Autópiac: A kínai BAIC európai terjeszkedési tervei – Lépésről lépésre

A kínai Beijing Automotive Group (rövidítve BAIC), 2023-ban mintegy 1,7 millió autót értékesített, ami éves szinten 17,6%-os erőteljes növekedést jelent.

A kínai Beijing Automotive Group (rövidítve BAIC), 2023-ban mintegy 1,7 millió autót értékesített, ami éves szinten 17,6%-os erőteljes növekedést jelent. A cég most erőteljes európai terjeszkedésre készül.

A pekingi székhelyű vállalat tavaly mintegy 480,3 milliárd jüan (24 billió forint) éves árbevételt ért el. Emellett a cég arról számolt be, hogy éves szinten 73,5%-kal nőtt az exportja, ami összesen 190 000 darabot tett ki. Bár a neve még csak mostanában kezd meghonosodni Európában, a BAIC nem startup, hanem egy 1958-ban alapított kínai állami vállalat. A csoport számos márkát fog össze, ilyen például az Arcfox, a Beijing, a Changhe, a Foton Motor, a Ruili Doda, és olyan külföldi vegyesvállalatokat is alapítottak, mint a Beijing-Benz, a Beijing Foton Daimler, vagy a Beijing-Hyundai. Egyébként a Beijing Jeep Corporation volt a Kínai Népköztársaság első nyugati eredetű autóipari vegyesvállalata, még 1984-ben. A Beijing Jeep-ből lett később a Beijing Benz-DaimlerChrysler Automotive, majd a Beijing Benz Automotive.

A Mercedes B-osztályát másoló, Mitsubishi licenc-technikájú BAIC E-Series már a múlt, de 2012-től 2014-ig lépcsőshátúként is gyártották 99 LE-s 1,3-as, vagy 113 LE-s 1,5 l-es szívó benzinmotorral
A Mercedes B-osztályát másoló, Mitsubishi licenc-technikájú BAIC E-Series már a múlt, de 2012-től 2014-ig lépcsőshátúként is gyártották 99 LE-s 1,3-as, vagy 113 LE-s 1,5 l-es szívó benzinmotorral

Cégkép

A BAIC Group fő vállalata ma a BAIC Motor – alá tartozik a Beijing (magyarul Peking) márka –, amelyben a csoportnak 44,98%-os tulajdonrésze van. A másik nagy tulajdonos a pekingi városi önkormányzat! Fontos még a katonai járműveket és könnyű teherautókat gyártó BAW, valamint a teherautókat, buszokat és mezőgazdasági gépeket előállító Foton Motor. A BAIC csoport értékesítésének nagy részét a mezőgazdasági-, a katonai- és a haszonjárművek teszik ki ma is.

A 4,7 m hosszú BAIC X75-öst 2020-ban mutatták be, motorja 188 LE-s 1,5 l-es turbós benzines
A 4,7 m hosszú BAIC X75-öst 2020-ban mutatták be, motorja 188 LE-s 1,5 l-es turbós benzines

Fontos leányvállalat a BAIC BluePark. Ez főleg elektromos autók tervezésével, kutatás-fejlesztéssel és villanyautók értékesítésével foglalkozik. Alá tartoznak a Beijing márka elektromos modelljei, és a kizárólag villanyautókkal foglalkozó Arcfox. 2020 januárjában szervezetileg különvált a Beijing off-road modelleket fejlesztő és értékesítő részlege (azóta BAIC Group Off-road Vehicle Co.), de a márkanevet a BAIC anyavállalattal közösen használják.

A színfalak mögött már korábban megkezdődött az állami vállalat nyugati terjeszkedése, ugyanis 2019 júliusában a BAIC Group 5%-os részesedést vásárolt a Daimlerben. 2021 végén a Mercedes-Benz Group hozta nyilvánosságra, hogy a kínai fél 9,98%-ra növelte a részesedését, de megállapodásuk értelmében a BAIC is megerősítette, hogy nem terjeszkedik tovább a Daimlerben.

Európában is itt van a BAIC

Nagyon komoly és széles a BAIC paletta, a modellek egy része már elérte Európát is. Legutóbb a lengyel piacon vetették meg a lábukat. A poznani bemutatkozásról szóló írásunk Az Autó 2024/5. számában olvasható. A BAIC Auto Polska vezetője a lengyel Dealer nevű magazinnak így nyilatkozott.

BYD DOLPHIN

„Nemcsak az árral, hanem elsősorban termékeink minőségével, szolgáltatásainkkal és a szilárd kereskedői hálózatunkkal akarjuk megnyerni a vásárlókat.”

Sablonszöveg, bár az árral kapcsolatban rögtön kiderült, hogy a Dacia Dusternél mindössze 90 000 forintnyi zlotyival olcsóbb Beijing 3 nem rengeti meg a piacot. Természetesen a vezérigazgató megvédte saját modelljét, mondván, ha beárazzuk a Dusternél alapból magasabban felszerelt autó minden egyes felszerelését, sokkal jobb a BAIC ajánlata.

Az Arcfox a BAIC egyik almárkája a sok közül: az ötajtós Alpha-S 5 m hosszú és teljesen elektromos. Az alapmodell egy motorral és elsőkerék-hajtással 218 LE-s, a csúcs kétmotoros 643-at tud. A legnagyobb akku 93,6 kWh-s
Az Arcfox a BAIC egyik almárkája a sok közül: az ötajtós Alpha-S 5 m hosszú és teljesen elektromos. Az alapmodell egy motorral és elsőkerék-hajtással 218 LE-s, a csúcs kétmotoros 643-at tud. A legnagyobb akku 93,6 kWh-s

Lengyel központból

A lengyelországi bevezetést, komoly elemzések előzték meg. Arra jutottak, hogy van olyan rés az autópiacon, amit ők be tudnak tömni. Ez a rés szerintük azért alakult ki, mert az autók nagyon drágák lettek, és a 6-9 millió forint közötti, elfogadhatóan felszerelt modellek eltűntek. Sok országban ez a helyzet… A BAIC piaci felmérései szerint Lengyelországban a következő 2-5 évben 15%-os lesz a kínai autómárkák piaci részesedése, 5-6 szereplővel.

A BAIC a 450 000-es eladási darabszámú lengyel piacon idén 2-3000 autó értékesítését tervezi. A márka ismertségének kiépítéséhez a gyártó anyagi segítséget is nyújt az importőrnek, azaz megtámogatják a modellek reklámozását, bevezetését. Egyelőre a nagyobb városokban kezdik meg a forgalmazást kilenc helyen. Van egy kakukktojás is, a Lengyelország közepén fekvő, 70 000 lakosú Konin, az egyelten 100 000 alatti lélekszámú település, BAIC kereskedéssel. „Ki tudja, talán kiderül, hogy az ilyen városokban nagyobb lesz az érdeklődés a márka iránt, mint gondolnánk” – reménykedik a vezérigazgató. A Magyarországnál területileg és lakosságában is 3 és félszer nagyobb Lengyelországba 30 márkakereskedést terveznek.

Az európai tervek részletei még meglehetősen ködösek. A kínai média globális terjeszkedést harsog, itt mégis úgy tűnik, apránként, lépésről lépésre haladnak. Iparági elemző forrásunk szerint Európában jelenleg Németországban, Olaszországban, Belgiumban, Moldáviában, Albániában, és az említett Lengyelországban vannak jelen. Spanyolországban egyelőre a csapatot toborozzák, de a hírek már meg-megjelentek a spanyol landolásról, ami a BAIC és a helyi Invicta Motor Group együttműködésének eredménye.

BYD DOLPHIN

Az Arcfox Alpha-T az ötajtós S SUV rokona, egy-, vagy kétmotoros, tisztán elektromos hajtással, 2,92 m-es tengelytávval és 4,79 m-es hosszal
Az Arcfox Alpha-T az ötajtós S SUV rokona, egy-, vagy kétmotoros, tisztán elektromos hajtással, 2,92 m-es tengelytávval és 4,79 m-es hosszal

Hol gyártanak majd?

Finoman elkezdtek az európai gyártás felé is kacsintgatni. Már 2019-ben, a BluePark leányvállalat vegyesvállalatot alapított a kanadai székhelyű Magna Internationallel (BAIC BluePark Magna Automobile néven). Az akkori hírek szerint Arcfox márkanév alatt prémium kategóriás elektromos járművek közös gyártását tervezték. Idén márciusban a Magna Europe elnöke, Uwe Geissinger azt nyilatkozta, hogy a Magna Steyr grazi üzemében van némi szabad termelési kapacitás. Ezt annak kapcsán mondta, hogy a Magna International és BAIC elkezdte a tárgyalást, de a kérdés még nyitott, ugyanis „az, hogy Grazban vagy egy új üzemben gyártjuk-e az autókat, attól függ, hogy a tárgyalások hogyan alakulnak”.

A BAIC eközben komolyan nyomul az új megoldások felé is. Ennek jegyében működnek együtt a tech-óriás Huawei-jel, és a tavaszi Pekingi Autószalonon közösen leplezték le a Stelato S9 nevű luxus villanyautót, amit a Mercedes S-osztály, az Audi A8 és a BMW 7-es konkurensének szánnak, 300-500 ezer jüan (15-25 millió forint) közötti áron. Közben a Xiaomi is villanyautós terveket dédelget, és szintén kopogtat a BAIC-nál. Azért – a Bloomberg értesülései szerint –, mert késlekednek az önálló autógyártási engedély megszerzésével. Az ilyen partnerségek egyre gyakoribbá válnak Kínában, a Huawei sem csak a BAIC BlueParkkal kötött partnerséget, ugyanis az állami döntéshozók korlátozzák a gyártási engedélyek kiadását az új villanyautó-gyártók számára a túlzott beruházásokat megfékezendő. A Xiaomi és a BAIC erről egyelőre nem kívánt nyilatkozni.

Ez az állami lassítás még jól is jöhet a villanyautós technológiában jól álló BAIC-nak, ahogy szaktudásukat jól kamatoztathatják a jórészt kényszerből villamosító Európában is. De itt egyelőre még csak apró léptékkel, ám határozottan haladnak előre.

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek