Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Szabályok, amikkel érdemes tisztában lenned ha autópályát használsz

Bár a legtöbben nagyjából tisztában vagyunk az autópályán való vezetéssel, sokszor előfordul, hogy egy-egy információ nem jut el hozzánk, pedig hasznos lenne. Vannak például olyan lehetőségek, amelyek lehetővé teszik számodra, hogy elkerüld a pótdíjat, és sok 10 ezer forintot spórolj meg magadnak. Cikkünkben két ilyen hasznos szabályt tekintünk át. Vágjunk is bele!
2024. február 21.
PB

Bár a legtöbben nagyjából tisztában vagyunk az autópálya szabályos használatával, sokszor előfordul, hogy egy-egy információ nem jut el hozzánk, pedig hasznos lenne. Vannak például olyan lehetőségek, amelyek lehetővé teszik számodra, hogy elkerüld a pótdíjat, és sok 10 ezer forintot spórolj meg magadnak. Cikkünkben két ilyen hasznos szabályt tekintünk át. Vágjunk is bele!

Amikor érted vannak a szabályok

Sok olyan szabály van, ami felett már eljárt az idő. A digitális aláírások korában a csak eredeti aláírással érvényes dokumentumok, valamint a csak személyesen – és sokszor csak munkaidőben – intézhető ügyek nem kis frusztrációt tudnak okozni az egyszeri magyarnak.

Azonban hála Istennek vannak ellenpéldák is. A mai szabályozások egy jó része reálisan van végiggondolva, és a mi érdekeinket védi. Az autópálya használatára, az útdíjfizetésre is számos olyan szabály vonatkozik, ami az autósokért lett megalkotva, és érdemes tisztában lenned vele. Lássuk is, mik ezek!

BYD DOLPHIN

Autpálya szabályok
Érdemes év elején ellenőrizni, változtak-e a fizetős utak, mert így elkerülheted a kellemetlen meglepetéseket.

Tudsz pótdíjmaximalizálást kérni

Képzeld el a következő helyzetet. Januártól bejöttek új fizetős utak, és egy általad tavaly még ingyenesen használt útra immár kellene vármegyei matrica (korábbi nevén megyei autópálya-matrica). Te nem követted a híreket, és a Matrica/Vignette tábla felett is elsiklottál, így jó párszor felhajtottál az immár fizetős útra matrica nélkül. Nemsokára érkeznek a borsos csekkek, egyik a másik után, ugyanis jó párszor elkövetted ezt a malőrt.

Az állam ebben az esetben átlátja, hogy túlzott lenne minden egyes vétségért megbüntetni, mert feledékenységből hibáztál. Ilyenkor kérhetsz pótdíjmaximalizálást. Hogy is néz ki?

Miután megérkezett az első fizetési felszólítás, 75 napod van rá, hogy írásban (azaz papír alapon vagy e-mailben) kérelmet nyújts be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálatához. Küldhetsz emailt, postai levelet az ügyfélszolgálat címére, de személyesen is bemehetsz, ha ez számodra kényelmesebb. A kérelmedet 30 napon belül elbírálják, és ha ez az elbírálás pozitív, maximum két pótdíj összegét kérik tőled számon.

Autpálya szabályok
75 napod van rá, hogy írásban (azaz papír alapon vagy e-mailben) kérelmet nyújts be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálatához.

Extra tipp: a legjobb persze az, ha követed a híreket, így tisztában vagy vele, hogy az adott évben melyek a fizetős utak és melyek az ingyenes utak!

Érdemes év elején ellenőrizni, változtak-e a fizetős utak, mert így elkerülheted a kellemetlen meglepetéseket

A türelmi idő, ami életmentő lehet

A mai világban mindenki ezerféle dolgot kell, hogy kézben tartson, és időnként sajnos valami kiesik a fejünkből. Ha ez pont az autópálya-matrica megvásárlása, akkor könnyen pótdíj a történet vége.

Itt lép be egy másik nagyon hasznos szabályozás, amely értelmében van egy egyórás türelmi idő. Ez azt jelenti, hogy ha felhajtottál a pályára, és rájöttél, hogy nincs az autón e-matrica, nem büntetnek meg azonnal. Van még egy órád, hogy pótold a mulasztásodat, amit a telefonodon vagy egy benzinkúton is megtehetsz. Szóval ne ess kétségbe, szép nyugodtan gurulj el a következő pihenőig, és meg tudod úszni a borsos pótdíjat!

PB

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek

Jawa 42 FJ

Jawa 42 FJ – Több benne a roadster

Itt a 2025-ös Royal Enfield 350 Classic. Az egykori brit, de 1955 óta Indiában gyártó márka alapgépén új a tank és az ülés, átdolgozták a műszerfalát, és nagyobb az első fék.