EuroNcap törésteszt: Honda Civic – 2001

Általános védelem 87 %
Frontális ütközés elleni védelem 69 %
Oldalütközés elleni védelem 89 %
Gyalogos védelem 72 %

Frontális ütközés A karosszéria erősnek bizonyult, a vezető ajtaja normálisan nyílt. Az A oszlop nem torzult. A vezető relatív magas mellkasi terhelést kapott az övtől. A műszerfal alatti szerkezet mindkét bennülő lábát megsértheti. A lábtér jóformán sértetlen maradt. Ez ritka eset.

Oldalütközés A vezető fejét megsérthetik az ablakon benyomuló külső tárgyak.

Gyerekvédelem Elégtelen a figyelmeztetés a gyermekülés első ülésen elhelyezésnek veszélyére. A Römer Duo ülés elhelyezésére kevés információ utalt, különösen ami a felső heveder rögzítését illeti. A másfél éves gyermek nyaki terhelése magas, ez alkalmatlanná teszi a használt ülést.

Gyalogos védelem Az EuroNcap eddigi legjobb védelmét nyújtja az autó. A lökhárító kíméletes volt, annak ellenére, hogy eredeti feladatát is jól ellátja. Az eredményhez hozzájárult, hogy a motorháztető könnyen deformálódhat mivel közvetlenül alatta üres a tér. A csuklópántjai terhelés hatására deformálódnak. Előnyös, hogy az ablaktörlő előbb eltörik mint sérülést okozna. Az elütési energiát csökkentik a sárvédők rugalmas felfüggesztései.

 

Az Euro NCAP pontozási rendszere

Az autóiparban mára a vásárlói érdekvédelem legfontosabb szervezete lett a törésteszteket a gyáraktól függetlenül végző Euro Ncap társulás. Legutóbb tizenegy kisautót vizsgáltak meg.

Az 1966 óta muködő nem profitorientált vállalkozás célja az autóvásárlók tájékoztatása és a gyárak befolyásolása, hogy minél biztonságosabb autókat készítsenek. Az Euro Ncap 1966 óta 75 különböző kategóriájú autót vizsgált frontális és oldalütközéssel. Elemzi a két első ülésben ülő felnőtt, hátul gyermekülésben rögzített 3 és 1,5 éves gyermekeket, valamint egy gyalogost “képviselő” bábú sérülési kockázatát.

Az Euro Ncap csillagokkal jelzi az autók biztonságosságát. A csillagok száma pontozási rendszerre épül, külön a frontális, külön az oldalütközésnél a mért értékek és megfigyelések alapján pontozzák az autók védelmi képességét. Frontális tesztnél 16, oldalsónál 18 pont érhető el. A kapott pontok mellett jelzik, hogy ez az elérhető maximális védelemhez képest hány százaléknak felel meg, vagyis a kapott pont a maximális 16 és 18-at 100 százaléknak véve hány százalék. Ez alapján jelentik ki, hogy az autó védelmi képessége hány százalékos oldalsó és frontális ütközésnél.

A csillagos értékelés alapját a két pontszám összege adja: egyszerűen kiszámolják, hogy ez hány százaléka az elérhető összpontszámnak, vagyis a 34-nek.

 

Így ütköztet az EuroNcap

A frontális ütközési vizsgálatnál az autókat 64 km/órás sebességgel 40 %-os átfedéssel irányították egy deformálódó alumínium tömbnek. Oldalütközésnél egy deformálódó alumíniummal burkolt kocsit, 50 km/órás sebességgel gurítanak az autónak a vezető oldalán. Az autókban, mindkét első ülésen felnőtt bábú ült, mögöttük egy 18 hónapos és egy három éves gyerekbábút helyeztek el a gyári ajánlás szerint vásárolt és rögzített gyerekülésben. Az autó oldalütköztetése mellett külön vizsgálják a fej védettségét is, mégpedig úgy, hogy az autót egy oldalirányban 29 km/órás sebességgel haladó, sínen guruló platón egy 254 mm átmérőjű, oszlopot jelképező merev testnek lökik. Ezt a vizsgálati módszert a valódi baleseti statisztika hozta a laboratóriumba, közúton az egyik leggyakoribb ütközésfajta, amikor az autó oldalával oszlopnak, fának sodródik. Ilyenkor a bennülők feje kaphat akár végzetes ütést is. Frontális, oldal és az újabban mért oszlopütközésnél is pontokkal értékelnek, az elért és az elérhető pont viszonya adja meg százalékban az autó védelmi képességét.