Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Részletkérdés: A Ferrari Purosangue lengéscsillapítása – Proaktív

A Ferrari a kanadai lengéscsillapító-profi Multimatic-kal közösen tervezte meg a V12-es Purosangue SUV adaptív lengéscsillapítóit. Ezek nem csak a csillapítást képesek a pillanatnyi körülményekhez igazítani.

A Ferrari a kanadai lengéscsillapító-profi Multimatic-kal közösen tervezte meg a V12-es Purosangue SUV adaptív lengéscsillapítóit. Ezek nem csak a csillapítást képesek a pillanatnyi körülményekhez igazítani.

A Ferrari stílusosan FAST-nak (Ferrari Active Suspension Technology), azaz gyorsnak hívja a lengéscsillapító rendszert. A képen jól látható a rugóstag felső végén a szabályozó villanymotor; a lengőkarok anyaga magnézium-aluötvözet. A villanymotor a hátsó futóműben a csillapítók szára mellett forog, de a lényeg így is változatlan
A Ferrari stílusosan FAST-nak (Ferrari Active Suspension Technology), azaz gyorsnak hívja a lengéscsillapító rendszert. A képen jól látható a rugóstag felső végén a szabályozó villanymotor; a lengőkarok anyaga magnézium-aluötvözet. A villanymotor a hátsó futóműben a csillapítók szára mellett forog, de a lényeg így is változatlan

A versenygépeken kívül néhány közúti sportkocsiba – például a Ford GT-be – is lengéscsillapítókat szállító kanadai Multimatic TASV (True Active Spool Valve: aktív orsószelepes) rendszerét csiszolta tovább a két mérnökcsapat. Az alapelv nem változott. Elektromágneses szabályozással nem a lengéscsillapítók dugattyújába épített, nehezen állítgatható szelepeken keresztül szólnak bele a tompítás karakterébe. Hanem jóval egyszerűbben, az egyes egységek olajtöltetének áramlását szabályozzák, gyors reagálású orsószelepekkel fojtva az olajáramot a csillapító csövén kívül.

Mindehhez a Purosangue finomszerkezetű, magnéziumötvözet elemekből felépített futóművében kerekenként egy-egy 48 V-os, vízhűtéses (!) léptető motor is tartozik, amely közvetlenül a lengéscsillapító felső végén, a bekötési pontnál dolgozik, és fogaskerék áttételen keresztül a dugattyú szárát forgatja. A szár itt nem sima, hanem a felső részén menetes, amivel,  –  hiszen a csillapító dugattyúját nem engedik forogni – végső soron a kerék rugózás-irányú helyzete változtatható. A beavatkozás időzítésétől függően (például be, vagy kirugózáskor) a tengely elforgatásával változtatható a rugózás minősége, kicsit a csillapítás karaktere és a hasmagasság, illetve az autó dőlése is.

BYD DOLPHIN

 

A 48 V-os villanymotor fogaskerék áttételen keresztül a másodperc tört része alatt szabályozza a csillapító dugattyújának felső holtponthoz viszonyított relatív helyzetét
A 48 V-os villanymotor fogaskerék áttételen keresztül a másodperc tört része alatt szabályozza a csillapító dugattyújának felső holtponthoz viszonyított relatív helyzetét

A villanymotorok elég erősek ahhoz is, hogy a kocsi teljes tömegével megbirkózva feljebb emeljék, vagy lejjebb süllyesszék azt, akár a másodperc tört része alatt. Ezzel a módszerrel a kanyarodási oldaldőlés teljesen eltűntethető, sőt, egy az utat pásztázó radar, vagy kamera jelei alapján a futómű előre felkészíthető a felület változásaira is. Így az autó akár rezzenéstelen karosszériával haladhat(na) át a nagyobb hepehupákon, hiszen a csillapítók a menetes tengely forgatásával és a magasság kerekenkénti változtatásával lekövetik a felületet (a Ferrariban egyelőre nem tud ilyet a rendszer).

A Purosangue az új, FAST nevű csillapítás kísérleti terepe, hamarosan jön a többi így felszerelt Ferrari is!

SZG

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek

Jawa 42 FJ

Jawa 42 FJ – Több benne a roadster

Itt a 2025-ös Royal Enfield 350 Classic. Az egykori brit, de 1955 óta Indiában gyártó márka alapgépén új a tank és az ülés, átdolgozták a műszerfalát, és nagyobb az első fék.