Vezettük: Honda City
A Távol-Keleten már forgalmazott lépcsős hátú Jazz jövőre City néven Kelet-közép Európába is megérkezik. A far módosítása a karosszéria egészét átrajzolta. Az újdonságot gyártóhelyén, Törökországban próbáltuk.
|
 | |
|
A tengelytáv a közös padlólemezből adódóan egyezik a Jazzével, a hossz 54,5, a szélesség 1,5 centiméterrel nagyobb, a magasság 6-tal kisebb | |
|
Az egyterűs variálhatóságával a kisautók egyik legjobbjának számító, az Autó2 által 2003-ban az Év Tesztautójának választott Honda Jazz négyajtós változata a hagyományosabb karosszériaformát preferáló piacokon kíván újabb vevőket vonzani a Hondához. A harmonikus vonalvezetés érdekében az orr a Jazzénél hosszabb, kevésbé meredek, a külső lemezek mindegyike eltér a Jazzétől.
|
|  |
|
A kerekek alapáron 14 colosak, 175/65-ös gumikat hordanak | |
|
A hosszabb orr a motort előrébb vitte, így az utascella is tovább nyújtózhatott, a lábtér elől és hátul is nagyvonalú, hasonlóan jó a fejtér és a belső szélesség is, az utastér méretei az alsó-középkategóriába emelik a City-t.
A kemény, de igényes műanyagból, jó kivitelezéssel formált műszerfal felármentesen szürke és bézs árnyalatban is kérhető. Az órák jól láthatók, egyértelműen olvashatók, a csúcsszereltség esetében a számlapok (“Optitron”) vetítősek. Ajtózseb az elülső ajtókra került, a középkonzol dupla pohártartója fedeles, a pohártartó fül betolásával rekeszként is funkcionál. Kesztyűtartó az alapáras utaslégzsak alatt kettő is van. A hátul ülőknek a jobb szereltségeknél jut pakolóhely az elülső ülések hátulján, egyébként a kalaptartóra rámolhatnak s két pohártartó is mindenképpen jár a kézifék mögé. Minden ülőhelyhez hárompontos öv és fejtámasz tartozik, hárompontos Isofix-csatok a hátsó szélsőknél vannak.
|
 | |
|
Az összehajtott hátsó ülés könnyedén dönthető hátra | |
|
A 180 centis sofőr mögött 25 centiméteres lábteret mértünk, a középső üléshely az ülésforma miatt ugyan korlátozott, a visszafogott magasságú középső padlómerevítő jót tesz a lábtérnek. A hátsó tér variálhatósága a Jazzből származó üléssorral igen jó, az 2:1 aranyban osztott támla döntésével süllyed a lap is, így a csomagtér síkja nem törik,
|
|  |
|
A csomagtér ajtaja küszöböt hagy, az utastér és a csomagtér átrjárója szűk. Az elülső ülések alá szerelt üzemanyagtartály jót tesz a csomagtér mélységének | |
|
a hátrafelé felállítható összehajtott támla-lap egység 1245 milliméter magas teret ad. Az 500 literes csomagtér viszonylag szűk átjáróval nyitható egybe az utastérrel, az elülső ülés támlájáig 2, az utasülés támláját előrehajtva 2,7 méter mélység nyerhető; a raktér szélességét a futómű alig, az elülső ülések alá szerelt üzemanyagtartály egyáltalán nem zavarja.
A Jazzből örökölt elülső McPherson és csatolt lengőkaros hátsó futómű az autó családibb jellegéhez és a fő piacok gyengébb útminőségéhez igazodva lágyabb hangolást kapott. A menetpróba alkalmával ezzel együtt igen kellemes futási kép alakult ki, s az úthibákat is becsülettel egyengette a City. A kényelmes vezetési helyzet megtalálását a kormány és a vezetőülés magasságállítása is segíti, a szélvédő kellemesen távol van. A kezelőszervek finoman működnek, kiemelkedő a kuplung és a váltó, az elektrohidraulikus szervóval könnyített kormány 3,54 fordulata kissé sok, de nagyobb tempónál is érezhető az autó. Az 1,4 literes (83 LE, 119 Nm), hengerenkénti két szelepes és gyújtógyertyás, változó gyújtási idejű motor már 2000-res fordulaton munkára kész, nyomatékának 90 százaléka 2 és 5 ezres fordulatszám között rendelkezésre áll.
|
 | |
|
A Jazz műszerfala a City-ben is jól mutat, megjelenését és a beltér hangulatát a felármentesen rendelhető bézs kárpitozás emelheti | |
|
A manuális váltós ötödik fokozatában 130-nál 4000-ret forog, ekkor már hallható a motor hangja, de országúton 90-nel és városban egyaránt igen halk.
|
|  |
|
A legkisebb hátsó lábtér 20 centiméter, a 180 centis vezető mögött is 25 centi marad | |
|
A CVT fokozatmentes automata váltó nagyon okosan és gyorsan változtatja áttételét a szükséges motorfordulathoz és gyorsításhoz, manuális módjában a kormány mindkét oldaláról kapcsolható, gyorsan engedelmeskedik, indulásnál a második fokozatot is engedi, sík terepen azzal is könnyedén indul. A rendszer kényelmét az automata váltáson túl a nagyobb tempónál is alacsonyan tartható, szükség esetén növelhető fordulatszám is adja, így az autó futása még komfortosabb.
Noha pontos árakat még nem tudni, a piacra január végén érkező nagyobb csomagterű és sok országban rangot jelentően lépcsőshátú City ára a tervek szerint az azonos szereltségű és motorizáltságú Jazz-énél kevéssel még alacsonyabb is lesz. A kizárólag 1,4-es benzinessel S, LS és ES szereltséggel kapható City alapára így 2,8-2,9 millió forintra jósolható. Az alapszereltség két elülső légzsákot és övfeszítőt, blokkolásgátlót, szervokormányt, átlagfogyasztásmérőt, központi zárat, elektromos tükröket, két hangszórós CD-s rádiót, elektromos elülső ablakokat ad, légkondicionáló a második szereltségszinttől jár, a csúcs egyebek mellett oldallégzsákokat is ad. Az általános garancia 3 év vagy 100, a szervizperiódus 20 ezer kilométer, a EuroNcap törésteszt eredményeket a gyár belső tesztelései a Jazz-ével egyenértékűnek jósolják, utasvédelemből 4, gyalogosvédelemből 3 EuroNcap csillagot adtak a Jazznek a gyári törések. Az első hallásra magasnak tűnő vételár a méretek, a kidolgozás, a műszaki töltet és a garancia ismeretében igen versenyképesnek mondható.
Katona Mátyás
Tekintse meg további fényképeinket a Honda City-ről!