a biznisz. Nyolcan maradtak a listán, de amikor belső takarítást kértünk, majd közöltük, hogy az autónk lakótelepi parkolóban áll és nem tudunk 220 V-os csatlakozót biztosítani – direkt választottunk ilyen hétköznapi helyszínt -, hárman nem vállalták a munkát. A víz nélküli autómosás környezetbarát nanotechnológia, a különféle felületeken (fém, műanyag/gumi, üveg) speciális szerekkel oldják, lazítják fel a szennyeződést, amit mikroszálas kendőkkel, elvileg karcmentesen törölnek le. Nincs nagynyomású borotva, samponozás, szivacsos suvickolás és öblítés, így akár autónként 150-250 l víz is megtakarítható. Hogy igazságos legyen a teszt, mindenkitől alapszintű külső és belső takarítást kértünk, előtte a tiszta autót – amennyire csak lehetett – egyformán, hétköznapi módon preparáltuk. Egy nem aszfaltozott utcán, 50-es tempóval pocsolyákon hajtottunk át. Az utastérben összepiszkoltuk a szőnyegeket, került cipőnyom az ajtóburkolatokra, a küszöbökre, a vezetőülés hátuljára, valamint a bal hátsó ablakon belül zsíros kéznyomokat hagytunk. A szemétcsomagban Túró Rudi és tejszelet csomagolás, morzsás nejlontasak, összegyűrt parkoló cédula és 0,5 l-es palack volt, ezeket rendre ugyanoda tettük. A hátsó ülésre cukros üdítőt csepegtettünk és az utastérben (váltókarszoknya, középső rekesz elöl, első-hátsó lábtér, hátsó ülés) szétszórtunk némi morzsát. A pontozásnál figyeltük a kommunikációt, a számlaadást. Ügyeltünk a pontosságra (késésnél 10 percenként vontunk le 1 pontot), a megbeszélt dolgok és árak betartására, a munka gyorsaságára (90 percet vettünk alapidőnek), a személyzet viselkedésére és a mosás-takarítás alaposságára – utóbbinál annyi pontot vontunk le, ahány dolgot kihagytak a takarítás során.
Flash Wash
Internetes oldalon, az impresszum szerint londoni (!) székhelyű cégnél regisztráljuk az autót, külsőt-belsőt rendelünk 5500 forintért, helyben fizetve. Megadjuk az adatokat (név, telefonszám, email), a pontos címet, az autó típusát, rendszámát, színét és az időpontot két órás intervallumban, amikor ráérünk. Postafordultával jön az igazoló email, benne egy telefonszámmal: a rendelést vették, hívjuk, ha valami téves. A szolgáltatást lemondani legkésőbb két órával az időpont előtt lehet. Másnap várunk, de semmi. Eltelik a lefixált két óra, emailt, telefont, sms-t nem kapunk (azóta sem), mi próbáljuk hívni a számot, ám elunjuk a hosszú kicsöngéseket. Rossz ómen, ezzel kapásból befürödtünk. Az online regisztráció tetszett, egyszerű és gyors, ezért fair alapon jár a kommunikációs 5 pont, ettől függetlenül senkit nem biztatunk velük dolgoztatni.
Magic Car Wash
Szakszerű telefonos tájékoztatás, alapszolgáltatást kérünk kiszállással együtt 5700 Ft-ért, megbeszéljük az időpontot, egyeztetjük a helyszínt. A város másik feléből, a délutáni dugóban 7 percet késik az érkezéskor telefonon jelentkező kolléga, elnézést kér, de ez nálunk határon belül van. Egyedül, a saját személyautójával jön – teheti, mindössze két tiszta vödör, néhány flakon tisztítószer és rengeteg törlőkendő a felszerelése. Meglepetésre áramforrás után érdeklődik a placcon, ez a telefonban még nem volt probléma, a „valahogy megoldom” felkelti az érdeklődésünket. A fiatalember udvarias és azonnal munkához lát. A saras külső nem rémiszti el, felülről halad lefelé, a tető után a falcokkal foglalkozik, majd jöhet a külső. Döbbenetes, ahogy egy csepp víz nélkül szépül az autó. A külső műanyagokat más szerrel kezeli, akárcsak a felniket. A belsőből minden szemetet eltávolít, áttörli a műszerfalat, az ajtóburkolatokat, a küszöböket, lemossa a cukros italfoltokat és megpucolja az összes üveget kívül, belül. Ekkor jön a javaslat: keressünk a közelben benzinkutas porszívót, ott befejezi az utasteret. Így teszünk (a hiányos felszerelés miatt 3 pontot kell levonnunk), saját pénzt dob be, a váltókarszoknya morzsáján kívül mindent eltüntet, végül még egyszer áttörli a karosszériát, az autó 110 perc után tökéletes. Kérés nélkül írja a számlát, amely az előre megbeszélt összegről szól.
Innowash
Telefonon diktáljuk be az adatokat, 4900 Ft helyett a 20 százalékos SUV felárral 5880 Ft lesz a díj. A diszpécser figyelmetlenül írja fel a címet, a kiküldött kollégát (kerület nélkül, rossz utcanévvel) csúnyán elnavigálja – ezért 2 pontot levonunk. Késés nem lesz, mert az időpont előtt fél órával már hív az úr, akit útba tudunk igazítani. Felmatricázott, jól felszerelt furgonnal érkezik (van 12 V-ból 220/230-at előállító invertere a porszívóhoz), udvariasan bemutatkozik, felméri a helyzetet és legfeljebb másfél órát saccol a munkavégzésre. Azonnal hozzálát, a technológia már ismerős, előbb fellazítja a szennyeződéseket, kendővel letörli a nagyját és jöhetnek a részletek. Itt a végén apróbb hibákat fedezünk fel, néhány díszlécen és elemen sárnyom marad. 60 perc alatt megvan a külsővel (karosszéria, falcok, műanyagok, kerekek), a kívülről megpucolt üvegekkel, de belül zsírfoltos marad a hátsó üveg. Az első ülés háttámláját kivéve eltüntette a sárnyomokat a burkolatokról, összegyűjtötte a szemetet és letisztította az üdítőtől ragacsos ülést. Ezután beüt a krach: a kocsija nem indul, bikázni próbáljuk a miénkről, de nem segít és így a porszívót sem tudja használni. A cégétől kér segítséget, cirka 2 óra, mire ki tudnak jönni. Részünkről lezárjuk a dolgot, csak a külső mosást számlázza (2500 Ft), a félbehagyott belsőt az okozott kellemetlenség miatt nem – 1 ponttal értékeltük a gesztust, hiszen dolgozott vele. A részidő alapján 4 pontot adunk a munkaidőre, mert nem tudhatjuk meg, hogy a fennmaradó 15 perc elég lett volna-e a porszívózásra, netán az utolsó simításokra. Kár.
Mr. Dé
Telefonon egyeztetünk a cég tulajdonosával, árat előre nem mond, mert az állapottól függ, de „plafonnak” 6500 Ft-ot jelez. A belső takarítással baj van, az inverterét még nem kapta meg, ezért hozzánk közel eső címet javasol időponttal, ahol teljes körű szolgáltatást tud nyújtani. Mivel érdekel minket, belemegyünk, de úgy korrekt, hogy a hiányos felszerelés miatt levonjuk a 3 pontot. Az adott napon a címet sms-ben is elküldi, időben érkezünk, már vár minket és segít a lakótelepi labirintusban eligazodni. Mivel kivételesen mi jövünk helybe, udvariasan forró kávéval fogad. A sár miatt fixálja a telefonban említett összeget, javasolja, legközelebb célszerű a kerékjáratokat és a felniket mosás előtt 100 Ft-ból nagynyomású lándzsával leveretni. A tettek mezejére lépve lespricceli vegyszerrel a karosszériát, amíg lazul a szennyréteg, kompletten megcsinálja a belsőt. Gyors és példamutatóan aprólékos, kirázza a szőnyegeket, a plafonon kívül mindent átporszívóz, letöröl, semminek nem marad nyoma, az összes szemetet kidobja. A karosszériával is ő foglalkozik a legnagyobb gondossággal, a műveletsor végén az autó kívül-belül közel szalonállapotú, nem találunk hibát. Egyedüliként ő használ rongyöblítéshez egy kis vödörnyi vizet, de kizárólag az alsó műanyagokra tapadt sár nagyjának az eltávolításakor, valamint a szintén saras gumiabroncsok áttörölgetésekor. A számlát kérés nélkül írja, a nettó munkaidő cipőkanállal fér bele a 90 percbe.
Freedom Car Wash
A cég tisztítótermékeket is forgalmaz, honlapján külön referencia szervizt ajánl a mobil mosatáshoz. A felhívott vállalkozás közli, hogy régóta nem partnerek, már kérték, ne szerepeljenek az oldalon. Felhívjuk az ügyvezetőt, aki elnézést kér a kellemetlenségért, a helyzet valós, de van alvállalkozójuk, aki nem más, mint a Mr. Dé. A korábbi tesztünk miatt értelemszerűen elállunk a próbától, a Mr. Dé saját jogon megszerzett pontjainak átruházását pedig nem tartjuk korrektnek.
Összegzés
Az árak között láthatóan nincs nagy szórás, de a belső takarítás problémát jelenthet, ahogy így télen a hideg is: vegyszerektől függően 0-5 fok Celsius alatt nem lehet a szabadban dolgozni. Mivel ez a szolgáltatás elsősorban időspórolásról szól, a kipróbált mosók a megadott címen vállalják a külső (falcok nélküli) tisztítását a tulajdonos jelenléte nélkül is, a fizetés történhet a végén helyben, előre utalva vagy utólag küldött számla alapján – ez megbeszélés kérdése. A belsőhöz hozzáférést biztosítva ugyancsak nem szükséges végig jelen lenni.