A cégautósok álma régóta a csehek sportmodellje, ugyanis a Skoda Octavia RS-nél a teljesítmény nem megy a praktikum rovására.
Minden erőforrás turbós, a benzinesből van kézi váltós és automata, a dízelből csak utóbbi, de akár összkerékhajtással is. Akinek nagyobb csomagtér kell, vehet RS Combi-t.
A Skoda Octavia RS: karosszéria, utastér
A sportosítás ízléses, semmit nem vittek túlzásba, a fekete hűtőmaszkkal, tükörházakkal és ablakkeretekkel teljes a „morcosítás”, hátul szintén feketék a feliratok és jutott egy szolid légterelő elem a csomagtartó szélére is – ennyi. A díszes kipufogóvégekben valódiak a csövek, míg a gyakorlatban hasznos az ötödik ajtóra tett ablaktörlő. A 19 colos, az öt lyukkal kissé alfás hangulatú alufelnik látványosak, a gumik alacsony oldalfalú 225/40-esek. Használhatóságát tekintve az RS teljes értékű Octavia, tisztességes anyagokkal és kivitelezéssel. Az állítható combtámaszos, de fix fejtámlás sportülés elektromosan mozgatható, van hozzá memória és masszázs, bár utóbbi csak a derekat nyomkodja monotonul.
Az állítási tartomány a kormányoszloppal együtt bő, így hamar megvan az utazási kényelem, a pedálrend jó. Sok a kacattartó, béleltek az ajtózsebek, a vezető bal térdénél hasznos a kis fiók, a középső kartámasz magasságában és hosszában egyaránt állítható. Jóleső figyelmesség az ajtóba dugott esernyő, a palacknyitós pohártartó, ellenben bosszantó, hogy USB portból kizárólag C-t találni, de az még inkább, hogy 12 V-os dugaszra sem futotta – csak a csomagtartóban. Az ülések velúrszerű puha anyagából jutott az ajtókra és a pultra is, a varrások cérnája piros, a mennyezet fekete, a háttámlákra és a perforált bőrös kormányra tett RS logókkal pedig éppen elegendő az utalás a sportmodellre.
A vetített műszerek konfigurálása a kormánygombokkal körülményes, az infotainment menüje sem mindig egyértelmű, de tanulható, ahogy a korábbi Octavia tesztekben is említettük a fizikai gombok nélküli légkondit, az este megvilágítatlan érintőfelületet. A hely elöl-hátul bőven elegendő, az ülések a második sorban is fűthetők, a háromzónás légkondival szabályozható a hőmérséklet, továbbá örültünk a 230 V-os konnektornak. A 600–1555 l-es, magas rakodóperemű csomagtartó ajtaja villanymotorral nyílik-csukódik, az üléstámlák gombnyomásra dönthetők, kapunk különféle akasztókat, oldalrekeszeket, minden ki van találva.
Motor, erőátvitel
Az RS 2,0 l-es, turbós TSI benzinessel (245 LE/370 Nm) vagy TDI dízellel választható, utóbbi gyengébb, de nyomatékosabb (200 LE/400 Nm). A motor alapjáraton csöndes, a hangja pörgetve sem tolakodó, de ha bekapcsoljuk a csak a kabinban hallható, V8-ast imitáló búgást, azt sokáig nem lehet bírni. A hatos kézi helyet kérhető duplakuplungos, hetes DSG robot, ezt kézzel működtetni már csak a kormányról lehet, a jelképes pöcökké zsugorodott markolattal nem.
A kapcsolások gyorsak, az irányváltások korábbi lassúságát nem tapasztaltuk, a motorfék jelképes, Sport üzemmódban az elektronika gázfröccsökkel segíti a visszaváltásokat. A menetvezérlő Eco, Comfort, Normal és Sport beállításokkal használható, ez a gázreakciótól az adaptív csillapításon át a tempomat érzékenységéig sok mindent érint, és akinek nem tetszenek a gyári mixek, az Individual menüben egyéni összeállítást menthet el magának.
A rugalmasság dicsérhető, 1800-4500/perc között végig harapós az RS, a gyorsulások nem vágnak hátba, de ez csalóka, mert mindig érezni az erőt, a szinte azonnali reakciót. Autópályán, egyenletes 130-as tempóval éppen 8,0 l/100 km alatti a fogyasztás, országúton még kedvezőbb, városban 10 alá viszont nehéz menni, de ez függ a használattól is. Nekünk a tesztátlag 8,8 l-re jött ki.
Vezetés, menettulajdonságok
Az RS nem alibi sportgép. A 2,1 fordulatos kormány valóban közvetlen és pontos, a négy tárcsafék hidegen és melegen egyaránt magabiztos, ráadásul a pedálerő is finoman adagolható. A felfüggesztés elöl a szokásos McPherson, hátul viszont a gyengébb Octaviákkal ellentétben multilink. Comfortban valóban érezhető némi puhaság, a menetzajok nem zavarók, és ha elnémítjuk a buta motorhangot, az RS hosszú utakon is vállalható társ. Odacsapva szerethető a már említett erőtartalék, a gyors váltó, a sokáig kifejezetten semleges ívmenet. Hetedikben 130-nál 2000/perc a fordulat, „lepadlózva” a DSG szempillantás alatt negyedikbe kapcsol vissza, turbólyuk gyakorlatilag nincs, az előzések gyerekjátékok – észnél kell lenni a sebességhatárok betartásánál.
A Skoda Octavia RS felszereltsége
Lapzártakor az ötajtós Octavia éppen nem szerepelt a választékban, mert nagyon hosszú rá a várakozási idő, így az RS-ről sincsenek most konkrét adatok. Az alapár 13,5 millió forintra tehető, a tesztautó pedig nagyjából 4 millió forintnyi extrát tartalmazott (19 colos alufelnik, Travel Assist csomag, adaptív csillapítás, háromzónás automata légkondi, állófűtés, Columbus navigáció, head-up kijelző, stb.), így ezek az arányok a mérvadók.
Összegzés
A Skoda Octavia RS igazi all rounder, azaz mindenes. A sportos megjelenés valódi tartalommal párosul, miközben a típustól megszokott praktikusságból szinte semmit nem kellett ennek érdekében feláldozni.
A Skoda Octavia RS műszaki adatai
Soros négyhengeres, közvetlen befecskendezéses, változó vezérlésű, turbós benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Két felülfekvő vezérműtengely (DOHC), hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1984 cm3. Furat x löket: 82,5×92,8 mm. Teljesítmény: 245 LE/180 kW (5250–6500/min). Nyomaték: 370 Nm (1600–4300/min). Hétfokozatú, duplakuplungos robotváltó, elsőkerék-hajtás. Elöl McPherson, hátul multilink felfüggesztés, tekercsrugók, adaptív csillapítás. Elöl hűtött, hátul tömör tárcsafék, elektromos rögzítőfék, ESP. Csomagtér: 600–1555 l. Üzemanyagtartály: 50 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4702x1829x1457 mm. Tengelytáv: 2681 mm. Saját tömeg: 1520 kg-tól. Gumiméret: 225/40 R19. Gyorsulás (0–100 km/h): 6,7 s. Végsebesség 250 km/h. Fogyasztás (vegyes, WLTP): 6,7-7,1 l/100 km. Tesztfogyasztás 8,8 l/100 km. CO2 (WLTP): 153-160 g/km. Általános garancia: 4 év vagy 100 000 km. Védőszárny szolgáltatás: 4 év. Fényezési garancia: 4 év vagy 100 000 km. Rozsdagarancia 12 év. Szervizciklus: 20 000 km vagy évente.
Előnyei
– Általánosan jó minőség
– Tágas, kényelmes utastér
– Nagy csomagtartó
– Elegendő kacattartó
– Menettulajdonságok
– Pontos kormány
– Hatékony fék
– Jó automata váltó
Hátrányai
– Műszerek konfigurálása
– Infotainment kezelése
– Légkondi csak menüből
– Magas rakodóperem
– Csak USB C portok
– Kátyútűrés (19 colos felnikkel)
– Kellemetlen műhang a motorhoz
GP
Megjelent: Az Autó 2022/6.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!