Barion Pixel

Bemutató: Aiways U6 – Ázsiai konyha

Újabb kínai villanyautós márka tűnt fel a láthatáron, az Aiways, amely SUV Coupe-val rukkolt elő. A vállalat központja Sanghajban található, az európai műveleteket pedig Münchenből koordinálják.
2025. február 3.
aron

Újabb kínai villanyautós márka tűnt fel a láthatáron, az Aiways, amely SUV Coupe-val rukkolt elő.

A 2017-ben alapított vállalat központja Sanghajban található, az európai műveleteket pedig Münchenből koordinálják.

Az U5 szabadidő-terepest 2019-ben, Genfben mutatták be akkumulátoros elektromos hajtással, méghozzá a márka saját moduláris MAS (More Adaptable Stucture) padlólemezén, amelyre most második modellként az U6-ot álmodták meg.

Aiways U6-nál szerény a színválaszték, eme sárgán kívül csak fehér, fekete és mentazöld fényezéssel kérhető. A felfüggesztés elöl McPherson, hátul multilink
Aiways U6-nál szerény a színválaszték, eme sárgán kívül csak fehér, fekete és mentazöld fényezéssel kérhető. A felfüggesztés elöl McPherson, hátul multilink

Ez egy 20 colos kerekeken guruló SUV Coupe, ami méreteivel a kompaktok fölé nő. Tengelytávja 2800, karosszériája 4800x1880x1641 mm, hasmagassága 16,5 centi. A forma igazából „karaktergyilkos”, nincsenek rajta egyedi részletek. A megjelenésért a különleges LED-es fényszórók és az ugyancsak diódás hátsó lámpák felelnek – utóbbinál egy fénycsík a kasztni teljes szélességében világít –, továbbá vonzza a tekintetet a küszöbökre tett csíkozás. Ez igazodik a karosszéria színéhez, amely lehet fekete, fehér, élénksárga vagy mentazöld. A tető alapáron hőszigetelt és 99,9%-os UV védelmet nyújtó üveg, méghozzá a kategória legnagyobbja 1,7×1,25 m-es felülettel, de nem nyitható.

 

BYD DOLPHIN

Futurisztikus a szarvkormány, mögötte a panel 8,2 colos. A pedálokon lévő vicces jelzések poénját a Volkswagen korábban már elsütötte
Futurisztikus a szarvkormány, mögötte a panel 8,2 colos. A pedálokon lévő vicces jelzések poénját a Volkswagen korábban már elsütötte

 

Alapból hagyományos, alul enyhén lapított kormány jár
Alapból hagyományos, alul enyhén lapított kormány jár

A belső több izgalmat rejt, kezdve a pulttal, amely kérhető a Tesla Model S Plaid-éhez hasonló „csonka” okoskormánnyal is, mögötte vetített műszeregységgel. A Star Cruise névre keresztelt menetirányváltó a repülőgépek gázkarjára emlékeztet. Jópofák a szíjas palacktartók és az ajtókat sem kilinccsel, hanem hevederszerű „PULL” feliratos fülek meghúzásával lehet nyitni. A központi érintőképernyő HD felbontású és 14,6 colos, hagyományos kezelőszervek nincsenek, csak a középkonzolra tettek indukciós telefontöltőt.

 

Osztott üléssel csak ketten utazhatnak hátul. A tér bőségesnek tűnik
Osztott üléssel csak ketten utazhatnak hátul. A tér bőségesnek tűnik

Hátul lehet hagyományos és középen osztott a kialakítás, a tér a fotókon elegendőnek tűnik. Némi félelemre ad okot azon gyári információ, miszerint 32 féle színből választható olyan hangulatfény, amely a 10 hangszórós prémium Magnat hifin szóló zene ritmusára villog. Ha ez a funkció nem kapcsolható ki, az nagy pech. Az első Soul-lal játszotta el 2008-ban ugyanezt a Kia, de a koreaiak akkortájt még nagyon keresték az útjukat, minden gegre, feltűnési lehetőségre szükségük volt. Ma már nem követnek el ilyen kapitális hibákat.

BYD DOLPHIN

Az U6 értelemszerűen az U5 műszakiságát örökölte. A hajtás az első kerekeké, az erőt 218 LE-s (160 kW), 315 Nm nyomatékú villanymotor szolgáltatja, a lítium-ion akku kapacitása 63 kWh. Utóbbira nagyon büszkék a kínaiak. A 24 nagy energiasűrűségű modulból álló pakkot a Magyarországon is beruházó CATL szállítja, de a szabadalmaztatott szendvicsszerkezetű összeépítést és a vezérlést az Aiways végzi, illetve fejlesztette. A telepen belül elkülönítették a száraz és nedves zónákat, így, ha az akkumulátor sérül (pl. balesetnél), kevésbé fordulhat elő szivárgás, csökkentve a tűz, vagy robbanás kialakulásának veszélyét.

 

472–1260 l-es a vélhetően magas rakodóperemű csomagtartó. Az üléstámla 60:40 arányban osztva dönthető
472–1260 l-es a vélhetően magas rakodóperemű csomagtartó. Az üléstámla 60:40 arányban osztva dönthető

Az akkut hűtőfolyadék védi a túlmelegedés ellen. Ez növeli a hatékonyságát, továbbá az alkatrészt a legszigorúbb iparági teszteknek vetették alá (préselés, zuhanás, tűz, víz, rezgés). Az 1790 kg saját tömegű U6 állásból 6,9 (más források szerint 7,0) s alatt gyorsul 0–100 km/h-ra, vegyes áramfogyasztása 16,0 kWh/100 km, a WLTP szerinti hatótávja eléri a 405 km-t.

A töltésről annyit tudni, hogy váltóárammal (AC) és 11 kW-os teljesítménnyel 7 óra szükséges a lemerült telep 100%-os szintjének eléréséhez, ami utcai, 22 kW-os CCS gyorstöltővel nagyjából felezhető. Egyenáramú (DC) gyorstöltéssel a 20-ról 80%-ra telítés ideje kb. 35 perc.

A kínai autókat még sok kritikai éri a biztonság terén. Az U6 ütközési tesztjét mi sem ismerjük, de amit az Aiways belepakolt, az tisztességes. Többek között alap a hét légzsák, a gyalogosokat és kerékpárosokat érzékelő vészfékező, a sávtartó, a sávelhagyásra figyelmeztető, a holttérfigyelő, a keresztirányú hátsó forgalomfigyelő, a kiszállás segéd, a táblafelismerő, az adaptív tempomat, a 360 fokos kamera és a közlekedési információkkal dolgozó navigáció.

A komfort is csúcsra járatott az energiatakarékos (hőszivattyús), kétzónás fűtéssel/légkondival, a fűthető, elektromosan állítható ülésekkel és tükrökkel, a teljes LED világítással, a kulcs nélküli kezeléssel, valamint a perforált bőrkárpittal.

 

Az Aiways U6  Nem hasonlít egyik piaci ellenfelére sem. A karosszéria alul körben műanyagokkal védett, a kilincsek süllyesztettek
Az Aiways U6  Nem hasonlít egyik piaci ellenfelére sem. A karosszéria alul körben műanyagokkal védett, a kilincsek süllyesztettek

Hivatalos árat nem tudunk közölni, de a legutolsó, 2022. novemberi információ alapján az Aiways U6 indulóára Németországban 41 000 euró.

GP

Megjelent: Az Autó 2023/3.

 

 

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek