Akár mobiltelefonunk segítségével is leróhatjuk már a sztrádahasználat díját. A szolgáltatás jól működik, de a rendszer még gyerekcipőben jár.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
Március végétől új időszámítás kezdődött az autópályadíjfizetésben. Megcsillant az alagút végén a fény, az autós elektronikus úton is befizetheti a sztrádahasználat költségét. Az Állami Autópálya Kezelő zrt. (ÁAK) két társasággal, a Pannonnal és a T-mobile-lal kötött megállapodást. Az e cégekhez tartozó ügyfelek vehetik igénybe az időtakarékos megoldást. A vásárlás igen egyszerű, az első héten mi is teszteltük a rendszert: az autósnak szóközök nélkül kell begépelnie a rendszámát az üzenetbe, és rövid időn belül megkapja a visszajelzést, hogy sikeresen lerótta az útdíjat (a lépésekről bővebben keretes anyagunkban).
Nemcsak magyarok vásárolhatnak így matricát: a külföldi felségjelzésű autónál a rendszám után egy szóköz közbeiktatásával kell begépelni az országjelzést, és úgy érvényes a vásárlás. Sajnos egyelőre csak a négynapos matrica kapható ilyen formában, a többit a tesztelési időszak után akarják fokozatosan bevonni a rendszerbe. Az sms-en megváltott díj a matricához hasonlóan a negyedik nap 23 óra 55 percéig érvényes. Az időkímélő eljárásnak felára van. Az 1170 forintos (nyáron 1520 forintos) költség nem csökkent, ugyanis az ÁAK továbbra is fizet jutalékot, csak így nem matricaárus a benzinkutaknak, boltoknak, hanem a mobilszolgáltatóknak. Ennek mértékéről üzleti titokra hivatkozva nem kaptunk információt. Az elektronikus tranzakcióért 100 forintot kell kicsengetni (erről a visszaigazoló sms is beszámol), és a két elküldött üzenet díja is minket terhel, ezek költsége tarifacsomagunktól függ. Az nem világos, hogy ha megspórolja a cég a matrica előállításának költségét, miért nem olcsóbb így a fizetendő összeg. A vevő utólag a mobiltársaságtól kérhet számlát, amennyiben el akar számolni az útdíjjal. Az M5-östől eltekintve a pályákon működik elektronikus, kamerás ellenőrzés, de a „vizuális” módszer is él, azaz ellenőrök is megállíthatnak. Ha valamiért nem lelik az adatbázisban a rendszámot, a mobiltelefonnal „tisztára moshatjuk” magunkat. Kérdés, mi történik, ha az ellenőrzéskor az a személy nem ül az autóban, akinek a telefonját a vásárláshoz felhasználták. Ekkor az utólagos bizonyítás jöhet csak szóba.
A szolgáltatás további fejlesztésének üteme egyelőre nem ismert, a későbbiekben független cégek is pályázhatnak az elektronikus rendszer üzemeltetésére, így megkerülhetők lesznek a mobilszolgáltatók. A Vodafone, amely nem csatlakozott két konkurenséhez, nem kívánt érdemi információt adni azzal kapcsolatban, hogy előfizetőik mikor élvezhetik a praktikus díjfizetést. Az ÁAK illetékese arra a kérdésünkre, hogy a többi esetben mi szükség van a matricára, hiszen a mobilos vásárlás megmutatja, az ellenőrzésnél az elektronikus, rendszámazonosítós megoldás a jellemzőbb. A válasz: mert a jogszabály így írja elő. Reméljük, a jogalkotónak hamarosan az eszébe jut, hogy némi korszerűsítés ráférne a rendeletre. Az sms-es fizetés egyébként csak könnyítés, nem része a várhatóan 2007-től megjelenő, s a használatarányos díjfizetés elvén alapuló, EU-konform szisztémának. Az teljesen új informatikai háttérre épül majd.
Karner Miklós
Az Autó2 újság 2006/5. számában megjelent cikk rövidített változata
Az Autó2 újság 2006/5. számában megjelent cikk rövidített változata