Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Újra gyárt a Moszkvics: A Moszkvics élt, a Moszkvics él?

A szankciókkal sújtott Oroszország igyekszik újrahasznosítani a háború elején kivonult autómárkák üzemeit. Ennek lett az egyik úttörője a moszkvai önkormányzat.
2023. október 24.
PB

A szankciókkal sújtott Oroszország igyekszik újrahasznosítani a háború elején kivonult autómárkák üzemeit. Ennek lett az egyik úttörője a moszkvai önkormányzat.

Az orosz-ukrán háború már eddig is nehéz helyzetbe hozta az autógyárakat: gyakorlatilag villámtempóban kellett elhagyniuk az országot. Aki csak egy kicsit is topogott, vagy nem volt (legalább látszatra) elég gyors, azt szinte azonnal kritikák érték; így járt a Renault-t is. Végül a Nissannal és a Mercedes-szel együtt kénytelen volt az orosz államnak „ajándékozni” helyi leányvállalatait. Nagy kérdés, hogy ezzel a vagyonnal mit kezd az orosz állam. Pontosabban mit tud kezdeni. Terveik már vannak: az Avtovaz (Lada) például új modelleket jelentett be, köztük elektromosokat is.

Újra gyárt a Moszkvics - Autópiac
A Moszkvics 3 és elektromos változata a 3e 4,41 m hosszú, tengelytávjuk 2,62 m-es

Azt egyelőre nem tudni, hogy ezek mikor érkeznek, de a szálak a Nissan szentpétervári gyárához vezetnek, amely ma már az orosz NAMI (Autó- és Járműmotorok Központi Tudományos Kutató Intézete) tulajdona. Denisz Manturov orosz miniszterelnök-helyettes, egyúttal ipari és kereskedelmi miniszter, már bejelentette, hogy lesz termelés többek között a Nissan telephelyén is, hiszen a

BYD DOLPHIN

„Nissan eszközei most a NAMI tulajdonában vannak, az irányítás pedig az Avtovaz-é.”

Orosz lapok is egyetértenek abban, hogy bár értik az állam törekvését a saját autóipar kiépítése felé, a technológiai kapacitások igencsak szűkösek. Így valószínűleg a Lada is azt az utat követi majd, amit az újjáélesztett Moszkvics: kínai autókat szerel össze saját márkaneve alatt, úgy, hogy az alkatrészek ehhez (egyelőre) mindenestől külföldről érkeznek. Pedig amikor az első hírek befutottak az eredetileg 1929-ben alapított, majd a 90-es évek elején bezárt Moszkvics feltámasztásáról, még úgy tűnt, hogy elektromos autókat gyártanak majd, Renault technikával. Rögtön felmerült, ezt mégis hogyan? Hiszen a Renault elvileg be sem teheti a lábát az országba, még a cég Lada részvényeit is átadták Moszkva városának, a hírek szerint egyetlen egy rubelért! Igaz legalább kiköthettek egy hatéves visszavásárlási opciót…

Újra gyárt a Moszkvics - Autópiac
A 10,25 colos központi érintőképernyő minden modellváltozatban alapáras, a rendelhető automata fokozatmentes CVT

Moszkva önkormányzata – még ha azt is állítja, hogy igen – valójában nem ért az autógyártáshoz, így egyfajta pénzügyi befektetői státuszban van, az irányítás a már említett NAMI-é. Tavaly októberben Szergej Szobjanyin, a város polgármestere bejelentette, hogy felélesztik a történelmi Moszkvics márkát, és még 2022-ben 600 autó gördül le a futószalagokról, köztük 200 elektromos. 2023-ban 50 000-re emelnék a darabszámot, és ebből 10 000 lenne villanyautó, 2024-ben pedig már 100 000-res sorozatra gondolnak, 20 000 elektromossal. A politikus azt is kiemelte, hogy a főváros minden szükséges szakértelemmel rendelkezik ahhoz, hogy az elektromos járműipar központjává váljon!

Ekkoriban derült ki, hogy a moszkvai polgármesteri hivatal és a Kamaz, az ország legnagyobb teherautó-gyártója, már a nyáron megállapodott, hogy ötmilliárd rubelt (2023. január közepi árfolyamon 26,5 milliárd forintot) fektetnek be közösen a moszkvai Moszkvics üzembe. Aztán jöttek a hírek, hogy a kínai JAC Motors-szal kooperálnak majd. Azóta kiderült, hogy a Moszkvics 3 valójában a Kínában már jó ideje futó JAC S4 SUV átjelvényezett változata. Az új modelleket november vége óta szerelik össze a Kamaz irányításával a moszkvai üzemben. A JAC egyébként jelen van Oroszországban, de kizárólag teherautókkal, tehát a 2018 óta gyártott S4-est nem árulja.

Újra gyárt a Moszkvics - Autópiac
A csomagtartó gyári alapmérete 520 l (!), a benzines tankja 50 l-es

A benzines, turbós és közvetlen befecskendezéses 1,5 l-es 150 LE-s (210 Nm) alapmodellt 1 970 000 rubelért kínálják, ez 10,6 millió forintnak felel meg január közepi árfolyamon. Kézi- és automata váltó (CVT) is rendelhető, öt színt lehet választani: fehéret, feketét, pirosat, szürkét és kéket. Az elektromos napfénytető és 17 colos könnyűfém felnikészlet alapáras. Az újdonságot így hirdeti a márka kizárólag orosz nyelven elérhető weboldala:

„USB-portok és külön légcsatornák a második sor utasai számára. Erős karosszériaszerkezet – a nagyszilárdságú acélok aránya eléri a 70%-ot. A középkonzol érintőképernyője 10,25 colos, Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-kapcsolattal.”

Alapáron jár az ESP, a vészfék-asszisztens, a hegymeneti elindulássegítő, a tolatókamera, az abroncsnyomás-ellenőrzés és automata kézifék is. A kulcs nélküli kezelést pedig külön is kiemelik. A kívülről a benzinessel azonos Moszkvics 3e nevű akkus elektromos változat nagyságrendileg 3,5 millió rubeles alapárral indul. Több forrás azt írja, hogy már kapható, néhányan pedig azt, hogy csak később jön. A Moszkvics weboldalán sem közölnek róla információkat. Azt lehet tudni, hogy a gyári hatótáv 410 km, de azt nem, hogy ez az érték milyen szabvány szerinti.

Újra gyárt a Moszkvics - Autópiac
Alapáras a 17 colos alufelni szett, a fékek hátul is tárcsásak

Az orosz fővárosban rögtön 11 kereskedésben indult meg az értékesítés decemberben, a Moszkvics márkajegyeit hordozó kialakítást egyelőre nem várják el. További 22 oroszországi nagyvárosban terveznek szalonokat nyitni, például Szentpéterváron, Volgográdban, Kazanyban, Krasznojarszkban, Omszkban, és Nyizsnyij Novgorodban is. A gyártás első szakaszában csak a 3-as benzines és elektromos változata készül, a számozás azonban arra utal, hogy később nagyobb és kisebb modellek is érkeznek. A 2024-ben a tervek szerint kis sorozatban az orosz beszállítókra támaszkodó saját gyártás is elindul, és idővel a motorokat és az akkut is (!) helyben szeretnék előállítani. A zökkenőmentes gyártás érdekében a szállítási logisztikát folyamatosan fejlesztik, többet között hatalmas kikötőt is építenek.

Újra gyárt a Moszkvics - Autópiac
A JAC Motors S4-esétől csak a jelvénye különbözteti meg a Moszkvics 3-ast

Egyelőre nincsenek eladási számok, viszont Moszkva alpolgármestere bízik benne, hogy az erre az évre tervezett összes Moszkvics elkel. Szerinte „a taxis, és az autómegosztó cégek, is veszik majd, hiszen a márka neve garancia arra, hogy biztosított lesz a szerviz, és az alkatrészellátás…”

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek