EuroNcap törésteszt: Mazda Premacy – 2001

(két első és oldalsó légzsák, elöl előfeszítős övek)

Általános védelem 65 %/22 pont Frontális ütközés elleni védelem 50 %/8 pont Oldalütközés elleni védelem 78 %/14 pont

Frontális ütközés A védelmi rendszer elfogadhatóan működött, az elöl ülők feje és nyaka nem sérült, de mindkettőjük mellkasi terhelése magas volt. A vezető lába a lábtér csökkenés miatt veszélyben van. A tesztelők megjegyezték, hogy a műszerfal alatti rész kemény pontjai sérülést okozhatnak. Az első előfeszítős övek megakadályozták a bábuk előre lendülését és dicséretes a hárompontos, hátsó öv középen.

Oldalütközés Az oldallégzsák ellenére fennáll a vezető mellkasi és hasi sérülésének kockázata, de ezek valószínűleg nem lennének súlyosak. Viszont az oszlop teszt közben a vezető feje oly keményen csapódott a kemény felületnek, hogy még a halálos sérülés kockázata is fennáll.

Gyerekvédelem A hátsó, szélső ülések övei képesek szorítani az üléseket, amelyek a Mazda választása szerint menetirányú Römer Princes modellek. Az ülése a 3 éves gyermeket nem védené megfelelően. Ha ezt az üléstípust teszik az utas ülésbe, automatikusan kikapcsolja a légzsákot, más ülés erre nem képes. Erre található figyelmeztetés, de a veszéllyel járó kockázatról nem.

 

Az Euro NCAP pontozási rendszer

Az autóiparban mára a vásárlói érdekvédelem legfontosabb szervezete lett a törésteszteket a gyáraktól függetlenül végző Euro Ncap társulás. Legutóbb tizenegy kisautót vizsgáltak meg.

Az 1966 óta muködő nem profitorientált vállalkozás célja az autóvásárlók tájékoztatása és a gyárak befolyásolása, hogy minél biztonságosabb autókat készítsenek. Az Euro Ncap 1966 óta 75 különböző kategóriájú autót vizsgált frontális és oldalütközéssel. Elemzi a két első ülésben ülő felnőtt, hátul gyermekülésben rögzített 3 és 1,5 éves gyermekeket, valamint egy gyalogost “képviselő” bábú sérülési kockázatát.

Az Euro Ncap csillagokkal jelzi az autók biztonságosságát. A csillagok száma pontozási rendszerre épül, külön a frontális, külön az oldalütközésnél a mért értékek és megfigyelések alapján pontozzák az autók védelmi képességét. Frontális tesztnél 16, oldalsónál 18 pont érhető el. A kapott pontok mellett jelzik, hogy ez az elérhető maximális védelemhez képest hány százaléknak felel meg, vagyis a kapott pont a maximális 16 és 18-at 100 százaléknak véve hány százalék. Ez alapján jelentik ki, hogy az autó védelmi képessége hány százalékos oldalsó és frontális ütközésnél.

A csillagos értékelés alapját a két pontszám összege adja: egyszerűen kiszámolják, hogy ez hány százaléka az elérhető összpontszámnak, vagyis a 34-nek.

 

Így ütköztet az EuroNcap

A frontális ütközési vizsgálatnál az autókat 64 km/órás sebességgel 40 %-os átfedéssel irányították egy deformálódó alumínium tömbnek. Oldalütközésnél egy deformálódó alumíniummal burkolt kocsit, 50 km/órás sebességgel gurítanak az autónak a vezető oldalán. Az autókban, mindkét első ülésen felnőtt bábú ült, mögöttük egy 18 hónapos és egy három éves gyerekbábút helyeztek el a gyári ajánlás szerint vásárolt és rögzített gyerekülésben. Az autó oldalütköztetése mellett külön vizsgálják a fej védettségét is, mégpedig úgy, hogy az autót egy oldalirányban 29 km/órás sebességgel haladó, sínen guruló platón egy 254 mm átmérőjű, oszlopot jelképező merev testnek lökik. Ezt a vizsgálati módszert a valódi baleseti statisztika hozta a laboratóriumba, közúton az egyik leggyakoribb ütközésfajta, amikor az autó oldalával oszlopnak, fának sodródik. Ilyenkor a bennülők feje kaphat akár végzetes ütést is. Frontális, oldal és az újabban mért oszlopütközésnél is pontokkal értékelnek, az elért és az elérhető pont viszonya adja meg százalékban az autó védelmi képességét.