Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Autobest Ecobest Challenge 2024, Electrified by Vinfast – Az utolsó elektronig!

Az Autobest összeurópai zsűrije idén is megmérte 13 villanyautó valódi hatótávolságát, fogyasztását és töltési jellemzőit. A tesztet a nagy európai tanúsító cég, a Bureau Veritas is hitelesítette.
Autobest Ecobest Challenge 2024: A 13 tesztautó a Quattroruote magazin tesztpályáján, Vairano-ban
Autobest Ecobest Challenge 2024: A 13 tesztautó a Quattroruote magazin tesztpályáján, Vairano-ban

Az Autobest összeurópai zsűrije idén is megmérte 13 villanyautó valódi hatótávolságát, fogyasztását és töltési jellemzőit. A tesztet a nagy európai tanúsító cég, a Bureau Veritas is hitelesítette.

Az Autobest célja, hogy az Ecobest Challenge tesztsorozatával évről évre hiteles, és főleg egymással összevethető értékeket adjon a villanyautó-vásárlók kezébe. Olyanokat, amelyek képet adnak a valós, mindennapi fogyasztási-, töltési- és a hatótáv-adatokról.

2024 júniusában is összegyűltünk a Milánó közeli Vairano-ban, hogy zárt pályán és közúton is, hitelesített körülmények között vezessünk, töltsünk és mérjünk 13 villanyautót. A tesztflotta természetesen tisztán elektromos hajtású modellekből állt, felső árhatárnak (az olasz piac alapján) nettó 65 000 eurót szabtunk meg (adók, kedvezmények és támogatások nélkül), a minimális – WLTP szerinti – hatótáv-követelmény 350 km volt. Az így összegyűlt 13 különböző teljesítményű modell közül valamennyi helyi, azaz olasz kivitelében állt ki a próbára. A vietnámi Vinfast anyagi erejével idén is támogatta a méréseket, így a márka autói természetesen nem indulhattak a teszten.

Az összes autó teljesen feltöltve állt ki a próbára. Az immár szabványosított tesztfolyamat minden szempontból ugyanolyan volt, mint tavaly: meghatározott tesztköröket futottunk felvezető autók mögött zárt sorokban, rendszeres helycserékkel és vezetőváltásokkal, hogy az egyéni vezetési stílus hatásait a lehető legjobban kiszűrjük. A köröket – akárcsak korábban – idén is 50%-ban autópályán, 20%-ban autóúton, 30%-ban pedig városi forgalomban teljesítettük, alap (Normal) üzemmódban. Mindegyik autóban 21-23 fokon működött a légkondi és szólt a rádió. Amint 30 km alá csökkent a kijelzett hatótáv, a tesztautóval bementünk a zárt pályára, ahol a szabályokat betartva addig köröztünk, amíg a gép teljesen meg nem állt alattunk.

BYD DOLPHIN

Ha egy-egy autó megállt az E-Gap csapata segített. Mobil töltőjükkel egyébként bárkit megmentenek, ha autója éppen a forgalomban merül le. Helyzettől függően – Milánóban - 70-80 euróért 10 kWh-t adnak a bajbajutottaknak
Ha egy-egy autó megállt az E-Gap csapata segített. Mobil töltőjükkel egyébként bárkit megmentenek, ha autója éppen a forgalomban merül le. Helyzettől függően – Milánóban – 70-80 euróért 10 kWh-t adnak a bajbajutottaknak

Akárcsak korábban, idén sem volt képes egyik tesztalany sem a WLTP szerinti hatótávjánál többre, sőt, 90%-nál jobb eredményt is csak egy autó ért el (Audi), a legrosszabbul a Tesla teljesített, mindössze 73%-kal.

A 0 km-es kijelzett hatótávval még megtehető távolságok 0 és 24 km között szóródtak, a Subaru Solterra 2023-as, 45 km-es eredményét idén meg sem közelítette senki, az új Lancia Ypsilon pedig abban a pillanatban megállt, amint a kijelzője 0-át mutatott. A Honda e:Ny1 és a Fiat 600e szintén rosszul szerepelt, mindössze 2 km-t bírtak a 0 jelzés után, és az Opel Corsa Electric is csak 3-at.

Az Autobest 2021-ben bevezetett mutatóit használtuk idén is; az EcoC1 a WLTP szerinti hivatalos hatótáv és a teszten elért valós eredmény hányadosaként állt elő úgy, hogy az összevetés bázisául a gyári alsó és felső határértékek közül (ha voltak ilyenek), minden esetben az alacsonyabbat választottuk. Az EcoC2 a fajlagos fogyasztás mutatószáma, mértékegysége km/kWh, azaz az egy kWh-nyi akkukapacitással megtehető távolságot mutatja.

Ebben a számban tavaly a Hyundai Ioniq 6-os 7,8-at teljesített, idén az Opel Corsa volt a legjobb, 6,84 km/kWh-val. Az utolsó helyen – ebben a versenyszámban – a Kia EV9 végzett, 4,52 km/kWh-s eredménnyel. Az EcoC3 a felvett töltésmennyiség és az akkumulátor valós (ténylegesen kiautózható) kapacitásának eltérését mutatja meg százalékban, vagyis azt, hogy a veszteségek miatt mennyivel kell a tényleges kapacitásnál többet beletölteni egy-egy akkuba ahhoz, hogy az valóban tele legyen. Ebben a kategóriában a Honda e:Ny1 szerepelt a legjobban, alacsony, mindössze 2,52%-os töltési veszteséggel (tavaly a kínai Aiways U6-os végzett az élen 5,9%-kal). A sor végén idén a Corsa állt 20,1%-kal (a tavalyi teszten 15% volt a legrosszabb eredmény ebben a számban).

A három mutató kiszámításához szükséges mérésekben idén is az olasz a Power Cruise Control szakemberei segítettek, egy kifejezetten erre kifejlesztett telefonos applikációt, és az autók OBD csatlakozójába dugott mérőeszközöket használtunk. Az EcoC3 mérési eredményeinek értelmezésekor a szakemberek is elmondták, hogy a töltés energiavesztesége a külső hőmérséklettől és a töltőoszlopok szerkezetétől is függ, de mivel a teszten minden autót ugyanúgy töltöttünk, az összehasonlíthatóság sértetlen. Az EcoC4 mutató éppen ezeket a veszteségeket veszi figyelembe a fajlagos fogyasztás kiszámításánál, ugyanis az EcoC2-vel ellentétben nem az akku tényleges kapacitása, hanem a teljes betöltött energiamennyiség alapján adja meg az egy km-re eső fajlagos fogyasztást (km/kWh). Hiszen autótöltéskor a teljes felvett energiamennyiség alapján fizetünk, azaz a veszteség is pénzbe kerül!

Szabályozott körülmények között autóztunk, mindennapi forgalomban, városban, országúton és autópályán is. Mindenki vezetett minden tesztautót, így szűrtük ki az egyéni vezetési stílus hatásait
Szabályozott körülmények között autóztunk, mindennapi forgalomban, városban, országúton és autópályán is. Mindenki vezetett minden tesztautót, így szűrtük ki az egyéni vezetési stílus hatásait

A töltési jellemzőket külön is vizsgáltuk: 22 kW-os váltóáramú és 350 kW-os (!) egyenáramú oszlopról is feltöltöttük az összes autót. Az egyenáramú esetben 20-ról 80%-ra; ekkora teljesítményt egyik tesztautó sem volt képes felvenni, a Tesla Model Y lett a csúcstartó, 250 kW-tal, de a Kia EV9 is 210-et tudott. A váltóáramú töltésnél 0%-ról indultunk, itt a tesztautók többsége csak 11 kW-tal dolgozott, és csak a BMW és a Volvo volt képes 22-re. A táblázatokból látható, hogy azt is megmértük, milyen gyorsan tudunk 100 km-nyi hatótávot az akkukba „gyömöszölni”. Az időeredmények a teljes töltési idő és a teljes hatótáv „átlagolásával” születtek, azaz nem vettük figyelembe, hogy az első 100 km „betankolása” általában gyorsabb, mint az utolsó 100-é.

A táblázatokból minden kiderül, jó böngészést!

Autobest Ecobest Challenge 2024: Hatótávolság és fajlagos fogyasztás
Autobest Ecobest Challenge 2024: Hatótávolság és fajlagos fogyasztás

 

 

Autobest Ecobest Challenge 2024: Váltóáramú töltés 0-ról 100%-ra, 22 kW-tal
Autobest Ecobest Challenge 2024: Váltóáramú töltés 0-ról 100%-ra, 22 kW-tal

 

Autobest Ecobest Challenge 2024: Egyenáramú töltés 20-ról 80%-ra, 350 kW-tal
Autobest Ecobest Challenge 2024: Egyenáramú töltés 20-ról 80%-ra, 350 kW-tal

SZG

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek