A szankciókkal sújtott Oroszország igyekszik újrahasznosítani a háború elején kivonult autómárkák üzemeit. Ennek lett az egyik úttörője a moszkvai önkormányzat.
Az orosz-ukrán háború már eddig is nehéz helyzetbe hozta az autógyárakat: gyakorlatilag villámtempóban kellett elhagyniuk az országot. Aki csak egy kicsit is topogott, vagy nem volt (legalább látszatra) elég gyors, azt szinte azonnal kritikák érték; így járt a Renault-t is. Végül a Nissannal és a Mercedes-szel együtt kénytelen volt az orosz államnak „ajándékozni” helyi leányvállalatait. Nagy kérdés, hogy ezzel a vagyonnal mit kezd az orosz állam. Pontosabban mit tud kezdeni. Terveik már vannak: az Avtovaz (Lada) például új modelleket jelentett be, köztük elektromosokat is.
Azt egyelőre nem tudni, hogy ezek mikor érkeznek, de a szálak a Nissan szentpétervári gyárához vezetnek, amely ma már az orosz NAMI (Autó- és Járműmotorok Központi Tudományos Kutató Intézete) tulajdona. Denisz Manturov orosz miniszterelnök-helyettes, egyúttal ipari és kereskedelmi miniszter, már bejelentette, hogy lesz termelés többek között a Nissan telephelyén is, hiszen a
„Nissan eszközei most a NAMI tulajdonában vannak, az irányítás pedig az Avtovaz-é.”
Orosz lapok is egyetértenek abban, hogy bár értik az állam törekvését a saját autóipar kiépítése felé, a technológiai kapacitások igencsak szűkösek. Így valószínűleg a Lada is azt az utat követi majd, amit az újjáélesztett Moszkvics: kínai autókat szerel össze saját márkaneve alatt, úgy, hogy az alkatrészek ehhez (egyelőre) mindenestől külföldről érkeznek. Pedig amikor az első hírek befutottak az eredetileg 1929-ben alapított, majd a 90-es évek elején bezárt Moszkvics feltámasztásáról, még úgy tűnt, hogy elektromos autókat gyártanak majd, Renault technikával. Rögtön felmerült, ezt mégis hogyan? Hiszen a Renault elvileg be sem teheti a lábát az országba, még a cég Lada részvényeit is átadták Moszkva városának, a hírek szerint egyetlen egy rubelért! Igaz legalább kiköthettek egy hatéves visszavásárlási opciót…
Moszkva önkormányzata – még ha azt is állítja, hogy igen – valójában nem ért az autógyártáshoz, így egyfajta pénzügyi befektetői státuszban van, az irányítás a már említett NAMI-é. Tavaly októberben Szergej Szobjanyin, a város polgármestere bejelentette, hogy felélesztik a történelmi Moszkvics márkát, és még 2022-ben 600 autó gördül le a futószalagokról, köztük 200 elektromos. 2023-ban 50 000-re emelnék a darabszámot, és ebből 10 000 lenne villanyautó, 2024-ben pedig már 100 000-res sorozatra gondolnak, 20 000 elektromossal. A politikus azt is kiemelte, hogy a főváros minden szükséges szakértelemmel rendelkezik ahhoz, hogy az elektromos járműipar központjává váljon!
Ekkoriban derült ki, hogy a moszkvai polgármesteri hivatal és a Kamaz, az ország legnagyobb teherautó-gyártója, már a nyáron megállapodott, hogy ötmilliárd rubelt (2023. január közepi árfolyamon 26,5 milliárd forintot) fektetnek be közösen a moszkvai Moszkvics üzembe. Aztán jöttek a hírek, hogy a kínai JAC Motors-szal kooperálnak majd. Azóta kiderült, hogy a Moszkvics 3 valójában a Kínában már jó ideje futó JAC S4 SUV átjelvényezett változata. Az új modelleket november vége óta szerelik össze a Kamaz irányításával a moszkvai üzemben. A JAC egyébként jelen van Oroszországban, de kizárólag teherautókkal, tehát a 2018 óta gyártott S4-est nem árulja.
A benzines, turbós és közvetlen befecskendezéses 1,5 l-es 150 LE-s (210 Nm) alapmodellt 1 970 000 rubelért kínálják, ez 10,6 millió forintnak felel meg január közepi árfolyamon. Kézi- és automata váltó (CVT) is rendelhető, öt színt lehet választani: fehéret, feketét, pirosat, szürkét és kéket. Az elektromos napfénytető és 17 colos könnyűfém felnikészlet alapáras. Az újdonságot így hirdeti a márka kizárólag orosz nyelven elérhető weboldala:
„USB-portok és külön légcsatornák a második sor utasai számára. Erős karosszériaszerkezet – a nagyszilárdságú acélok aránya eléri a 70%-ot. A középkonzol érintőképernyője 10,25 colos, Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-kapcsolattal.”
Alapáron jár az ESP, a vészfék-asszisztens, a hegymeneti elindulássegítő, a tolatókamera, az abroncsnyomás-ellenőrzés és automata kézifék is. A kulcs nélküli kezelést pedig külön is kiemelik. A kívülről a benzinessel azonos Moszkvics 3e nevű akkus elektromos változat nagyságrendileg 3,5 millió rubeles alapárral indul. Több forrás azt írja, hogy már kapható, néhányan pedig azt, hogy csak később jön. A Moszkvics weboldalán sem közölnek róla információkat. Azt lehet tudni, hogy a gyári hatótáv 410 km, de azt nem, hogy ez az érték milyen szabvány szerinti.
Az orosz fővárosban rögtön 11 kereskedésben indult meg az értékesítés decemberben, a Moszkvics márkajegyeit hordozó kialakítást egyelőre nem várják el. További 22 oroszországi nagyvárosban terveznek szalonokat nyitni, például Szentpéterváron, Volgográdban, Kazanyban, Krasznojarszkban, Omszkban, és Nyizsnyij Novgorodban is. A gyártás első szakaszában csak a 3-as benzines és elektromos változata készül, a számozás azonban arra utal, hogy később nagyobb és kisebb modellek is érkeznek. A 2024-ben a tervek szerint kis sorozatban az orosz beszállítókra támaszkodó saját gyártás is elindul, és idővel a motorokat és az akkut is (!) helyben szeretnék előállítani. A zökkenőmentes gyártás érdekében a szállítási logisztikát folyamatosan fejlesztik, többet között hatalmas kikötőt is építenek.
Egyelőre nincsenek eladási számok, viszont Moszkva alpolgármestere bízik benne, hogy az erre az évre tervezett összes Moszkvics elkel. Szerinte „a taxis, és az autómegosztó cégek, is veszik majd, hiszen a márka neve garancia arra, hogy biztosított lesz a szerviz, és az alkatrészellátás…”