Újabb kínai villanyautós márka tűnt fel a láthatáron, az Aiways, amely SUV Coupe-val rukkolt elő.
A 2017-ben alapított vállalat központja Sanghajban található, az európai műveleteket pedig Münchenből koordinálják.
Az U5 szabadidő-terepest 2019-ben, Genfben mutatták be akkumulátoros elektromos hajtással, méghozzá a márka saját moduláris MAS (More Adaptable Stucture) padlólemezén, amelyre most második modellként az U6-ot álmodták meg.

Ez egy 20 colos kerekeken guruló SUV Coupe, ami méreteivel a kompaktok fölé nő. Tengelytávja 2800, karosszériája 4800x1880x1641 mm, hasmagassága 16,5 centi. A forma igazából „karaktergyilkos”, nincsenek rajta egyedi részletek. A megjelenésért a különleges LED-es fényszórók és az ugyancsak diódás hátsó lámpák felelnek – utóbbinál egy fénycsík a kasztni teljes szélességében világít –, továbbá vonzza a tekintetet a küszöbökre tett csíkozás. Ez igazodik a karosszéria színéhez, amely lehet fekete, fehér, élénksárga vagy mentazöld. A tető alapáron hőszigetelt és 99,9%-os UV védelmet nyújtó üveg, méghozzá a kategória legnagyobbja 1,7×1,25 m-es felülettel, de nem nyitható.
A belső több izgalmat rejt, kezdve a pulttal, amely kérhető a Tesla Model S Plaid-éhez hasonló „csonka” okoskormánnyal is, mögötte vetített műszeregységgel. A Star Cruise névre keresztelt menetirányváltó a repülőgépek gázkarjára emlékeztet. Jópofák a szíjas palacktartók és az ajtókat sem kilinccsel, hanem hevederszerű „PULL” feliratos fülek meghúzásával lehet nyitni. A központi érintőképernyő HD felbontású és 14,6 colos, hagyományos kezelőszervek nincsenek, csak a középkonzolra tettek indukciós telefontöltőt.
Hátul lehet hagyományos és középen osztott a kialakítás, a tér a fotókon elegendőnek tűnik. Némi félelemre ad okot azon gyári információ, miszerint 32 féle színből választható olyan hangulatfény, amely a 10 hangszórós prémium Magnat hifin szóló zene ritmusára villog. Ha ez a funkció nem kapcsolható ki, az nagy pech. Az első Soul-lal játszotta el 2008-ban ugyanezt a Kia, de a koreaiak akkortájt még nagyon keresték az útjukat, minden gegre, feltűnési lehetőségre szükségük volt. Ma már nem követnek el ilyen kapitális hibákat.
Az U6 értelemszerűen az U5 műszakiságát örökölte. A hajtás az első kerekeké, az erőt 218 LE-s (160 kW), 315 Nm nyomatékú villanymotor szolgáltatja, a lítium-ion akku kapacitása 63 kWh. Utóbbira nagyon büszkék a kínaiak. A 24 nagy energiasűrűségű modulból álló pakkot a Magyarországon is beruházó CATL szállítja, de a szabadalmaztatott szendvicsszerkezetű összeépítést és a vezérlést az Aiways végzi, illetve fejlesztette. A telepen belül elkülönítették a száraz és nedves zónákat, így, ha az akkumulátor sérül (pl. balesetnél), kevésbé fordulhat elő szivárgás, csökkentve a tűz, vagy robbanás kialakulásának veszélyét.
Az akkut hűtőfolyadék védi a túlmelegedés ellen. Ez növeli a hatékonyságát, továbbá az alkatrészt a legszigorúbb iparági teszteknek vetették alá (préselés, zuhanás, tűz, víz, rezgés). Az 1790 kg saját tömegű U6 állásból 6,9 (más források szerint 7,0) s alatt gyorsul 0–100 km/h-ra, vegyes áramfogyasztása 16,0 kWh/100 km, a WLTP szerinti hatótávja eléri a 405 km-t.
A töltésről annyit tudni, hogy váltóárammal (AC) és 11 kW-os teljesítménnyel 7 óra szükséges a lemerült telep 100%-os szintjének eléréséhez, ami utcai, 22 kW-os CCS gyorstöltővel nagyjából felezhető. Egyenáramú (DC) gyorstöltéssel a 20-ról 80%-ra telítés ideje kb. 35 perc.
A kínai autókat még sok kritikai éri a biztonság terén. Az U6 ütközési tesztjét mi sem ismerjük, de amit az Aiways belepakolt, az tisztességes. Többek között alap a hét légzsák, a gyalogosokat és kerékpárosokat érzékelő vészfékező, a sávtartó, a sávelhagyásra figyelmeztető, a holttérfigyelő, a keresztirányú hátsó forgalomfigyelő, a kiszállás segéd, a táblafelismerő, az adaptív tempomat, a 360 fokos kamera és a közlekedési információkkal dolgozó navigáció.
A komfort is csúcsra járatott az energiatakarékos (hőszivattyús), kétzónás fűtéssel/légkondival, a fűthető, elektromosan állítható ülésekkel és tükrökkel, a teljes LED világítással, a kulcs nélküli kezeléssel, valamint a perforált bőrkárpittal.
Hivatalos árat nem tudunk közölni, de a legutolsó, 2022. novemberi információ alapján az Aiways U6 indulóára Németországban 41 000 euró.
GP
Megjelent: Az Autó 2023/3.