Barion Pixel

Tesztnapló: Skoda Octavia RS – Szolgálunk és vétünk

A cégautósok álma régóta a csehek sportmodellje, ugyanis a Skoda Octavia RS-nél a teljesítmény nem megy a praktikum rovására.
2025. június 26.
admin

A cégautósok álma régóta a csehek sportmodellje, ugyanis a Skoda Octavia RS-nél a teljesítmény nem megy a praktikum rovására.

 

A Skoda Octavia RS 6,7 s alatt gyorsul 0–100 km/h-ra, a „német autópályán” pedig 200-nál is rá lehet vele villantani a legtöbb autóra
A Skoda Octavia RS 6,7 s alatt gyorsul 0–100 km/h-ra, a „német autópályán” pedig 200-nál is rá lehet vele villantani a legtöbb autóra

Minden erőforrás turbós, a benzinesből van kézi váltós és automata, a dízelből csak utóbbi, de akár összkerékhajtással is. Akinek nagyobb csomagtér kell, vehet RS Combi-t.

A Skoda Octavia RS: karosszéria, utastér

A sportosítás ízléses, semmit nem vittek túlzásba, a fekete hűtőmaszkkal, tükörházakkal és ablakkeretekkel teljes a „morcosítás”, hátul szintén feketék a feliratok és jutott egy szolid légterelő elem a csomagtartó szélére is – ennyi. A díszes kipufogóvégekben valódiak a csövek, míg a gyakorlatban hasznos az ötödik ajtóra tett ablaktörlő. A 19 colos, az öt lyukkal kissé alfás hangulatú alufelnik látványosak, a gumik alacsony oldalfalú 225/40-esek. Használhatóságát tekintve az RS teljes értékű Octavia, tisztességes anyagokkal és kivitelezéssel. Az állítható combtámaszos, de fix fejtámlás sportülés elektromosan mozgatható, van hozzá memória és masszázs, bár utóbbi csak a derekat nyomkodja monotonul.

 

BYD DOLPHIN

Ha lenne saját vezérlője a légkondinak, még szerethető is lenne ez a pult. Az anyagok jók, a kormány fogása kellemes, a legfontosabb infók head-up kijelzőn is láthatók
Ha lenne saját vezérlője a légkondinak, még szerethető is lenne ez a pult. Az anyagok jók, a kormány fogása kellemes, a legfontosabb infók head-up kijelzőn is láthatók

Az állítási tartomány a kormányoszloppal együtt bő, így hamar megvan az utazási kényelem, a pedálrend jó. Sok a kacattartó, béleltek az ajtózsebek, a vezető bal térdénél hasznos a kis fiók, a középső kartámasz magasságában és hosszában egyaránt állítható. Jóleső figyelmesség az ajtóba dugott esernyő, a palacknyitós pohártartó, ellenben bosszantó, hogy USB portból kizárólag C-t találni, de az még inkább, hogy 12 V-os dugaszra sem futotta – csak a csomagtartóban. Az ülések velúrszerű puha anyagából jutott az ajtókra és a pultra is, a varrások cérnája piros, a mennyezet fekete, a háttámlákra és a perforált bőrös kormányra tett RS logókkal pedig éppen elegendő az utalás a sportmodellre.

 

Kényelmes az ülés, az RS logó a háttámlán is feltűnik
Kényelmes az ülés, az RS logó a háttámlán is feltűnik

A vetített műszerek konfigurálása a kormánygombokkal körülményes, az infotainment menüje sem mindig egyértelmű, de tanulható, ahogy a korábbi Octavia tesztekben is említettük a fizikai gombok nélküli légkondit, az este megvilágítatlan érintőfelületet. A hely elöl-hátul bőven elegendő, az ülések a második sorban is fűthetők, a háromzónás légkondival szabályozható a hőmérséklet, továbbá örültünk a 230 V-os konnektornak. A 600–1555 l-es, magas rakodóperemű csomagtartó ajtaja villanymotorral nyílik-csukódik, az üléstámlák gombnyomásra dönthetők, kapunk különféle akasztókat, oldalrekeszeket, minden ki van találva.

Motor, erőátvitel

Az RS 2,0 l-es, turbós TSI benzinessel (245 LE/370 Nm) vagy TDI dízellel választható, utóbbi gyengébb, de nyomatékosabb (200 LE/400 Nm). A motor alapjáraton csöndes, a hangja pörgetve sem tolakodó, de ha bekapcsoljuk a csak a kabinban hallható, V8-ast imitáló búgást, azt sokáig nem lehet bírni. A hatos kézi helyet kérhető duplakuplungos, hetes DSG robot, ezt kézzel működtetni már csak a kormányról lehet, a jelképes pöcökké zsugorodott markolattal nem.

BYD DOLPHIN

 

Nehéz olyan forgalmi szituációt mondani, amikor ne lenne elegendő 245 LE és 370 Nm
Nehéz olyan forgalmi szituációt mondani, amikor ne lenne elegendő 245 LE és 370 Nm

A kapcsolások gyorsak, az irányváltások korábbi lassúságát nem tapasztaltuk, a motorfék jelképes, Sport üzemmódban az elektronika gázfröccsökkel segíti a visszaváltásokat. A menetvezérlő Eco, Comfort, Normal és Sport beállításokkal használható, ez a gázreakciótól az adaptív csillapításon át a tempomat érzékenységéig sok mindent érint, és akinek nem tetszenek a gyári mixek, az Individual menüben egyéni összeállítást menthet el magának.

A rugalmasság dicsérhető, 1800-4500/perc között végig harapós az RS, a gyorsulások nem vágnak hátba, de ez csalóka, mert mindig érezni az erőt, a szinte azonnali reakciót. Autópályán, egyenletes 130-as tempóval éppen 8,0 l/100 km alatti a fogyasztás, országúton még kedvezőbb, városban 10 alá viszont nehéz menni, de ez függ a használattól is. Nekünk a tesztátlag 8,8 l-re jött ki.

Vezetés, menettulajdonságok

Az RS nem alibi sportgép. A 2,1 fordulatos kormány valóban közvetlen és pontos, a négy tárcsafék hidegen és melegen egyaránt magabiztos, ráadásul a pedálerő is finoman adagolható. A felfüggesztés elöl a szokásos McPherson, hátul viszont a gyengébb Octaviákkal ellentétben multilink. Comfortban valóban érezhető némi puhaság, a menetzajok nem zavarók, és ha elnémítjuk a buta motorhangot, az RS hosszú utakon is vállalható társ. Odacsapva szerethető a már említett erőtartalék, a gyors váltó, a sokáig kifejezetten semleges ívmenet. Hetedikben 130-nál 2000/perc a fordulat, „lepadlózva” a DSG szempillantás alatt negyedikbe kapcsol vissza, turbólyuk gyakorlatilag nincs, az előzések gyerekjátékok – észnél kell lenni a sebességhatárok betartásánál.

 

Hátul sem kell szorongani a Skoda Octaviában, de középen nem jó ülni. A háromzónás légkondi extra
Hátul sem kell szorongani a Skoda Octaviában, de középen nem jó ülni. A háromzónás légkondi extra

A Skoda Octavia RS felszereltsége

Lapzártakor az ötajtós Octavia éppen nem szerepelt a választékban, mert nagyon hosszú rá a várakozási idő, így az RS-ről sincsenek most konkrét adatok. Az alapár 13,5 millió forintra tehető, a tesztautó pedig nagyjából 4 millió forintnyi extrát tartalmazott (19 colos alufelnik, Travel Assist csomag, adaptív csillapítás, háromzónás automata légkondi, állófűtés, Columbus navigáció, head-up kijelző, stb.), így ezek az arányok a mérvadók.

 

Ügyes részletekkel felvértezett az alapból 600 l-es csomagtartó
Ügyes részletekkel felvértezett az alapból 600 l-es csomagtartó

Összegzés

A Skoda Octavia RS igazi all rounder, azaz mindenes. A sportos megjelenés valódi tartalommal párosul, miközben a típustól megszokott praktikusságból szinte semmit nem kellett ennek érdekében feláldozni.

 

Csak a fekete felirat és az RS logó árulja el, hogy nincs ennél feljebb a Skoda Octaviák között
Csak a fekete felirat és az RS logó árulja el, hogy nincs ennél feljebb a Skoda Octaviák között

 

A Skoda Octavia RS műszaki adatai

Soros négyhengeres, közvetlen befecskendezéses, változó vezérlésű, turbós benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Két felülfekvő vezérműtengely (DOHC), hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1984 cm3. Furat x löket: 82,5×92,8 mm. Teljesítmény: 245 LE/180 kW (5250–6500/min). Nyomaték: 370 Nm (1600–4300/min). Hétfokozatú, duplakuplungos robotváltó, elsőkerék-hajtás. Elöl McPherson, hátul multilink felfüggesztés, tekercsrugók, adaptív csillapítás. Elöl hűtött, hátul tömör tárcsafék, elektromos rögzítőfék, ESP. Csomagtér: 600–1555 l. Üzemanyagtartály: 50 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4702x1829x1457 mm. Tengelytáv: 2681 mm. Saját tömeg: 1520 kg-tól. Gumiméret: 225/40 R19. Gyorsulás (0–100 km/h): 6,7 s. Végsebesség 250 km/h. Fogyasztás (vegyes, WLTP): 6,7-7,1 l/100 km. Tesztfogyasztás 8,8 l/100 km. CO2 (WLTP): 153-160 g/km. Általános garancia: 4 év vagy 100 000 km. Védőszárny szolgáltatás: 4 év. Fényezési garancia: 4 év vagy 100 000 km. Rozsdagarancia 12 év. Szervizciklus: 20 000 km vagy évente.

Előnyei

– Általánosan jó minőség
– Tágas, kényelmes utastér
– Nagy csomagtartó
– Elegendő kacattartó
– Menettulajdonságok
– Pontos kormány
– Hatékony fék
– Jó automata váltó

Hátrányai

– Műszerek konfigurálása
– Infotainment kezelése
– Légkondi csak menüből
– Magas rakodóperem
– Csak USB C portok
– Kátyútűrés (19 colos felnikkel)
– Kellemetlen műhang a motorhoz

 

GP

Megjelent: Az Autó 2022/6.

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek