Teszt: Kia Soul EV

A Soul EV teljes értékű elektromos autó, egészen elfogadható valós hatótávval.

A tisztán elektromos hajtású, villanymotoros, akkumulátoros Soul kívülről alig tér el a többitől. Csak apró részletei árulják el, főleg az orra, meg az, hogy nincs tanksapkája.

Soul EV

Karosszéria, utastér

A szépen kidolgozott, egyenletes résezésű karosszériáról teljesen hiányzik a városi koccanásvédelem. Az ajtók szélesre tárhatók, könnyű beszállni a tető kényelmesen magasan fut, az ülések nem nagyon emeltek. Bent lényegében ugyanazt találjuk, mint bármelyik hagyományosabb Soulban, egyedül a műszeregység más kicsit: finoman a villamosításhoz igazították. A vezető előtti, hagyományosan két fő műszeres rész itt folyadékkristályos képernyő, jobbra a sebességet, balra az akku töltöttségét, a még megtehető távot és a villanymotor teljesítmény-leadását (gyorsítás vagy töltés) láthatjuk. A középkonzol érintőképernyőjén is sok minden előhívható, a navi a töltöttségre, az elérhető nyilvános „kútoszlopokra” is figyel, és a pillanatnyi gazdaságosság (például a bekapcsolt fogyasztók) is előhívható rajta. A kidolgozás színvonalas, az illesztések pontosak. Az ülések puhák, kényelmesek, és elég hosszúak is, Az A-oszlopok (főleg alul) vastagok, az átlós hátralátás csak kicsit korlátozott, de jól jön a radar. A meredek oldalfalak miatt hátul, rövidebb távokon átlagtermettel hárman is elférnek, (a padlómerevítés nem magas) a pakolóhelyek az alap Soul-ból valók, a csomagtartó is teljes értékű. Fedele magasra nyílik (185 cm), de a pereme is magas (77 cm), padlója alatt mély rekeszek várják a holmikat, a rögzítőpont kevés. A hátsó ülőlapok fixek a támlák rájuk billenthetők, a növelt raktér padlója nem teljesen sík, és finoman emelkedő is.

Soul EV

Motor, erőátvitel

A hajtáslánc szinte teljesen hangtalan (csak jellegzetes halk süvítés hallatszik menet közben, főleg gyorsításnál). Az EV-t ugyanúgy kell vezetni, mint bármelyik automata váltóst (váltója valójában nincs, egyetlen fix áttételből és a differenciálműből áll a hajtáslánc). A 27 kWh-s, léghűtéses, lítiumion-polimer akkut tölteni sokféleképpen lehet, a legegyszerűbb az alapáras saját (beépített) töltővel az otthoni hálózatból. Ilyenkor 7 A-rel tölt, nagyjából 1,6 kW-tal, ezt a legtöbb házi rendszer könnyen elviseli.

Soul EV

Vezetés, menettulajdonságok

Indítás után teljes a csend, csak a műszerfal feléledése mutatja, indulhatunk. A választókart D-be húzva azonnal kúszni kezd az autó, a gázra lépve pedig határozottan gyorsít, miközben csak a kerekek surrogását és a menetszelet hallani. A gurulásos lassítás nem vehemens, ha több motorfék kell, D-ből B-be (Brake: Fék) kapcsolva sokkal hatásosabb a visszatáplálás, és a lassulás. Az EV országúton és autópályán is mozgékony, rugalmas, 130 km/óránál még ülésbe préselően gyorsít, végsebessége (a villanymotor fordulatszámhatára miatt) 145 km/óra. Városi rugalmassága még jobb, állásból 50-re 4 másodperc körül ér. A futómű hangolása kifejezetten kellemes, lágy, jól tűri a rossz utakat is, az egyenesfutás nagy sebességnél is hibátlan, de a hajtáslánc csendje miatt a gördülés, és a szél zaja már 100 km/óra körül zavaró. A kormány középállásban kicsit érzéketlen, az EV fordulékony, ívmenete a végletekig semleges, de kanyarodási dőlése viszonylag nagy. A fékek nagyon finoman adagolhatók, a generátoros (kisebb lassításnál a fékpedál a motorféket szabályozza), és a féktárcsás lassítás átmenete alig észrevehető. Az akku teljes 27 kW-jából kivehető nagyjából 23-hoz 15 órányi töltésidő tartozik, ez sok. Az elméleti hatótáv 212 km, városi-elővárosi üzemben 150-160 a reális, országúton, autópályán 100-120. Saját méréseink szerint átlagosan 14,24 kWh/100 km-es fogyasztással autóztunk, vegyes üzemben. Ez a mai legdrágább, csúcsidei áramárakkal és 340 Ft/l-es benzinárral számolva 1,95 l/100 km-es benzinfogyasztásnak felel meg. Az ennek alapján számított valós hatótáv 161 km-re jött ki.

Felszereltség

Az EV egyben a felszereltséget is jelöli, egyetlen fokozat létezik. Ebben alap a hat légzsák, az első-hátsó parkolóradar, a kulcsnélküli kezelés, a LED-es menetfény, és hátsó világítás, a négy elektromos ablak, a fűthető bőrkormány, a sebességhatárolós tempomat, az elektromos kézifék, az első ülések fűtése, a gyári rádió (CD-je már nincs), az elektromosan behajtható, fűthető külső tükörpár, az automatikusan sötétedő belső visszapillantó, a kétzónás légkondi, és a 16 colos alufelni készlet is.

Összegzés

Utasterében ugyanazt tudja, mint az összes többi Soul, hatótávja már éppen elfogadhatóan hosszú, de normál hálózatból csak lassan lehet feltölteni.